تبیان، دستیار زندگی
تاکید روسیه بر همکاری با اتحادیه اروپا برای پایان دادن به ناآرامی های اوکراین، رای پارلمان به آزادی یولیا تیموشنکو و ادامه حضور مردم در خیایان های کی یف با وجود موافقت رئیس جمهور با برگزاری انتخابات زودهنگام، از مهمترین تحولات جدید اوکراین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکراین و تحولات سیاسی بزرگ


تاکید روسیه بر همکاری با اتحادیه اروپا برای پایان دادن به ناآرامی های اوکراین، رای پارلمان به آزادی یولیا تیموشنکو و ادامه حضور مردم در خیایان های کی یف با وجود موافقت رئیس جمهور با برگزاری انتخابات زودهنگام، از مهمترین تحولات جدید اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای روسیه، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مسکو و اتحادیه اروپا با احترام به حاکمیت اوکراین، برای حل بحران این کشور و بازگردندان آرامش به آن با یکدیگر همکاری می کنند.

در این بیانه وزارت خارجه روسیه ضمن استقبال از اقدام "ویکتور یانوکویوچ" رئیس جمهور اوکراین، برای بازگشت آرامش به این کشور آمده است : طرح هایی که یانوکوویچ ارائه کرده باید با انجام همه پرسی به تایید مردم نیز برسد.

یانوکوویچ روز گذشته با برگزاری انتخابات زودهنگام، کاهش اختیارات ریاست جمهوری و تشکیل دولت وحدت ملی مواقت کرده بود. این اقدام یانوکویچ بعد از مذاکره با رهبران مخالفان و وزیران امور خارجه آلمان، لهستان و فرانسه انجام شد.

اکراین،

رویترز در همین رابطه می نویسد : هر چند اقدام یانوکویوچ در اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام و کاهش اختیارات ریاست جمهوری موجب پایان خشونت ها در اوکراین شده، اما با این وجود معترضان همچنان در خیایان ها حضور دارند. گویا برخی از گروه های معترضان با موارد مطرح شده از سوی یانوکوویچ موافق نیستند از همین رو همچنان در خیایان ها حضور دارند.

به نوشته رویترز،در این میان برخی از معترضان رهبران خود را به دلیل امضای توافقنامه صلح با یانوکوویچ سرزنش می کنند. این در حالی است که شمار کشته های اعتراضات روزهای اخیر که از روز سه شنبه 29 بهمن به اوج خود رسیده به بیش از 80 نفر رسیده است.

از سوی دیگر پارلمان اوکراین نیز برای کاهش سطح خشونت ها در این کشور رای به آزادی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر اسبق، داد. تیموشنکو به اتهام خیانت به کشور در خصوص امضای قرارداد گازی با روسیه در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان است. آزادی تیموشنکو از زندان یکی از ابتدایی ترین خواسته های مخالفان اوکراینی بود.

نمایندگان پارلمان اوکرین شب گذشته با اکثریت 386 رای، بازگشت به قانون اساسی سال 2004یعنی کاهش اختیارات رئیس جمهوری را تصویب کردند و با تصویب قانونی دیگر، به آزادی بدون قید و شرط افرادی راءی دادند که در تظاهرات اخیر بازداشت شده بودند.

نکته مهم در مورد این تحولات آنکه، روسیه در حالی از همکاری با اتحادیه اروپا برای بازگرداندن آرامش به اوکراین خبر  داده که اوضاع این کشور در پی رقابت مسکو و بروکسل برای عقد قرارداد با کی یف به هم ریخت و رفته رفته رنگ و بوی خشونت به خود گرفت.

اعتراضات اوکراین از روز سه شنبه 29 بهمن شکل خشونت بار به خود گرفت که در نتیجه آن تا امروز 80 نفر کشته شده اند. اعتراضات اوکراین از اواخر ماه نوامبر سال گذشته و در اعتراض به تصمیم ناگهانی دولت برای امضای قرارداد تجاری با روسیه به جای همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا آغاز شده و همچنان ادامه دارد. معترضان از حمایت کشورهای غربی و اتحادیه اروپا و دولت نیز از حمایت روسیه برخوردار هستند.

رسانه های خبری روسیه روز شنبه اعلام کردند: ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین کی یف پایتخت این کشور را ترک کرد.

خروج رییس جمهور از اکراین

به گزارش ایرنا، رسانه های روسی از جمله ریانووستی گزارش دادند:یانوکوویچ عصر روز گذشته (جمعه) کی یف را ترک کرد و وارد شهر خارکف در شرق این کشور و در نزدیکی مرزهای روسیه شد.

درهمین حال، رسانه های اوکراینی به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کردند رییس جمهوری اوکراین برای برگزاری نشستی فوری به خارکف رفته و لئونید کوژار وزیر امور خارجه موقت اوکراین هم حضور یانوکوویچ در این شهر را تایید کرده است. براساس این گزارش، رسانه های روسی روز گذشته همچنین به اظهارات یک مقام فرودگاه خارکف اشاره کرده بودند که خبر فرود هواپیمای حامل یانوکوویچ در این فرودگاه را تکذیب کرده بود.

رسانه های اوکراینی دو روز پیش از خروج دو پسر یانوکوویچ از کشور از طریق حریم هوایی منطقه دونتسک در شرق اوکراین خبر داده بودند. درحال حاضر، مناطق مرکزی کی یف که ساختمان های حکومتی در آن واقع شده است، در کنترل کامل معترضان قرار دارد.

نیروهای پلیس به طور کامل این مناطق را ترک کرده اند

زمان انتخابات ریاست جمهوری اوکراین

به گزارش مشرق،  ایتارتاس از کیف نوشت: «آندری کلیوف» ، رئیس نهاد ریاست جمهوری اوکراین در بیانیه ای که جمعه شب در وبگاه رسمی رئیس دولت اوکراین منتشر شد گفت: «طبق توافقی که به منظور پایان دادن به شرایط بحرانی اوکراین امضا شد، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور قرار است دسامبر 2014 برگزار شود.

از سوی دیگر رئیس جمهور اوکراین عصرجمعه به منظور گرامیداشت یاد و خاطره دست کم 77 تن از کشته شدگان درگیری های خونین خیابانی کیف ، دو روز عزای عمومی اعلام کرد.

درپی اعلام عزای عمومی از سوی «ویکتور یانوکوویچ» ، قرار است پرچم های ملی این کشور در مقابل ساختمان های دولتی ، طی روزهای شنبه و یکشنبه به حالت نیمه افراشته درآید.

همچنین کنسرت ها و رقابت های ورزشی طی این دو روز لغو است و از رادیو و تلویزیون اوکراین درخواست شده است در برنامه های معمول خود تجدید نظر کنند و متناسب با این مناسبت برنامه پخش کنند.

رسانه‌های مختلف اخبار ضد و نقیضی را در مورد محل حضور یانوکوویچ مخابره کرده‌اند. برخی رسانه‌های عربی مدعی فرود هواپیمای وی در امارات شده‌اند، خبرگزاری رویترز به نقل از مشاور او می‌گوید یانوکوویچ هنوز در اوکراین است و شبکه سی‌ان‌ان هم گزارش داده است که وی در شهر «خارکف» دومین شهر بزرگ اوکراین به سر می‌برد.

کاخ ریاست جمهوری اوکراین به تسخیر مخالفان درآمد

پس از چند هفته کشمکش و درگیری های شدید در اوکراین میان طرفداران و مخالفان این کشور و در حالی که روز گذشته اعلام شده بود دو طرف به توافقی برای پایان دادن به درگیری ها دست یافته اند، اکنون خبر می رسد که رئیس جمهور این کشور از پایتخت خارج شده و کاخ ریاست جمهوری به تسخیر مخالفان درآمده است. امری که می تواند سرآغاز تحولات مهمی در اوکراین باشد.

به گزارش «تابناک»، معترضان اوکراینی امروز با وجود امضای توافق میان دولت و سران مخالفان وارد اقامتگاه رئیس‌جمهور شده‌اند.

مخالفان همچنین اعلام کرده‌اند که «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور، اقامتگاه را ترک کرده و به محل نامعلومی منتقل شده است. رسانه‌های مختلف اخبار ضد و نقیضی را در مورد محل حضور یانوکوویچ مخابره کرده‌اند. برخی رسانه‌های عربی مدعی فرود هواپیمای وی در امارات شده‌اند، خبرگزاری رویترز به نقل از مشاور او می‌گوید یانوکوویچ هنوز در اوکراین است و شبکه سی‌ان‌ان هم گزارش داده است که وی در شهر «خارکف» دومین شهر بزرگ اوکراین به سر می‌برد.

فراوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:آریا/ایرنا/مهر