تبیان، دستیار زندگی
مهلت زمان مسئولیت ضرغامی بر سازمان صداو سیما رو به اتمام است و همواره مثل همیشه بازار گمانه زنی برای جانشینی وی نیز از ماه ها قبل توسط رسانه ها شروع می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی جانشین ضرغامی می شود؟


مهلت زمان مسئولیت ضرغامی بر سازمان صداو سیما رو به اتمام است و همواره مثل همیشه بازار گمانه زنی برای جانشینی وی نیز از ماه ها قبل توسط رسانه ها شروع می شود.

اما همواره گمانه زنی رسانه ها خالی از لطف نیست و در بسیاری از موارد به واقعیت نزدیک شده و در برخی از موارد به واقعیت نیز پیوند می خورد. ضرغامی در اواخر 92 باید ردای ریاست بر ساختمان شیشه ای را از تن بیرون کند و آن را به فرد دیگری بسپارد. اما جانشین سید عزت الله ضرغامی کیست؟

ضرغامی،صدا و سیما، رییس جدید

حسینی گزینه ای مطرح

روز نامه آرمان اخیرا نوشت شنیده می‌شود که قرار است محمد حسینی بر کرسی عزت‌ا... ضرغامی بنشیند یعنی او ریاست سازمان صداوسیما را عهده‌دار خواهد شد. هر چند این خبر فعلا در حد شنیده است و منبع معتبری آن را تایید یا رد نکرده است اما به دلایلی این حضور دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. این روزنامه  در ادامه به بررسی ویژگی‌های شخصیتی و رزومه‌ کاری حسینی  پرداخته است.

ین روزها، اخبار مختلفی در خصوص رییس جدید رسانه ملی منتشر می شود که این اخبار با واکنش هایی همراه می شود، اما هنوزم گزینه قطعی جایگزینی مهندس ضرغامی مشخص نشده است.

صفار هرندی: در صدا و سیما مستقر نیستم

به نظر می رسد گزینه جدی دیگر  برای ریاست بر سازمان صدا و سیما کسی جز محمدحسین صفار هرندی نباشد. وی که بیشتر با دوران وزارت فرهنگ و ارشاد دولت نهم مشهور شده است دارای سوابق فرهنگی در حوزه ی رسانه و روزنامه نگاری نیز می باشد.

صفارهرندی که سابقه ی حضور در سپاه پاسدران انقلاب اسلامی را دارد؛ در دهه ی هفتاد در روزنامه ی کیهان به عنوان سردبیر و معاون مدیر مسئول به فعالیت رسانه ای و روزنامه نگاری مشغول بوده است. وی در سال 1384 با انتخاب شدن محمود احمدی نژاد به جایگاه ریاست جمهوری توانست وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم شود.

صفار هرندی در جریان اعتراض به انتصاب مشائی به عنوان معاون اولی رئیس جمهور و اصرار احمدی نژاد در ابقای مشائی در این منصب به نشانه ی اعتراض هیئت دولت را ترک کرد که مورد غضب احمدی نژاد قرار گرفت و در صورتی که تنها یازده روز تا تشکیل دولت دهم باقی مانده بود؛ از وزارت فرهنگ و ارشاد برکنار کرد. تصمیمی که بلافاصله به دلیل از رسمیت افتادن دولت از حد نصاب پس گرفته شد.

صفار : شایعه مستقر شدن بنده در یکی از اتاق‌های سازمان صدا و سیما دروغی است که مدت‌هاست از تاریخ ساخته و پرداخته شدن آن گذشته و بارها رسماً تکذیب شده است.

به گزارش فارس، در پی انتشار خبری در روزنامه تازه تاسیس آسمان مبنی بر مستقر شدن محمدحسین صفار هرندی در اتاقی نزدیک اتاق رئیس سازمان صدا و سیما و طرح بحث احتمال جایگزین شدن وی با عزت الله ضرغامی، خبرنگار حوزه رسانه فارس صحت این خبر را از این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جویا شد که هرندی برای چندمین بار طی ماه‌های گذشته، این دروغ قدیمی را تکذیب کرد.

وی که انتشار این خبر در روزنامه آسمان را از خبرنگار فارس شنید، گفت:‌«من تعجب می کنم از رسانه ای که اخیرا به جرگه مطبوعات روی دکه پیوسته و برای جبران فاصله اش با رفقایی از جنس خود، متوسل به خبرسازی آنهم نه از نوع خبرسازی ابتکاری، بلکه با استفاده از نیم‌خورده‌های دیگران شده است».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «شایعه مستقر شدن بنده در یکی از اتاق های سازمان صدا و سیما دروغی است که مدت هاست از تاریخ ساخته و پرداخته شدن آن گذشته و بارها رسما تکذیب شده است».

غلامعلی حداد عادل نامزدی برای تمام فصول

حداد عادل را می توان گزینه ی همیشگی ریاست سازمان صدا و سیما دانست. نام وی از ابتدای انقلاب تا به حال مطرح بوده است و همواره با تغییر و تحول در ریاست این سازمان بر سر زبان ها افتاده و یکی از گزینه های همیشگی رسانه ها بوده است.

اما این بار این گمانه زنی این بار تقویت بیشتری یافته است. حداد عادل حضوری پررنگ و اثرگذار در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1392 داشت که چهره ی فرهنگی وی را بیش از پیش مشخص ساخت و نشان داد که درکی درست و عمیق از فرهنگ اسلامی و انقلابی دارد.

حداد عادل از جمله شخصیت هایی است که نامش با فرهنگ گره خورده است و غلبه فرهنگ در شخصیت و هویت وی بیش از قدرت و سیاست بوده و بیشتر با این کسوت شناخته می شود. حدادعادل علاوه بر نمایندگی مجلس؛ ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، ریاست کمیسیون آموزش مجلس نهم، ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مشاورت رهبری انقلاب، ریاست بنیاد سعدی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان، عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل بنیاد دائره المعارف اسلامی، عضو رسمی شورای عالی آموزش و پرورش، عضو بنیاد ایران‌شناسی، رییس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی را نیز بر عهده دارد.

محمد سرافراز مردی از صدا و سیما

گزینه ی ریاست سازمان صداو سیما مانند انتخاب ضرغامی می تواند از داخل خانواده ی صدا و سیما و از بدنه ی این سازمان باشد. محمد سرافراز مهمترین گزینه ی داخلی سازمان صداوسیما است که می تواند جانشین ضرغامی باشد. وی در کارنامه ی خود معاونت برون مرزی صدا و سیما و ریاست شبکه ی پرس تی وی را بر عهده داشته است. تلاشی که بی شک نقشی اثرگذار و تعیین کننده در رسانه ای اساختن مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه ی بین الملل داشته است.

علاوه بر پرس تی وی وی در مدیریت شبکه ی هیسپان تی وی هم نقش داشته و تلاش می کند تا این شبکه را نیز قدرتمند سازد. وی هم اکنون با حکم مقام معظم رهبری عضو شورای عالی فضای مجازی هست و تسلط بالایی بر عرصه ی رسانه و طرح ها و برنامه های سازمان صدا و سیما دارد. وی در فعالیت های خود نشان داده که درکی درست و جهت گیری صحیح از فعالیت رسانه ای دارد.

محمد سرافراز مهمترین گزینه ی داخلی سازمان صداوسیما است که می تواند جانشین ضرغامی باشد. وی در کارنامه ی خود معاونت برون مرزی صدا و سیما و ریاست شبکه ی پرس تی وی را بر عهده داشته است

رحمانی فضلی از کابینه به صداو سیما؟

نامزد دیگر این پست که اخیرا نام او مطرح شده عضو مهمی از کابینه روحانی است. اطلاعات دریافتی خبرنگار عصرخبر حاکیست که یک عضو کابینه دولت روحانی بر صندلی ریاست صدا و سیما تکیه خواهد زد.

این سایت خبر داده عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و عضو کابینه حسن روحانی سکان هدایت رسانه ملی را به عهده خواهد گرفت.

بر اساس خبر این سایت شنیده ها حاکیست، وی حتی برنامه های کلان خود را برای راهبری صدا و سیما تهیه و ارائه کرده است.

از مهمترین سوابق اجرایی وی می‌توان به ریاست دیوان محاسبات کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی از شهرستان شیروان و قائم‌مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد.

علاوه بر این، رحمانی فضلی در دوره ریاست علی لاریجانی در سازمان صدا و سیما، مسۆولیت معاونت استان ها و امور مجلس و معاونت سیاسی را برعهده داشت.

 

فراوری:یوسف قاضی زاده

بخش ارتباطات بیان


منابع: آرمان/فارس، عصر خبر/ الف