تبیان، دستیار زندگی
زنان به طور طبیعی علاقه زیادی به برقراری ارتباط کلامی‌ نشان داده‌اند. بسیاری اوقات نیاز به گفت و شنود دارند. دوست دارند هم بگویند و بشنوند و شنیده شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات زنان پرحرف


زنان به طور طبیعی علاقه زیادی به برقراری ارتباط کلامی‌ نشان داده‌اند. بسیاری اوقات نیاز به گفت و شنود دارند. دوست دارند هم بگویند و بشنوند و شنیده شوند.

زنان پر حرف

از آن‌جا که در طول زندگی مشترک زنان مکرر از این ارتباط استفاده می‌کنند بایستی آسیب‌ها و مزایای این شیوه را به درستی بشناسند وگرنه از همین طریق می‌توانند آسیب ببینند. بسیاری اوقات زنان به نیت ارتباط بهتر با همسرشان باب گفت‌وگو را باز می‌کنند، اما به دلیل عدم آشنایی با نبایدهای کلام‌شان، نه تنها ارتباط صحیح پیدا نمی‌کنند، بلکه زمینه خشم و احساسات منفی را در همسرشان نسبت به خود فراهم می‌کنند.

خشونت پنهان زنان نسبت به مردان

درباره حرف‌هایی که زنان نباید به همسرشان بگویند، نسخه واحدی وجود ندارد. زنان باید از مجموعه‌ای از سخنان که احساسات مرد را جریحه‌دار می‌کند و نوعی خشونت پنهان دارد، پرهیز کنند. افراد ممکن است از حرف‌های یکسان برداشت‌های مختلفی داشته باشند. زنان باید خود بفهمند سخنان‌شان چه نوع احساسی را در مرد ایجاد می‌کند. بنابراین به احساساتی می‌پردازیم که در اثر سخنان همسر ممکن است در مرد ایجاد شود و به زندگی مشترک آسیب برساند. یکی از اصلی‌ترین مواردی که زنان نباید درباره آن صحبت کنند مواردی است که منجر به ایجاد حس حقارت در مرد می‌شود. گاهی این حس حتی با یک خنده معنی‌دار بدون کلام منتقل می‌شود و گاه حاصل یک مقایسه تحقیرآمیز یا حتی نقل توانایی یک مرد دیگر یا کارهایی است که همسرش نمی‌تواند انجام دهد. این احساس به شدت شخصیت مرد را تخریب و گاهی او را به واکنش‌های شدید وا می‌دارد. حتی ممکن است خشونت فیزیکی یک مرد، حاصل ضربه خشن کلام یک زن به مردش باشد. هر چند این خشونت توجیه ندارد، اما می‌تواند به عنوان عکس‌العمل نامناسب تعبیر شود، نه عمل نامناسب.

کلام ناآگاهانه

گاهی اوقات زن ممکن است اصلاً متوجه آزار یا تحقیر همسرش در کلامش نباشد. مثلاً ممکن است به تعریف از خود بپردازد. با بالا بردن خودش به تنهایی ممکن است نوعی فاصله بین او و همسرش به نمایش بگذارد و همسرش از این که در سطح پایین‌تری از او ایستاده احساس حقارت کرده و واکنش نشان دهد. هر زنی باید از هرگونه کلامی‌که ظاهراً ایرادی ندارد، اما باعث انگیختگی حس حقارت در مرد می‌شود به شدت پرهیز کند.

بی‌اعتمادی در کلام

در صورتی که زن طوری حرف بزند که همسرش نسبت به او بی‌اعتماد شود، به زندگی مشترک آسیب جدی وارد می‌شود. مثلاً اگر کلامش بی‌صداقت به نظر برسد یا فریبکارانه جلوه کند. هر زنی باید مراقب باشد تا جملات و گویشی که بی‌اعتمادی را در همسرش القا می‌کند، استفاده نکند. همچنین اگر کلام زن طعنه‌آمیز و آزاردهنده هم باشد، مرد نسبت به محبت و حسن نیت همسرش بی‌اعتماد می‌شود که اثرات مخربی در زندگی دارد.

از آن‌جا که زنان به ارتباط کلامی با همسرشان علاقه‌مندند و در طول دوره زندگی مشترک بطور مکرر با همسرشان هم صحبت می‌شوند بهتر است با نبایدهای کلام‌شان آشنا شوند. این نباید‌ها در صحبت‌هایی است که موجب ایجاد حس حقارت، بی‌اعتمادی یا آزار همسرشان می‌شود یا او را خسته و بی‌حوصله می‌کند

حرف‌های خسته‌کننده

زن ممکن است هیچ کلام تحقیرآمیز یا آزاردهنده را به کارنبرد، اما با زیاده‌گویی و صحبت درباره مطالبی که مورد علاقه همسرش نیست، حوصله او را سر ببرد. نمی‌توان گفت چه صحبت‌هایی به طور کلی برای مردان خسته‌کننده است، اما هر زنی باید درک کند موقع صحبت همسرش به ادامه صحبت علاقه‌مند است یا نه. در غیر این صورت مرد به حرف‌های زنش گوش نمی‌دهد و به تدریج به این رفتار عادت می‌کند. حتی اگر صحبت مورد علاقه‌اش هم باشد، دیگر به گوش فراندادن به همسرش عادت کرده است و در صورت بروز این اتفاق، به سختی می‌توان این عادت را ترک داد و یک شیوه ارتباطی مۆثر و مورد علاقه زن در این حالت تخریب می‌شود.

از آن‌جا که زنان به ارتباط کلامی با همسرشان علاقه‌مندند و در طول دوره زندگی مشترک بطور مکرر با همسرشان هم صحبت می‌شوند بهتر است با نبایدهای کلام‌شان آشنا شوند. این نباید‌ها در صحبت‌هایی است که موجب ایجاد حس حقارت، بی‌اعتمادی یا آزار همسرشان می‌شود یا او را خسته و بی‌حوصله می‌کند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: همسران جوان

مطالب مرتبط:

اصولی برای زندگی زناشویی

نخستین وظیفه بعد از ازدواج

چرا برخی زوج ها ،درمانده می شوند؟

همسری با مهارت های لازم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.