تبیان، دستیار زندگی
روزنامه نگارهای آمریکایی شکارچی خبر نیستند. آنها چیزی بیش از یک متصدی فروش نیستند! صورت های زیبایی که اکنون در نقش مجری اخبار هستند با مدل های زیبا و مانکن هایی که سایر کالاها را می فروشند فرقی ندارند. مطبوعات آزاد آمریکا چیزی بیش از دکه های فروشی که داس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروشگاه ها بجای رسانه های آمریکایی!


روزنامه نگارهای آمریکایی شکارچی خبر نیستند. آنها چیزی بیش از یک متصدی فروش نیستند! صورت های زیبایی که اکنون در نقش مجری اخبار هستند با مدل های زیبا و مانکن هایی که سایر کالاها را می فروشند فرقی ندارند. "مطبوعات آزاد" آمریکا چیزی بیش از دکه های فروشی که داستان های تحریف شده خود را ارائه می کنند، نیستند.


جان کوزی (John Kozy)، پروفسور بازنشسته در رشته ی فلسفه و منطق است که در موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قلم می زند. وی پس از خدمت در ارتش آمریکا د
روزنامه نگاری امریکا، خبر

ر طول جنگ کره، 20 سال به عنوان یک استاد دانشگاه مطرح بود و 20 سال دیگر به عنوان یک نویسنده.

مقاله ی زیر با عنوان اصلی «The Media in America: Selling Views, Calling it News» مطلبی است که وی در خصوص وضعیت روزنامه نگاری آزاد در ایالات متحده نوشته و در 14 ژانویه 2011 در "گلوبال ریسرچ" انتشار یافته است. آنچه در پی می آید ترجمه ای از این مقاله است:

روزنامه نگارهای آمریکایی شکارچی خبر نیستند. آنها چیزی بیش از یک متصدی فروش نیستند! کالاهایی را می فروشند که کارفرمایانشان می خواهند. صورت های زیبایی که اکنون در نقش مجری اخبار هستند با مدل های زیبا و مانکن هایی که سایر کالاها را می فروشند فرقی ندارند. "مطبوعات آزاد" آمریکا چیزی بیش از دکه های فروشی که داستان های تحریف شده ای را برای راضی کردن هدف نهایی خود ارائه می کنند، نیستند.

در دهه ی 60، جنگ سرد به طور قدرتمندی مورد حمله واقع می شد. آژانس های خبری شوروی "تاس" و "پراوادا" توسط رسانه های آزاد آمریکا با تهمتِ "غیر قابل اعتماد"، مکررا مورد حمله واقع می شدند. ادعای رایج این بود که مطبوعات کنترل شده هیچ گاه قابل اعتماد نیست در حالی که مطبوعات آزاد قابل اعتماد است.

به یاد داشته باشیم که خبرنگاران سوگند بقراط نخورده اند، بنابراین صداقت شان از صداقت نوجوان اسکیت سواری که در آمریکا ساندویچ سوسیسی که سفارش داده اید برایتان می آورند بیشتر نیست. مثلا آنچه رسانه های آمریکا در تظاهرات های پس از انتخابات آخر در ایران انجام دادند؛ گزارش آن به عنوان تحرکاتی ضد دولتِ سرکوبگر بود، چون می توانستند آن را به این عنوان گزارش دهند

اعتقاد من این است که مطبوعات کنترل شده، به لحاظ مالی توسط دولتی که آن را کنترل می کند اداره می شود اما مطبوعات آزاد برای ادامه ی کار خود وابستگی اقتصادی دارند به خوانندگان اخبارشان! این رسانه ها مانند یک شرکت فروشنده باید بازار خود را داشته باشند و به این منظور باید اخبار را به نحوی تغییر دهند که برای خوانندگان جذاب باشد.

امروز هم وضع به همین منوال است. رسانه ها در آمریکا به طور آزاد نقطه نظرهای مختلف خود را بیان می کنند؛ از فاکس نیوزِ محافظه کار تا MSNBC لیبرال. خبرگزاری های ABC ،CBS و NBC مانند فروشگاه های بزرگی هستند که در آن همه روزه همه نوع کالا فروخته می شود که "به اصطلاح اخبار" بخشی از آن است.

هر فروشگاه بزرگ بخش های خاصی دارد مانند بخش ورزش، حوزه ی سیاست و ... و البته حوزه خبر. هریک خبر خود را به شیوه ای تحریف می کنند؛ همان طور که رستوران های "مک دونالد" غذا را طوری می فروشند و "برگرکینگ" به شیوه ای دیگر.

روزنامه نگاری امریکا، خبر

NBC خبر را طوری تحریف می کنند که به نظر مخاطب جذاب آید و شبکه ی ABC طوری دیگر، به گونه ای که تحریف خبر وقت بیشتری از خودِ خبر می برد. کارشناسان خبر هم متاسفانه در مورد خبر از یک مخاطب معمولی، بیشتر نمی دانند! در نهایت، خبر به جای اینکه وقایع باشد صرفا تبدیل شده به ایده ها! ان‌ بی ‌سی (NBC) یک شبکه ی تلویزیونی و شبکه ی رادیویی است که در آمریکا فعالیت می ‌کند. دفتر مرکزی شرکت در ساختمان جی ‌ئی در شهر نیویورک و چند شعبه مختلف آن نیز در لس ‌آنجلس و شیکاگو قرار دارد. ان ‌بی ‌سی توسط شرکت رادیوی آمریکا و در سال 1926 شکل گرفت که بخاطر این سابقه، ان ‌بی ‌سی را یکی از قدیمی ‌ترین شبکه ‌های پخش برنامه در آمریکا می ‌دانند. در سال 1986 نیز وقتی جنرال الکتریک با قیمت 6.4 میلیون دلاری، شرکت رادیوی آمریکا را خریداری کرد، عملاً کنترل ان ‌بی ‌سی را نیز بدست گرفت.

به یاد داشته باشیم که خبرنگاران سوگند بقراط نخورده اند، بنابراین صداقت شان از صداقت نوجوان اسکیت سواری که در آمریکا ساندویچ سوسیسی که سفارش داده اید برایتان می آورند بیشتر نیست. مثلا آنچه رسانه های آمریکا در تظاهرات های پس از انتخابات آخر در ایران انجام دادند؛ گزارش آن به عنوان تحرکاتی ضد دولتِ سرکوبگر بود، چون می توانستند آن را به این عنوان گزارش دهند.

اعتقاد من این است که مطبوعات کنترل شده، به لحاظ مالی توسط دولتی که آن را کنترل می کند اداره می شود اما مطبوعات آزاد برای ادامه ی کار خود وابستگی اقتصادی دارند به خوانندگان اخبارشان!

اما همین اتفاقات را در ایرلند، بریتانیای کبیر و ایسلند اصلا گزارش ندادند چون نمی شد اعلام کنند که دولت در حال ظلم به مردم است. کشتار مسحیان در عراق و مصر گزارش نشد چون امکان تحریف و توجیه آن نبود و در صورتِ گزارش هم، حرکت ضد جنگ آمریکا را زیر سوال می برد. نتیجه این می شود که مردم آمریکا به لحاظ فکری منزوی هستند و از دنیای اطراف خبر ندارند. همان طور که برژینسکی اخیرا گفته مردم آمریکا کم کم از دنیا کاملا ناآگاه می شوند. مهم این است که چقدر از این جهل به "مطبوعات آزاد" مرتبط است

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رسانه ایران / ویکیپدیا

مطالب مرتبط:

اوباما روی نیکسون را سفید کرد!

بلای جان روسای جمهور آمریکا درگذشت!

رهبران فکری و گروه های فشار با افکار عمومی چه می کنند؟