تبیان، دستیار زندگی
در حالی که با شروع لیگ قهرمانان آسیا همه نگاه ها به این رقابت ها دوخته شده است بد نیست نگاهی به مدعیان لیگ برتر داشته باشیم که ستارگان تیم های بالانشین نقش سرنوشت سازی را در تعیین فاتح جام خواهند داشت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ مدعیان سرپیچ قهرمانی


در حالی که با شروع لیگ قهرمانان آسیا همه نگاه ها به این رقابت ها دوخته شده است بد نیست نگاهی به مدعیان لیگ برتر داشته باشیم که ستارگان تیم های بالانشین نقش سرنوشت سازی را در تعیین فاتح جام خواهند داشت


استقلال و نفت تهران

مسابقات فوتبال قهرمانی باشگاه های ایران جام خلیج فارس پس از 27 هفته و تنها سه گام مانده به پایان با وقفه ای طولانی مواجه شد.

این رقابت ها که در صدر جدولش برای رسیدن به جام قهرمانی رقابتی سخت در جریان است 5 مدعی جدی را مشاهده می کند. این 5 مدعی فاصله ای 4 امتیازی دارند که در طول سه بازی جبران شدنی است. از سوی دیگر مصاف اغلب این تیم ها با هم باعث شده تا در فاصله سه هفته تا پایان، لیگ چند بازی فینال گونه را تجربه کند.

تا به اینجا فولاد و استقلال گوی سبقت را از دیگران روبوده اند ولی نفت ، پرسپولیس و سپاهان مترصد تعلل بالا نشینان هستند. رقابت سخت وقتی گرمای بیشتری به خود می گیرد که سه تیم بالای جدول با هم در این سه هفته رودر رو خواهند شد.

از قهرمانی تا سهمیه آسیا

با وقفه ای که پیش آمد هفته بیست و هشتم را بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد. تیم ها در آن روز نشان خواهند داد که از فرصت به وجود آمده چه استفاده ای را برده اند. به عبارتی تیم های آماده در هفته بیست و هشتم گامی بلند به سوی موفقیت برخواهند داشت. در این روز بی گمان حساس ترین بازی را استقلال و نفت برگزار می کنند.

دو تیم با دو امتیاز اختلاف این بازی را پلی برای رسیدن به قهرمانی می دانند. برنده این دیدار حاشیه امنیتی خوب حداقل برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان به دست می آورد. این امر باعث شده تا ما حتی شاهد کشمکش های حاشیه ای و رسانه ای از سوی مسئولان دو تیم باشیم. نفتی ها که دوست داشتند استقلال با محرومیت رحمتی دچار دردسر جدی شود اگرچه با یک عذرخواهی از جنجال سازی دست برداشتند اما کیست که نداند چنین افکاری برای به هم ریختن تمرکز آبی ها همچنان در باشگاه نفت وجود دارد.

از سوی دیگر استقلالی ها خارج از جدال های بیرونی با مشکلات جدی درونی رودر رو هستند. به نظر می رسد در این بین حتی مربی سختگیری مثال قلعه نویی کم آورده است. قلعه نویی که دستش برای مقابله با حاشیه سازان بسته است گاهی با مسایلی روبرو می شود که مجبور است برخلاف رویه همیشگی خود سکوت اختیار کند و حتی حرف هایی بزند که معلوم است خودش آن را قبول ندارد. استقلال که با فتح الله زاده در دل رسانه ها نفوذ داشت حالا با ساز جدایی او احوالی ناخوش دارد. حضور در لیگ قهرمانان آسیا و ترکش های تیم ملی نیز بر تن آبی ها زخم هایی جدی وارد ساخته تا کار قلعه نویی از همیشه دشوارتر شود. باید دید گل محمدی کم حاشیه تیمش را مهیای بردن می کند و یا قلعه نویی بر حاشیه های پیرامون تیمش غلبه می کند و در راه دفاع از عنوان قهرمانی گامی بلند بر خواهد داشت.

سپاهان که در این فصل از آن تیم منضبط سالهای پیش فاصله داشت در بین مدعیان بازی به مراتب بهتری دارد. سایپا اگرچه خوب بازی می کند اما انگیزه های خاص ندارد. اینان نه مدعی قهرمانی هستند و نه دغدغه سقوط دارند. سپاهان با میزبانی این مسابقه روی کاغذ تیم برنده است اما فوتبال است و هزار ماجرا. شاگردان کرانچار باید بدانند شکست در این بازی یعنی وداع با قهرمانی

فولاد آبدیده

تا به اینجا فولاد هم صدرنشین است و هم بازی هایی به مراتب راحت تر از استقلال دارد. شاگردان فرکی مشکلات کمتری هم دارند و از حاشیه فاصله گرفته اند. فولاد اگرچه با در خانه اش با تراکتورسازی کم امید بازی دارد اما می داند رفتن به سوی غرور از سوی یاران جوان این تیم می تواند فاجعه بار باشد. تراکتور سازی نیز که در آخرین بازی لیگ شکست باورنکردنی را در خانه تجربه کرد برای بهبود اوضاع و جلب رضایت طرفداران چاره ای جز جنگ سخت ندارد.

پرسپولیس - فولاد

پرسپولیس و حسرت

قرمزهای پایتخت که تنها سه امتیاز تا صدرجدول فاصله دارند در طول فصل آب و هوایی نامعلوم داشته اند. روزی آفتابی روزی ابری و... پرسپولیس در بازی آخر خود برابر صبا نوید یک مدعی جدی را داد اما شاگردان دایی گاهی چنان غرق در حاشیه می شوند که باورکردنی نیست. پرسپولیس هم دچار حاشیه فراوان است. تغییر مدیریت در بدترین روزهای فصل و در آستانه فصل بعد خود به خود گویایی بسیاری از واقعیت هاست. قرمزها باید خوشحال باشند که رقیب آنها(داماش) هم اوضاع آشفته مدیریتی دارد و در این باره دو تیم همدردند. اما سابقه نشان می دهد که داماش می تواند بدجوری موی دماغ بزرگان باشد.

سپاهان و امیدهایش

سپاهان که در این فصل از آن تیم منضبط سالهای پیش فاصله داشت در بین مدعیان بازی به مراتب بهتری دارد. سایپا اگرچه خوب بازی می کند اما انگیزه های خاص ندارد. اینان نه مدعی قهرمانی هستند و نه دغدغه سقوط دارند. سپاهان با میزبانی این مسابقه روی کاغذ تیم برنده است اما فوتبال است و هزار ماجرا. شاگردان کرانچار باید بدانند شکست در این بازی یعنی وداع با قهرمانی. سپاهانی ها قصد ندارند به این زودی امیدهای خود را از دست بدهند.

ساعت خوش

بازی استقلال اهواز و راه آهن اگرچه در نگاه اول خیلی جذاب نیست اما برنده این بازی ساعت خوشی را خواهد داشت. کسب 3 امتیاز این دیدار یعنی فرار از دغدغه سقوط. تیم بازنده اگرچه امید زیادی برای بقاء دارد اما باید دو هفته پر اضطراب را طی کند. ابراهیم زاده و ویسی شاید برای فصل بعد نقشه می کشند اما تجربه نشان داده نیمکت هیچ تیمی از امسال تا سال بعد صاحب خود را نمی شناسد.

وداع ذوب آهن

کمتر کسی باور می کرد که ذوب آهن این تیم خوش ترکیب سالهای اخیر فوتبال ایران با این پشتوانه خوب کارش به اینجا برسد. ذوبی ها در حالی مهمان صبا هستند که شکست در این دیدار را باید نوعی وداع با لیگ برتر تلقی کنند. ذوب آهن با پی ریزی بد بوناچیچ به بحران جدی خورد با ترفندهای خاص تقوی به جایی نرسید و اکنون می خواهد با شگردهای مشخص کریمی از مهلکه فرار کند. صبای قم هم اگر چه برای خود حاشیه امنیت دارد اما می داند با قبول شکست در این بازی ارکانش به هم خواهد ریخت.

سوته دلان

جدال ته جدولی ها یعنی مس کرمان و فجر سپاسی گرد آمدن سوته دلان است. در این میان مس کورسو امیدی دارد و فجر با شرایطی به مراتب بهتر از مس باید از شرایط میزبانی اش بهترین بهره را ببرد. جدال یاوری با بوناچیچ و پشت سری هایش دیدنی خواهد بود. اگر چه بوناچبچ نگرانی از تیم آینده اش ندارد ! اما شاید یاوری با سقوط احتمالی فجر برای وداع با نیمکت مربیان باید دنبال تصمیم جدی باشد. در این میان باید افسوس خورد که دو تیم بازیکن ساز فوتبال ایران باید یکی را از بین خود قربانی کنند.

بی خاصیت

در بین بازی های هفته بیست و هشتم جدال ملوان با گسترش فولاد بی خاصیت ترین بازی است. دو تیم دغدغه ای از سقوط ندارند و برای قهرمانی و کسب سهمیه هم امیدی ندارند. این دیداری دستگرمی و بدون حاشیه است. تنها نکته مهم این است که برنده این دیدار می تواند به جایگاهی ارزشمند برسد. اگرچه ملوانان چنین مقام هایی را در کارنامه دارند اما برای تیمی چون گسترش یک پله بالاتر رفتن غنیمت بزرگی است. تارتار که با آمدنش به گسترش باعث شده نتایج بهتری برای این تیم تبریزی رقم بخورد با استفاده از مزیت میزبانی در پی این است تا جای پای خود را برای سال بعد قرص کند.

***

لیگ برتر فوتبال ایران پس از مدتی وقفه با این هشت دیدار باردیگر دوستداران فوتبال را در کنار خود می بیند. در ایام نوروز شاید فرصت های بیشتری برای علاقه مندان فراهم آید که از نزدیک شاهد این رقابت ها باشند. لیگ که مدتی با قهر تماشاگر روبرو بود فصل تازه ای را تجربه می کند. امیدواریم در سال نو شاهد رونق بیشتر ورزش و فوتبال و نیز رقم خوردن نتیج خوب برای ورزشکاران کشورمان باشیم.

برنامه هفته بیست و هشتم را با هم مرور می کنیم:

پنج‌شنبه 7 فروردین 1393

*راه‌آهن سورینت - استقلال خوزستان، ساعت 17:30،‌ ورزشگاه اکباتان تهران

*فولاد خوزستان - تراکتورسازی تبریز، ساعت 17:30، ورزشگاه غدیر اهواز

*سپاهان اصفهان - سایپای البرز، ساعت 17:30، ورزشگاه ذوب‌آهن فولادشهر

*صبای قم - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 17:30،‌ ورزشگاه یادگار امام (ره) قم

*فجرسپاسی شیراز - مس کرمان، ساعت 17:30، ورزشگاه حافظیه شیراز

*استقلال تهران - نفت تهران، ساعت 17:30، ورزشگاه آزادی تهران

*داماش گیلان - پرسپولیس،‌ ساعت 17:30،‌ ورزشگاه شهید عضدی رشت

*گسترش فولاد - ملوان بندرانزلی، ساعت 17:30،‌ ورزشگاه اختصاصی گسترش تبریز

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان