تبیان، دستیار زندگی
مرد اول دستگاه دیپلماسی چند ساعت بعد از ورود به تهران برخلاف همیشه، در گفت وگو با خبرنگاران لحنش منتقدانه بود و دیگر لبخند به لب نداشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا ظریف این بار عصبانی است؟


مرد اول دستگاه دیپلماسی چند ساعت بعد از ورود به تهران برخلاف همیشه، در گفت وگو با خبرنگاران لحنش منتقدانه بود و دیگر لبخند به لب نداشت. مثل روزی که برای توضیح درباره مذاکرات هسته ای به صحن علنی مجلس رفت و در میانه صحبت هایش درباره اظهارات مقامات آمریکایی گفت:« آمریکایی ها حرف های نامربوط زیاد می زنند.» او در آخرین ساعات  حضور در وین هم منتقد بود. منتقد انتشار حرف های نامربوط و ترجمه های غلط از مذاکرات ژنو و سوالاتی که  هیچ پایه و مبنایی ندارد.

ظریف

برخلاف چهره خندان ظریف در کنفرانس خبری هتل «پالایس کوبورگ» بعد از سه روز مذاکره در وین، شهر موسیقی و کافه، ظریف از سایت غیر معروفی که باید با هزار ذره بین در اینترنت آن را یافت،گلایه مند بود.

گفت«یک فرد نامربوط حرفی نامربوط گفته که آنچنان در سایت های داخلی انعکاس پیدا می کند که بعد هم می خواهند ما به این حرف پاسخ دهیم.». او اشاره کرد که همواره روش های مختلفی بوده که گروه های مختلف برای تاثیرگذاری بر روند سیاست سازی حرفهایی می زنند که از نظر او «بسیاری از این حرفها نیز کاملا نامربوط است.»

ظریف متذکر شد حرفهایی که با آب و تاب فراوان نشر داده می شود  و جز در رسانه های داخلی آنها را هیچ جا نمی بینیم، دروغ است. بعد هم تصریح کرد:«دلیلی وجود ندارد، هر حرف نامربوط یا مربوطی که در خارج از ایران گفته شد ما مجبور باشیم فورا به آن واکنش نشان دهیم.»

وزیرامور خارجه برای اینکه به فتنه انگیزی یک پرسش بدون مبنا در رسانه های بین المللی اشاره کند، به خاطره ای از سوال خبرنگاری در سفر خود به قم اشاره کرد و گفت: در سفری که به قم برای دیدار با مراجع رفته بودم خبرنگاری از من پرسید که نظرتان درباره حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در مذاکرات چیست؟ و من به طور صریح گفتم که آنها هیچ جایگاهی در مذاکرات ندارند.

ظریف می گوید این سوال بین حد فاصل ملاقات ها با مراجع در خیابان از وی پرسیده شده و وقتی او به هتل بازگشته، در سایت ها منبع این خبر را جستجو کرده که کجا کسی گفته است نمایندگان رژیم صهیونیستی می خواهند در مذاکرات حضور داشته باشند.

ظریف می گوید: هیچ جایی به زبان انگلیسی چنین موضوعی منتشر نشده بود، جز یک سایت داخلی به نقل از یک سایت نامعروف عبری که پس از آن پاسخ من بر روی سایت های انگلیسی قرار گرفت. خبرگزاری های بین المللی آن خبر را نداشتند و کسی نیز برای رژیم صهیونیستی موقعیتی قائل نیست که پشت میز مذاکرات بنشیند اما متاسفانه سوالی که دوستان ما مطرح کردند این امکان را فراهم کرد که پاسخ من در دنیا طرح شود تا برای رژیم صهیونیستی در مذاکرات جایی پیدا شود.

ظریف با بیان این که به اشاعه کذب و حرف مفت معتقد نیستم، گفت: چیزهایی وجود خارجی ندارد و یا ترجمه غلط منتشر می کنند و گاهی حرف های نامربوط به تیتر یک تبدیل می شود.

وزیر خارجه با انتقاد از برخی اخبار که در سایت های داخلی بدون اشاره به منبع موثق منتشرمی شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی دوستان حرف های نامربوطی را می زنند که هیچ منبع موثق و جدی ندارد اما به طور جدی در سایت های داخلی منتشر می شود.

ظریف با بیان این که به اشاعه کذب و حرف مفت معتقد نیستم، گفت: چیزهایی وجود خارجی ندارد و یا ترجمه غلط منتشر می کنند و گاهی حرف های نامربوط به تیتر یک تبدیل می شود.

سخنان نقل شده از قول ظریف چیست؟

برخی سایتها گزارش داده اند که آقای وزیر خارجه در گفت‌وگوی اختصاصی با برنامه بامدادی مشترک تلویزیون یک و دو آلمان در پاسخ به پرسشی درباره هولوکاست و اسرائیل پاسخ می‌دهد: کشتار جمعی یهودیان را نمی‌توان انکار کرد و باید از تکرار چنین جنایتی جلوگیری کرد. وی به نقض دائمی حقوق فلسطینیان اشاره کرد و گفت: موضع ایران همواره دفاع از حقوق فلسطینیان بوده و این موضوع را باید فلسطینیان حل کنند. ما از این منطقه دور هستیم این وظیفه ما نیست که اسرائیل را به رسمیت بشناسیم یا نه، بلکه فلسطینیان باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند. همان‌طور که جنایت علیه یهودیان محکوم است، هرگونه جنایت علیه فلسطینیان نیز باید محکوم شود، هولوکاست نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق فلسطینیان باشد.

ظریف به مجلس فراخوانده شد

وزیر امور خارجه روز یکشنبه با حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سوالات 99 نماینده مجلس خواهد بود.

به گزارش افکارنیوز، سوال 99 نماینده مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه در دستور کار این هفته کمیسیون امنیت ملی قرار دارد.

بر این اساس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه از ظریف وزیر امورخارجه دعوت کرده تا پاسخگوی سوال 99 نماینده مجلس در موضوعات مختلف باشند.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد، علی‌اکبر آقایی نماینده سلماس و فرهاد بشیری نماینده پاکدشت از جمله نمایندگانی هستند که سوال آنان از ظریف در کمیسیون امنیت ملی مطرح خواهد شد.

همچنین سوال مشترک جواد کریمی‌قدوسی، بهرام بیرانوند، احمد آریایی‌نژاد، ابوالقاسم جراره و حبیب آقاجری به ترتیب نمایندگان مشهد، بروجرد، ملایر،‌بندرعباس و بندرماهشهر در نوبت رسیدگی در کمیسیون قرار دارند.

سه سوال دیگر از ظریف به ترتیب با امضاهای 54 نماینده، 23 نماینده و 12 نماینده نیز از جمله سوالاتی است که ظریف با حضور در جلسه روز یکشنبه کمیسیون باید پاسخگوی آنها باشد.

پیش از این اخباری مبنی بر جمع آوری امضا برای سوال از وزیر خارجه به دلیل اظهارات مبهم وی درخصوص به رسمیت یا نشناختن اسراییل و همچنین علت لغو سفر هیات نظامی کره شمالی به ایران با ممانعت آمریکا منتشر شده است و به نظر می رسد فراخوانی وزیر به کمیسیون در هفته جاری به دنبال تنظیم این سوالات از وی باشد.

پیش از این اخباری مبنی بر جمع آوری امضا برای سوال از وزیر خارجه به دلیل اظهارات مبهم وی درخصوص به رسمیت یا نشناختن اسراییل و همچنین علت لغو سفر هیات نظامی کره شمالی به ایران با ممانعت آمریکا منتشر شده است و به نظر می رسد فراخوانی وزیر به کمیسیون در هفته جاری به دنبال تنظیم این سوالات از وی باشد

متن سۆال نمایندگان از ظریف درباره اظهارات اخیرش پیرامون اسرائیل و هولوکاست

نمایندگان در سۆالی از وزیر امور خارجه خواستار پاسخگویی وی درخصوص اظهارات اخیرش پیرامون رژیم اشغالگر قدس و هولوکاست شدند. به گزارش نماینده به نقل از فارس نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی سوالی خواستار پاسخگویی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره اظهارات اخیرش پیرامون رژیم اشغالگر قدس و هولوکاست شدند.

در خلاصه این سوال آمده است:

علت انفعال در نظرات شما در موضوع رژیم حرامزاده اسرائیل و هولوکاست چیست؟

شرح سوال بدین شرح است:

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی اختصاصی با برنامه بامدادی مشترک تلویزیون یک و دو آلمان در پاسخ به پرسشی درباره هولوکاست و اسرائیل پاسخ می‌دهد: کشتار جمعی یهودیان را نمی‌توان انکار کرد و باید از تکرار چنین جنایتی جلوگیری کرد، ایشان به نقض دائمی حقوق فلسطینیان اشاره کرد و گفت: موضع ایران همواره دفاع از حقوق فلسطینیان بوده است و این موضوع را باید فلسطینیان حل کنند ما از این منطقه دور هستیم این وظیفه ما نیست که اسرائیل را به رسمیت بشناسیم یا نه، بلکه فلسطینیان باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند.

به گفته ظریف باید پیشنهادهایی روی میز قرار گیرند که مورد قبول فلسطینیان باشد.

وی افزود: همان طور که جنایت علیه یهودیان محکوم است، هرگونه جنایت علیه فلسطینیان نیز باید محکوم شود، هولوکاست نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق فلسطینیان باشد.

این سخنان در حالی است که موضع جمهوری اسلامی در بیان بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در موضوع اسرائیل شفاف بیان شده است: اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود، قبلا هم تذکر داده‌ام که دولت غاصب اسرائیل با هدف‌هایی که دارد برای اسلام و ممالک مسلمین خطر عظیم دارد و خوف آن است که اگر مسلمین به آن مهلت دهند، فرصت از دست برود و جلوگیری از آنها امکان‌پذیر نشود و چون احتمال خطر متوجه به اساس اسلام است، لازم است بر دول اسلامی به خصوص و بر سایر مسلمین عموما به رفع این ماده فساد را به نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعان کوتاهی نکنند و جایز است محل صدقات  در این امر مهم حیاطی صرف کنند.

حال با روشن شدن این محکمات جمهوری اسلامی ایران، دلیل انفعال شما در موضوع رژیم حرامزاده اسرائیل چیست؟

بر اساس این گزارش این سوال از سوی جواد کریمی ‌قدوسی نماینده مشهد و کلات و ناصر سودانی نماینده اهواز مطرح شده و 40 نفر از نمایندگان این سوال را به امضا رساندند.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع : خبرآنلاین/ افکارنیوز/