تبیان، دستیار زندگی
در پی انتقادهای بندر بن سلطانرئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی، از حمایت‌های موجود از شبکه‌های تروریستی و حذف او از این سمت، محمد بن نایف وزیر کشور عربستان، رئیس سازمان اطلاعات شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی جانشین بندر بن سلطان شد؟


در پی انتقادهای "بندر بن سلطان"رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی، از حمایت‌های موجود از شبکه‌های تروریستی و حذف او از این سمت، "محمد بن نایف" وزیر کشور عربستان، رئیس سازمان اطلاعات شد.


به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی پرس تی وی،  انتقادهای رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی از حمایت های موجود از شبکه های تروریستی، به حذف او از این سمت منجر شد.

محمدبن نایف

محمد بن نایف وزیر کشور عربستان سعودی، پس از بازگشت از سفر خود با آمریکا، ریاست سازمان اطلاعات این کشور را به دست خواهد گرفت.

رسانه‌های سعودی با اشاره به این خبر، اعلام کردند "محمد بن نایف" جانشین بندر بن سلطان می‌شود. نایف همچنین مسئولیت تصمیم گیری‌های امنیتی دیگری را نیز خواهد داشت که هیچ ربطی به دامنه فعالیت تعریف شده وزارت کشور ندارد.

بندر بن سلطان اخیرا انتقادهایی را درباره حمایت های موجود از شبکه های تروریستی، تعلیم و کمک مالی به آن‌ها در سوریه و برخی کشورهای دیگر منطقه، ابراز کرده بود.

تحلیلگران سیاسی می گویند انتصاب جدید، نفوذ نایف را در دولت به ویژه در حوزه های مربوط به روابط با آمریکا به شدت افزایش خواهد داد.

«محمد بن نایف» مرد محبوب غرب و عنصر سرکوب مخالفان

محمد بن نایف وزیر کشور عربستان که قرار است به جای بندر بن سلطان پرونده سوریه را بر عهده بگیرد، مهره‌ای محبوب در بین کشورهای غربی به حساب می‌آید و بین معارضان داخلی چهره خوبی ندارد.

محمد بن نایف بن عبد العزیز که قرار است به جای بندر بن سلطان پرونده عربستان را بر عهده بگیرد در بین محافل آمریکایی از محبوبیت زیادی برخوردار است که در مواقع زیادی وی را ستوده‌اند.

محمد بن نایف در تاریخ 30 آگوست 1959 در جده به دنیا آمد و مراحل ابتدایی راهنمایی و دبیرستان را در ریاض گذراند و در سال 1981 در رشته علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های آمریکا مدرک لیسانس گرفته است.

محمد بن نایف در 5 نوامبر 2012 از سوی ملک عبد الله پادشاه عربستان به عنوان وزیر کشور عربستان انتخاب شد.

وی در بخش خصوصی کار می‌کرد تا اینکه در سال 1999 به عنوان معاون امنیتی وزیر کشور عربستان منصوب شده است.

همچنین در 16 اکتبر 1999 به عنوان عضو شورای عالی رسانه انتخاب شد.

نقش محمد بن نایف در سرکوب تظاهرات‌های داخلی عربستان به گونه‌ای است که معترضان همیشه در تظاهرات‌های خود شعارهایی علیه وی و وزارت کشور سر داده‌اند.

در 27 آگوست 2009 القاعده عربستان تلاش کرد تا با یک عملیات انتحاری محمد بن نایف را در دفتر شخص خود در جده ترور کند که این ترور ناموفق بود.

محمد بن نایف  همچنین در دوره‌ تحقیقات فدرالی آمریکا در سال‌های 1985 تا 198 و در در دوره‌های آموزشی واحدهای مبارزه با تروریسم پلیس اسکاتلندیار در سال های 1992 تا 1994 شرکت کرده است.

محمد بن نایف از سرکوب مخالفان داخلی تا محبوبیت در محافل غربی

انتخاب محمد بن نایف به عنوان وزیر کشور عربستان همزمان با اوج بیداری اسلامی در کشورهای عربی و قیام علیه حکومت‌های دیکتاتوری بوده است.

نقش محمد بن نایف در سرکوب تظاهرات‌های داخلی عربستان به گونه‌ای است که معترضان همیشه در تظاهرات‌های خود شعارهایی علیه وی و وزارت کشور سر داده‌اند.

محمدبن نایف

در دوره‌ای که محمد بن نایف وزارت کشور را عهده دار شد 13 نفر در زندان‌های سعودی به صورت مشکوکی جان خود را از دست دادند که فعالان حقوقی عربستان خواستار تحقیق در مورد دلایل مرگ آنها شدند.

شبکه« MSNBC» آمریکا محمد بن نایف را به ژنرال مبارزه با تروریسم توصیف کرده است.

مسئولان آمریکایی و اروپایی در توصیف وی گفته‌اند: محمد بن نایف بیشترین عملیات‌های مۆثر را علیه تروریسم در جهان انجام داده است.

یک دیپلمات غربی بعد از تلاش برای ترور محمد بن نایف در روزنامه واشنگتن پست نوشت: اگر این عملیات موفقیت آمیز می‌بود خطر بزرگی برای مواجهه عربستان با تروریسم تهدید می‌کرد.

مسئولان آمریکایی از زمانی که چند سال پیش محمد بن نایف را شناختند، دریافتند که او فردی قوی در عربستان است و می‌تواند پرونده های امنیتی داخلی و خارجی و اداره امور حکومت را بدست گیرد؛ درست برخلاف سایر شاهزادگان نسل سوم نظیر خالد بن سلطان که واشنگتن هیچ یک از شاخصه‌های یک مرد سیاسی را در او نمی‌بینند یا بندر بن سلطان که دولت کنونی آمریکا از تعامل و همکاری با او خرسند نیست.

محمد بن نایف به خاطر موفقیت‌های که در مدیریت پرونده های امنیت داخلی و مبارزه با شبکه القاعده در داخل عربستان و در یمن داشت توانسته است که رضایت پادشاه عربستان را به خوبی جلب کند.

بسیاری در درون خاندان سعودی محمد بن نایف را فردی بسیار جدی و پیگیر در کار نهادهای ذیربط خود و بخش های امنیتی آموزش دیده و با سازماندهی خوب خودش می‌دانند و خاندان سعودی موفقیت او در سرکوب مخالفان و دور کردن تهدیدات امنیتی دهه 90 از عربستان را ارج می‌نهند.

محمد بن نایف به خاطر موفقیت‌های که در مدیریت پرونده های امنیت داخلی و مبارزه با شبکه القاعده در داخل عربستان و در یمن داشت توانسته است که رضایت پادشاه عربستان را به خوبی جلب کند.

محمد بن نایف از سال‌ها پیش مسئولیت پرونده روابط سیاسی و امنیتی با یمن را بعد از مرگ پدرش برعهده گرفته بود و او با دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا برای پیگرد عناصر شبکه القاعده در یمن و جزیره عربی همکاری می‌کند.

«عربستان سعودی حامی اصلی تروریسم در جهان است»

یک تحلیلگر سیاسی به پرس تی‌وی گفت عربستان سعودی به حامی اصلی تروریسم در سراسر جهان تبدیل شده است و تلاش می‌کند ایدئولوژی تکفیری را اشاعه دهد.

رضوان رزق روز جمعه (2 اسفند، 21 فوریه) در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت :«در حال حاضر محافظ و پرورشگاه اصلی گروه‌های تروریستی در سراسر جهان عرب و دنیا، خود عربستان سعودی است.»

رضوان در ادامه به گزارش‌هایی اشاره کرد که نشان می دهد مسئولیت های شاهزاده بندر بن سلطان، رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، در زمینه رهبری عملیات ریاض در بحران سوریه از سوی رژیم آل سعود از وی سلب شده ست.

محمدبن نایف

طبق گزارش جدید وال استریت ژورنال، مشاوران سلطنتی سعودی می‌گویند سلب مسئولیت شاهزاده بندر در این زمینه ممکن است به هموار شدن بیش از پیش روابط ریاض- واشنگتن منجر شود.

رزق افزود حمایت از تروریسم «از سوی بندر به عنوان یک نفر صورت نمی گیرد. بلکه اشاعه وهابی‌گری به هر شیوه‌‌ی ممکن، در واقع سیاست عربستان سعودی و خاندان سلطنتی است.»

وی تاکید کرد :«عربستان سعودی تلاش می‌کند در نظر سایر کشورها و ملت‌ها چهره خوب و درخشانی از خود به نمایش بگذارد و جنایات خود در این زمینه را پنهان کند.»

رزق افزود مقام‌های سعودی باید به عنوان جنایتکاران جنگی و جنایتکاران علیه بشریت محاکمه شوند. آنها برای جهان خطرآفرین هستند.

این تحلیلگر سیاسی به نقش عربستان سعودی در بحران سوریه اشاره کرد و گفت بسیاری از افسران سابق ارتش عربستان در حال حاضر در حال آموزش نیروهای القاعده در اردن هستند تا آنان را برای عملیات در جنوب سوریه در آینده نزدیک آماده کنند.

شاهزاده بندر در سال‌های گذشته عملیات‌های عربستان سعودی بر ضد دمشق را با موفقیت‌های اندکی اداره کرده است. از ژانویه تاکنون هیچ نامی از وی در رسانه‌های سعودی به چشم نخورده است. گفته می‌شود شاهزاده بندر برای درمان در بیمارستانی در امریکا بستری بوده و در حال حاضر نیز در مغرب زندگی می‌کند.

فراوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس/باشگاه خبرنگاران/پرس تی وی