تبیان، دستیار زندگی
مسئولان و کارگزاران صدا و سیما باید به این نکته توجه داشته باشند که شغل آن‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم یک شغل فرهنگی و در مسیر تعلیم و تربیت و پرورش استعدادهای مخاطبان است. با انتخاب این شغل مسئولیت مهم تربیت جامعه را بر عهده گرفته‌اند، پس باید اطلاعات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدا و سیمای ما مراقب است؟!

تلویزیون اینترنتی بالاخره آمد

شکی نیست که جامعه عرصه بروز و ظهور توانمندی‏های خدادادی انسان است. البته از این واقعیت هم نباید گذشت که هر جامعه‏ای و تحت هر شرایطی توان شکوفاسازی استعدادهای انسانیِ بشر را ندارد؛ زیرا جامعه‏ای می‏تواند زمینه پیدایش رفتارهای انسانی را فراهم سازد که خود از امنیت و آرامش لازم برخوردار باشد و این امر نیز در گرو حفظ و پاسداشت ارزش‏های حاکم در آن است.


از این‏رو، اندیشمندان و دانشوران فراوانی سعی بسیار نموده‏اند تا عوامل مۆثر بر نادیده گرفتن ارزش‏ها و بروز انحرافات در جامعه را شناسایی کنند، و علی‏رغم دیدگاه‏های متعدد، همگان بر عامل عدم آگاهی و شناخت اتفاق‏نظر دارند و این امر در متون دینی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

بهترین و کارآمدترین شیوه پیش‏گیری و یا حل آن را نیز آگاهی بخشی و شناساندن ارزش‏ها و هنجارهای حاکم بر جامعه دانسته‏اند.

رادیو تلویزیون، فیلم و سینما، کتب و مطبوعات و دیگر وسائل ارتباط جمعی از عواملی هستند که در رشد قابلیت‌های انسان نقش بسزایی دارند. فیلم و سینما، رادیو و تلویزیون را می‌توان در خدمت تقویت صفات عالیه بشری و پرورش قابلیت های  وجودی انسان، چون: جوانمردی، عدالت، خیرخواهی، فداکاری و ... قرار داد و یا در خدمت رشد زمینه‌های فساد، کجروی و انحطاط. دستگاه اجرایی کشور وظیفه‌مند است که این مۆسسات را تحت کنترل و تصفیه دائم قرار دهد. افرادی را به سرپرستی اداره و تهیه برنامه آن مأمور کند که از هر حیث دارای صلاحیت اخلاقی، تقوا و شرف و واقف به مسئولیتش باشد و نیز دیگر مسئولان کشور بر کارشان نظارت نمایند، به این دلیل که کسانی که قدر و ارزش منصب و وظیفه محتمل شده بر دوششان را نمی‌شناسند و به میزان نفوذی که بر عملکرد و ساختار رشد و یا عدم رشد توان‌مندی‌های انسان و قدر و ارزش انسان‌ها واقف نباشند، نباید که در چنین عرصه‌های خطیر و تأثیرگذاری نفوذ کنند. زیرا ارزش‌ها دگرگون و انحرافات فراوانی دامنگیر افراد و جامعه می‌شود. حضرت علی (علیه السلام) در این باره می‌فرماید:

«وَ لَا یَجْهَلُ مَبْلَغَ قَدْرِ نَفْسِهِ فِی الْأُمُورِ فَإِنَّ الْجَاهِلَ بِقَدْرِ نَفْسِهِ یَكُونُ بِقَدْرِ غَیْرِهِ أَجْهَلَ.»( نهج البلاغه، نامه /53)

ترجمه: و قدر خود را در كارها بداند، چه آن كه قدر خود را نداند در شناختن قدر جز خود نادانتر بود و درماند.

مسئولان و کارگزاران صدا و سیما باید به این نکته توجه داشته باشند که شغل آن‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم یک شغل فرهنگی و در مسیر تعلیم و تربیت و پرورش استعدادهای مخاطبان است. با انتخاب این شغل مسئولیت مهم تربیت جامعه را بر عهده گرفته‌اند، پس باید اطلاعات کافی داشته باشند و بدانند که میلیون‌ها انسان در سنین متفاوت با افکار مختلف مخاطب آنان هستند و تمام برنامه‌های آن‌ها را زیر نظر دارند و در قالب نوع نگرش‌های خاص خویش و امکانات خود از آن‌ها تأثیر می‌پذیرند. بنابراین باید در طریق رشد و تکامل و تربیت صحیح آنان گام بردارند

مسئولان و کارگزاران صدا و سیما باید به این نکته توجه داشته باشند که شغل آن‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم یک شغل فرهنگی و در مسیر تعلیم و تربیت و پرورش استعدادهای مخاطبان است. با انتخاب این شغل مسئولیت مهم تربیت جامعه را بر عهده گرفته‌اند، پس باید اطلاعات کافی داشته باشند و بدانند که میلیون‌ها انسان در سنین متفاوت با افکار مختلف مخاطب آنان هستند و تمام برنامه‌های آن‌ها را زیر نظر دارند و در قالب نوع نگرش‌های خاص خویش و امکانات خود از آن‌ها تأثیر می‌پذیرند. بنابراین باید در طریق رشد و تکامل و تربیت صحیح آنان گام بردارند.

و همچنین روشن است که مطبوعات به خاطر ویژگی‏های یادشده‏شان، توان فوق‏العاده‏ای در حفظ و ثبات و یا تضعیف و تغییر ارزش‏های حاکم بر جامعه دارند و به همین دلیل، افراد و گروه‏های فکری و سیاسی برای ترویج و تثبیت افکار، ایده‏ها و ارزش‏های شخصی و گروهی خود، به سراغ یکی از رسانه‏های نوشتاری می‏روند تا بتوانند از طریق این ابزار بی‏بدیل به مقصود خود نایل آیند؛ چه اینکه به خوبی می‏دانند که هر چه به کتابت درآید و با شمارگان بالا در اختیار مخاطبان قرار گیرد تا حد زیادی مسیر ماندگاری خود را هموار کرده است.

آری

اگر امروز محققان اجتماعی بنابر آمار رسمی، از افزایش درصد طلاق خبر می‏دهند و توجه داریم که این امر در جامعه‏ای صورت می‏گیرد که اعتقاد دیرینه‏اش آن است که «زن با چادر سفید وارد منزل شوهر می‏شود تا با کفن سفید از آن خارج گردد»، آیا می‏توان تأثیر مجموعه‏های تلویزیونی را، که در آن‏ها پس از اجرای صیغه طلاق، دو طرف شادی می‏کنند و به هم تبریک می‏گویند و با شیرینی، شیرین‏کام می‏شوند (!)، نادیده گرفت؟ آیا اگر از رسانه عمومی می‏شنویم که درصد ازدواج کاهش یافته است، ناخودآگاه متوجه فیلم‏ها و مجموعه‏های تلویزیونی که تجرّد را آسایش و زندگی مشترک را درگیری با انواع دردسرها و مشکلات معرفی می‏کنند، نخواهیم شد؟!

فرآوری: فاطمه زین الدینی

بخش نهج البلاغه تبیان   


منابع:

نهج البلاغه

سیری در تربیت اسلامی؛ مصطفی دلشاد تهرانی

تربیت در اسلام؛ امینی

مطالب مرتبط:

نقش رسانه در الگوسازی جامعه

رسانه ها برای عاشورا چه کردند؟

اصلی ترین عوامل تربیتی دینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.