تبیان، دستیار زندگی
در نظر بگیرید برای دریافت سبد کالای خود به فروشگاه رفته‌اید و پس از گرفتن روغن، پنیر، مرغ و‌ برنج باید شانه 24تایی تخم‌مرغ را هم در دستان خود بگیرید. حال اگر برخی از این تخم‌مرغ‌ها شکسته باشد یا شانه مقوایی تخم‌مرغ بر اثر فشار و ضربه، مقاومت خود را از دست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کالاهای سبک درسبد کالا!


در نظر بگیرید برای دریافت سبد کالای خود به فروشگاه رفته‌اید و پس از گرفتن روغن، پنیر، مرغ و‌ برنج باید شانه 24تایی تخم‌مرغ را هم در دستان خود بگیرید. حال اگر برخی از این تخم‌مرغ‌ها شکسته باشد یا شانه مقوایی تخم‌مرغ بر اثر فشار و ضربه، مقاومت خود را از دست داده باشد، چه می‌کنید؟ آیا بی‌خیال تخم‌مرغ‌ها می‌شوید و آنها را رها می‌کنید ‌یا اینکه به هر ترتیبی هست آن را به خانه می‌برید؟
سبد کالا

این شاید بخشی از مشکلات توزیع سبد کالا باشد و شاید بهتر بود کالای دیگری را جایگزین این نوع کالای شکستنی می‌کردند. هم‌اکنون چنانچه تخم‌مرغ‌های سبدی شکسته باشد، برخی از فروشگاه‌ها حاضر به تعویض آن نیستند اگرچه برخی از فروشگاه‌ها نیز با طیب خاطر می‌پذیرند و شکسته‌ها را تعویض می‌‌کنند. در هر صورت بهتر بود این محصول آسیب‌پذیر را به‌صورت بسته‌بندی همچنان که برخی از برندهای آن نیز در بازار موجود است، در اختیار شهروندان قرار می‌دادند.

موضوع دیگری که در فروشگاه‌های توزیع‌کننده سبد کالا دیده می‌شود این است که برخی از فروشگاه‌ها برخی کالاهای سبد را کمبود دارند و مراجعه‌کنندگان ناچار هستند برای رفع کمبود سبد خود به فروشگاه‌های دیگر مراجعه کنند. علاوه‌ بر این‌ مشمولان دریافت سبد کالا می‌توانند هر قلم از کالای سبد را از فروشگاه انتخابی خود بخرند؛ این امکان شاید فرصتی برای متقاضیان باشد تا به دلخواه خویش نوع برند و کالای مورد نظر را از فروشگاه انتخابی بخرند اما از سوی دیگر می‌تواند موجب ترددهای شهری و بروز بی‌نظمی در چرخه توزیع سبد شود.البته نباید از انصاف عدول کرد که فارغ از همه کاستی‌ها، کمبودها و بی‌نظمی‌های به وجود آمده در چرخه آماده‌سازی، اعلام نام مشمولان تا توزیع سبد کالا در فروشگاه‌های منتخب، اصل چنین خدمتی نیکو است اما می‌توانست و باید بهتر از این اجرا می‌شد. همچنان‌که دولت نیز اعلام کرد این سبد قرار نیست همه نیازهای خانوار را برطرف کند اما خدمت کوچکی به مردم خواهد بود. به هر حال در این راه ناهماهنگی‌هایی صورت گرفت که این مهم پس از واگذاری امور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صلاح هدایت شد. علی ربیعی،  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از دریافت این ابلاغ از رئیس‌جمهوری بلافاصله در محل فروشگاه‌های عرضه‌کننده سبد کالا حضور پیدا کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات جاری سبد قرار گرفت.

سبد کالایی دولت باید شامل 8/1 کیلوگرم روغن نباتی مایع، 10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم گوشت مرغ، 800 گرم پنیر بسته‌بندی و 8/1 کیلوگرم تخم‌مرغ باشد اما براساس بررسی‌های صورت گرفته، هر بطری روغنی که در سبد کالا به مردم داده می‌شود 810 گرم وزن دارد و در مجموع 2 بطری 180 گرم کاهش وزن نسبت به مصوبه دولت دارد

با مراجعه‌کنندگان به گفت‌و‌گو پرداخت و به بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که مشمول دریافت سبد کالا نشده بودند قول داد در مرحله دوم توزیع نوبت اول سبد کالا، آنها نیز مشمول دریافت شوند که البته از این هفته باید این وعده وزیر عملی شود و همه بازنشستگان، مستمری‌بگیران و نیازمندانی که در مرحله اول توزیع نوبت اول سبد کالا جا مانده‌اند، سبد خود را دریافت کنند و بنابر اعلام صورت گرفته تعداد این سرپرستان حدود 6 میلیون خانوار خواهد بود و از دیروز خانوارهای بالای 4 نفر اقدام به دریافت سبد کالا کرده‌اند.  گفتنی است پیشنهاد شده برای جلوگیری از ازدحام در زمان دریافت سبد کالا، طرح صف اجرا شود بدین صورت که توزیع سبدکالا براساس حرف اول نام خانوادگی، براساس آخرین شماره کارت ملی یا براساس طبقه‌بندی شغلی افراد یعنی اینکه کارگر، کارمند یا بازنشسته هستند، باشد. البته این پیشنهاد  در حال بررسی است و هرکدام که منجر به آن شود تا ازدحام کمتری به وجود آید، اجرا خواهد شد.

سبد کالا

در همین حال یک خبرگزاری از عرضه روغن و تخم‌مرغ سبد کالایی با وزنی کمتر از مصوبه هیأت وزیران گزارش می‌دهد. بنابر این اعلام سبد کالایی دولت باید شامل 8/1 کیلوگرم روغن نباتی مایع، 10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم گوشت مرغ، 800 گرم پنیر بسته‌بندی و 8/1 کیلوگرم تخم‌مرغ باشد اما براساس بررسی‌های صورت گرفته، هر بطری روغنی که در سبد کالا به مردم داده می‌شود 810 گرم وزن دارد و در مجموع 2 بطری 180 گرم کاهش وزن نسبت به مصوبه دولت دارد. این در حالی است که در مرحله اول قرار بود 10 میلیون سبد کالا به مردم اهدا شود که با یک حساب سرانگشتی یک میلیون و 800 کیلوگرم روغن در سبد اول به مردم داده نشده است که ارزش آن در حدود 8 میلیارد تومان می‌شود. همچنین قیمت هر بطری روغن 900 گرمی با بهترین برند در بازار 4 هزار و 650 تومان و هر بطری روغن 810 گرمی 4 هزار و 250 تومان است یعنی در هر بطری روغن حدود 400 تومان کم‌فروشی شده است. بنا بر این گزارش، کارخانجات روغن نباتی در فروش عمده خود قیمت ارائه شده را 20 درصد زیر قیمت فروش به مراکز توزیع عرضه می‌کنند اما این در حالی است که قیمت ارائه شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس قیمت در کارخانه با 12 درصد تخفیف است. بنابر این گزارش، روغن مایع در نقاط مختلف تهران با برندهای متفاوت و با کیفیت‌های متفاوت عرضه می‌شود. از طرف دیگر براساس مصوبه دولت باید 8/1کیلوگرم تخم‌مرغ در هر سبد کالایی به افراد مشمول اهدا شود اما تخم‌مرغ در سبد کالا در دو بسته 12 عددی بوده است که وزن هر بسته 750 گرم است یعنی در تخم‌مرغ اهدایی 300 گرم کم‌فروشی می‌شود. ضرورت دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مصوبه دولت پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشد چراکه نمی‌توان کالای عرضه شده به مردم را کمتر از آنچه که در هیأت وزیران تصویب شده است، عرضه کرد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا، فارس و وطن امروز

مطالب مرتبط:

جزئیات استفاده جا مانده های از سبد کالا

بازار سیاه سبد کالا!

توزیع مرحله دوم سبد کالا