تبیان، دستیار زندگی
متأسفانه! وضعیت کنونی جامعه نشان می دهد که اکنون، اصل، بر مجرم بودنِ همه ی افراد جامعه است و اصلِ برائت، حاکم نیست تا قوه قضائیه براساس قانون اساسی، در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و احیاناً اصلاح مجرمین اقدام مناسب انجام دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوه قضائیه به سلامت مردم بیندیشد


متأسفانه! وضعیت کنونی جامعه نشان می دهد که اکنون، اصل، بر مجرم بودنِ همه ی افراد جامعه است و اصلِ برائت، حاکم نیست تا قوه قضائیه براساس قانون اساسی، در خصوص "پیشگیری از وقوع جرم" و احیاناً "اصلاح مجرمین" اقدام مناسب انجام دهد.

زیرمیزی

یک - منطوق و مفهوم، دو اصطلاحی است از اصطلاحات مشترک در علم منطق و دانش اصول فقه (یا همان اصول استنباط) که دارای کاربرد بسیاری در حقوق، به ویژه حقوق اسلامی است.

دو - تعریف "منطوق": عبارت است از معنایی که مستقیماً از کلام فهمیده می‌شود و موضوع آن در جمله ذکر شده است. (اینجا)

سه - تعریف "مفهوم": مفهوم گاهی به معنای عرفی و روزمره است، یعنی مدلول؛ که مورد بحث ما نیست. آنچه که مورد بحث است، عبارت است از معنایی که در کلام بیان نشده است ولی با توجه به ساختمان ترکیبی آن در جمله، فهمیده می‌شود و موضوع آن نیز در جمله ذکر نشده است. مثلاً وقتی گفته می‌شود؛ «اگر دانشجو نمره لازم را نیاورد، مشروط خواهد شد.» این منطوق است و مفهومش، این است که اگر نصاب لازم را بیاورد، مشروط نخواهد شد.

ماده (24) قانون مدنی می‌گوید: «هیچ کس نمی‌تواند طرق و شوارع عامّه و کوچه‌هایی را که آخر آن ها مسدود نیست، تملک نماید.» این منطوق است و مفهوم آن، این است که : کوچه‌هایی که آخر آنها مسدود است، قابل تملّّک است. (همانجا) به عبارتی، کوچه‌های بن بست، ملک مشترک یا اختصاصی اشخاص است و داخل در اموال عمومی نیست. (ر.ک.: کاتوزیان، ناصر، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، چاپ پانزدهم، نشر میزان، تابستان 1386، صفحه 40، ذیل ماده 24 قانون یادشده)

باید توجه داشته باشیم که هر جمله و کلامی لزوماً‌ "منطوق" دارد اما لازم نیست که حتماً‌ "مفهوم" هم داشته باشد. مثلاً ماده 1003 قانون مدنی تصریح دارد که؛ «هیچ کس نمی‌تواند بیش از یک اقامتگاه داشته باشد.» این ماده منطوق دارد ولی مفهوم ندارد. (اینجا)

چهار - در خبرها آمده بود که؛ " طبق قانون، دریافت هرگونه هزینه اضافی درمانی از بیمار، غیرقانونی است. اما سالیان سال است که بعضی پزشکان، از بیمارانِ خود، زیرمیزی می‌گیرند و (متأسفانه!) غیرقانونی بودنِ آن هرگز به‌طور جدی پیگیری نشده است." (اینجا) و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز ظاهراً طی مصاحبه ای، از طریق همین رسانه، گفته است؛ "حذف زیرمیزی نیاز به فرهنگ سازی دارد" (همانجا)

باید توجه داشته باشیم که هر جمله و کلامی لزوماً‌ "منطوق" دارد اما لازم نیست که حتماً‌ "مفهوم" هم داشته باشد. مثلاً ماده 1003 قانون مدنی تصریح دارد که؛ «هیچ کس نمی‌تواند بیش از یک اقامتگاه داشته باشد.» این ماده منطوق دارد ولی مفهوم ندارد

پنج - مفهوم مخالف جمله ی بالا متأسفانه! می تواند این باشد که؛

گرفتنِ زیرمیزی، یک فرهنگ است!

خصوصاً این که همان مقام مسۆول اذعان داشته است که؛ "اصلاح تعرفه ها هیچ کمکی به حذف زیرمیزی نمی کند" (همانجا)

این عبارت، در واقع، تکمله ای است بر مفهومِ مخالفِ جمله ی اول که "حذف زیرمیزی نیاز به فرهنگ سازی دارد" (همانجا)

اگر تعرفه ها هم به این بهانه، بالا بروند، باز فشار به بیمار آورده می شود؛ چون هر قدر هم که تعرفه بالا برود، باز پزشکان معتقدند که دستمزد آن ها کم است. در این شرایط، بیمار هم باید هزینه بیشتر به بیمارستان پرداخت کند و هم زیرمیزی را بدهد. روش کار این نیست و باید برخورد جدی شود تا پزشکان، به خود، اجازه این کار را ندهند. (همانجا)

حقوق

اگر پزشکی پول اضافه از مردم بگیرد، بار اول باید 2 برابر مبلغ اضافه را بازگرداند و توبیخ کتبی هم در پرونده او درج شود. اگر هم برای بار دوم تکرار شود، باید 5 برابر مبلغ اضافه دریافتی، جریمه شود و علاوه بر پزشک، مسئول فنی بیمارستان هم توبیخ کتبی می‌شود که در پرونده درج می‌شود. اگر پزشک برای بار سوم این تخلف را انجام دهد، ده برابر آن مبلغ، جریمه می‌شود و علاوه بر پزشک و مسئول فنی، پروانه فعالیت بیمارستان هم باید برای همیشه لغو شود. (همانجا)

از این بگذریم!

متأسفانه! اکنون، اصل، بر مجرم بودنِ همه ی افراد جامعه است و اصلِ برائت، حاکم نیست تا قوه قضائیه براساس شق پنجمِ اصل یکصدوپنجاه وششم قانون اساسی، در خصوص "پیشگیری از وقوع جرم" و "اصلاح مجرمین" اقدام مناسب انجام دهد.

اما کمترین انتظار از دستگاه قضایی این است که کمی هم به سلامت مردم بیندیشد!

بخش حقوق تبیان

منبع : خبرانلاین