تبیان، دستیار زندگی
او نه یک غریبه کشف نشدنی است و نه همسر بی چون و چرای آینده شما! مردی که در جلسه خواستگاری امروز جواب بله را از زبان شما شنیده، تنها نامزدتان است. کسی که قرار است چند ماه از شما فرصت بگیرد و به شما فرصت دهد تا یکدیگر را بیشتر بشناسید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این غریبه کشف شدنی است


او نه یک غریبه کشف نشدنی است و نه همسر بی چون و چرای آینده شما! مردی که در جلسه خواستگاری امروز جواب بله را از زبان شما شنیده، تنها نامزدتان است. کسی که قرار است چند ماه از شما فرصت بگیرد و به شما فرصت دهد تا یکدیگر را بیشتر بشناسید...


زن و مرد

او نه یک غریبه کشف نشدنی است و نه همسر بی چون و چرای آینده شما! مردی که در جلسه خواستگاری امروز جواب بله را از زبان شما شنیده، تنها نامزدتان است. کسی که قرار است چند ماه از شما فرصت بگیرد و به شما فرصت دهد تا یکدیگر را بیشتر بشناسید و جاده را برای رسیدن به یک مقصد مشترک صاف کنید. پس به جای آنکه روزهای نامزدی را به چشم یک بازی سرگرم کننده و خاطره ساز ببینید، از آن به عنوان یک فرصت تکرار نشدنی استفاده کنید و در این ماه ها، برای فهمیدن همه پیش نیازهایی که برای رفتن زیر یک سقف به آنها نیاز دارید تلاش کنید. عجله نکنید و فرصت را هم نسوزانید. شما در سرنوشت سازترین روزهای زندگی تان به سر می برید. قدر این فرصت را بدانید.

خانواده‌ها محدودیت نگذارید!

حالا درست است که این مجله مال جوان هاست اما این قسمت را می توانید راست بگذارید جلوی پدر و مخادرهایی که نامزدها را بیش از حد محدود می کنند؛ جوری که دو طرف حتی برای یک حرف زدن ساده خصوصی هم فرصت نداشته باشند.

محدودیت بیش از حد ایجاد کردن خانواده ها در دوران نامزدی باعث می شود که دو طرف نتوانند نسبت به یکدیگر شناخت کافی پیدا کنند.

ضمن اینکه احترام به بلوغ فکری جوان ها ایجاب می کند خانواده ها در این مورد کمی بازتر عمل کنند. البته دخالت خانواده ها در این مرحله اشتباه ترین اتفاقی است که می تواند بیفتد.

ماسک نزنید

یکی از بزرگ ترین اشتباهات جوانان این است که در برخورد با نامزد خود، سعی می کنند چهره ای از خود نشان دهند که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. به عبارت دیگر سعی می کنند، نقش زن ایده آل نامزد خود را بازی کنند. اما گاهی در این نقش بازی کردن، طوری رفتار می کنند که بیشتر مورد پس زدن قرار می گیرند. پس سعی نکنید خود را آنچه که نیستید نشان دهید و از خودتان تصویری بسازید که دلخواه آن مرد خاص است. سعی نکنید فقط به خاطر اینکه ممکن است نامزدتان جذب دیگری شود، طبق خواسته او رفتار کنید. باید رفتار، ارتباط و برخوردتان به گونه ای باشد که واقعا هستید.

اگر از جمله کسانی هستید که سعی می کنند نقش بازی کنند و خود واقعی شان را نشان ندهند، به خود بی احترامی کرده اید. مثل این است که به روح و روان خود بگویید: «من از آنچه که هستم شرمسارم، بنابراین تا زمانی که این مرد را به چنگ آورم، خود واقعی ام را پنهان می کنم. بعد از آن خود را از آن اتاق بسته بیرون می آورم.» ممکن است با نشان ندادن خود واقعی تان، موقتاً عشق مردی را به دست آورید، اما با این کار، فرصت تجربه یک عشق واقعی را از خود خواهید گرفت.

خود بودن یکی از قدرتمندترین عواملی است که به شما کمک می کند مرد مناسب تان را جذب کنید. هر قدر بیشتر خودتان باشید، آرام تر و واقعی تر خواهید بود. هر قدر واقعی تر و آرام تر باشید، مرد مناسب شما در کنارتان احساس راحتی و آرامش بیشتری می کند و می خواهد بیشتر در کنارتان باشد تا جایی که بدون شما نمی تواند زندگی کند، زمانی که خودتان هستید هیچ رقیبی ندارید. جشن بگیرید، به خاطر آنچه که هستید، بگذارید شخصیت تان بدرخشد و زمانی که مرد مناسب خود را یافتید، او شما را دقیقا به خاطر آنچه هستید دوست خواهد داشت و احساس می کند که خداوند شما را مخصوص او آفریده است.

اگر از اشتباهات گذشته عبرت گرفته اید و تحول خاصی در رفتارتان ایجاد کرده اید، لزومی به بازگو کردن اشتباهات گذشته تان نیست چون ممکن است بر دیدگاه طرف مقابل شما اثر سوء بگذارد یا حتی برخی از قابلیت های فعلی تان از سوی نامزدتان نادیده گرفته شود

 رابطه نامزدی را جار نزنید

یادتان باشد که هر چه رابطه نامزدی پنهان تر باشد و افراد کمتری از اقوام و آشنایان شما یا همسرتان از آن خبر داشته باشند، راحت تر می توان از یکدیگر جدا شد. هر چه این رابطه بیشتر در چشم باشد، شما تعهد ناخواسته بیشتری به ادامه دادن آن دارید؛ مخصوصا در فرهنگ ما «من اجتماعی» پررنگ تر از «من فردی» است.

این تعهد ناخواسته و پیچیده را همه شما احتمالا در موارد دیگری مثل انتخاب شغل، انتخاب رشته دانشگاهی یا هر تصمیم مهم دیگر زندگی که دیگران زود از آن خبر شده اند احساس کرده اید. در مهمترین تصمیم زندگی یعنی ازدواج، شما هر چه بیشتر رابطه را داد بزنید، بیشتر در آن گیر می کنید.

رابطه جنسی نداشته باشید

مهمترین حریم و مرز دوران نامزدی رابطه جنسی است. تجربه نکردن رابطه جنسی به این دلیل توصیه می شود که در صورتی که افراد احساس کردندمناسب یکدیگر نیستندو لازم شد از هم جدا شوند، این جدایی به راحتی انجام شود.در صورت برقراری رابطه جنسی هم پسر بیشتر احساس تعهد می کند و هم دختر ناتوانی بیشتری برای جدایی احساس می کند. این در فرهنگ کشور ما بسیار مهم است.

ضمن اینکه تفاوت های جنسیتی هم در این مورد مهم هستند. معمولا پسرها دوست دارند که هر چه سریعتر رابطه جنسی با نامزدشان را تجربه کنند. برای آنهار ابطه جنسی بیشتر فیزیولوژیک است تا عاطفی اما دخترها به محض اینکه با کسی رابطه جنسی برقرار کردند، به او از لحاظ عاطفی هم وابسته می شوند. در واقع در رابطه جنسی دخترها رگه های عاطفی بسیار پررنگ هستند. همین تفاوت هم باعث می شود که جدایی بعد از رابطه جنسی برای دخترها بسیار سخت تر باشد.

رازهای‌تان را فاش نکنید

هرچند لازم است که شما با نامزدمان صادق باشید، اما هر انسانی در زندگی خود، اسراری دارد که باید در نگهداری آنها کوشا باشد. برخی از این اسرار، مربوط به خودتان و برخی مربوط به خانواده یا افراد دیگر است. پوشیده ماندن این اسرار به خاطر حساسیت و ضرر احتمالی صاحب راز، ضروری است.

یکی از نشانه های بلوغ فکری آن است که برای تداوم روابط زناشویی، تمامی اسرار خانوادگی خود را برای نامزدتان بازگو نکنید. بازگو کردن برخی مشکلات در دوران قبل از نامزدی تنها باعث مشوش شدن ذهن او می شود. گرچه گفتن برخی مسائل به نامزدتان ضروری است، مثلا اگر احتمالا تجربه نامزدی ناموفقی در گذشته داشته اید، بدون ذکر جزئیات به طرف مقابل تان بگویید، اما مشکلاتی که با خانواده داشتید که عنوان کردن آنها به دیدگاه نامزدتان نسبت به آنها خدشه وارد می کند، (مانند کمبودهای زندگی، رنج ها و سختی هایی را که متحمل شده اید و...) را بهتر است بازگو نکنید.

زن و مرد

برخی از روانشناسان بر این باورند که افرادی که گذشته تلخ و رنج آوری داشته اند، باید بدانند که گذشته تنها باید چراغی برای آینده باشد. بهتر است با گذشته های تلخ تان خداحافظی کنید و با عنوان کردن تجربه های تلخ ذهن نامزدتان را مغشوش نکنید. توجه کنید شما دیگر در دوران مجردی به سر نمی برید، بلکه وارد دوره جدیدی در زندگی شده اید و باید سعی کنید گذشته خود را فراموش کنید. نامزدی دورانی است که باید به زندگی دو نفره که در آینده خواهید داشت، فکر کنید. صحبت های تان هم باید درمورد زندگی مشترک آینده باشد نه گذشته تلخ تان.

اگر از اشتباهات گذشته عبرت گرفته اید و تحول خاصی در رفتارتان ایجاد کرده اید، لزومی به بازگو کردن اشتباهات گذشته تان نیست چون ممکن است بر دیدگاه طرف مقابل شما اثر سوء بگذارد یا حتی برخی از قابلیت های فعلی تان از سوی نامزدتان نادیده گرفته شود. اگر گمان می کنید که مطرح کردن برخی از رازها ضروری است، آن را برای نامزدتان بازگو کنید اما سعی کنید وارد جزئیات نشوید و مسائل را برای او کاملا باز نکنید و نشکافید.

از طرف مقابلتان بت نسازید

وقتی از طرف مقابل بت می سازیم و او را موجودی بی عیب و نقص و مقدس تصور می کنیم، خودمان را فراموش می کنیم و فکر می کنیم در مقابل این انسان برتر هیچ هستیم! ولی او هم مثل ما آدم است؛ با همه خصوصیت های خوب و بد یک آدم؛ مثل خودما. بنابراین طرف مقابل را باید آنطور که هست و با همه خوبی ها و بدی هایش ببینیم و بعد، هر تصمیمی که خواستیم بگیریم. البته اینکه طرف مقابلمان را بی نقص تصور کنیم، می تواند دلایل روانکاوانه عجیب و غریبی داشته باشد و بی نقص بودن طرف مقابل یکجورهایی به رخ کشیدن سلیقه خودمان به خودمان است؛ یعنی این معنا را می دهد که من آنقدر آدم والایی هستم که به کمتر از موجود بی نقص راضی نمی شوم. حواستان به این مکانیسم های دفاعی گول زننده باشد.

او را تغییر ندهید

شما کسی را می توانید برای ازدواج انتخاب کنید که همان طور که هست برای تان قابل پذیرش باشد. گاهی با وجود آنکه متوجه ناهنجاری ها، تفاوت های اساسی و مشکلات رفتاری در طرف مقابل می شوید، فکر می کنید که می توانید او را تغییر دهید و این مسائل را نادیده می گیرید.

باید بدانید، مهم ترین شرط اساسی برای تغییر، خواست و اراده خود فرد است. گاهی اوقات شما با این تصور که در آینده می توانید نامزدتان را وادار به تغییر کنید، بعضی از جنبه های مهم رفتاری و شخصیتی وی را نادیده می گیرید. برای مثال اگر نامزد شما فرد مسئولیت پذیری نباشد، ممکن است با وجود تلاش و پیگیری شما حتی با مشاجره و قهر با وی نیز نتوانید تغییر عمیق و قابل توجهی در رفتار وی ایجاد کنید، چراکه تغییر اتفاقی ارادی، تدریجی و دشوار است. مهم تر اینکه اگر نامزد شما تمایلی به تغییر رفتارش نداشته باشد تلاش شما بی نتیجه و ناراحت کننده است.

فرآوری: نسرین صفری

بخش کلوب ازدواج تبیان


منابع: همشهری جوان/ مجله سیب سبز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.