تبیان، دستیار زندگی
روزنامه «آسمان» که ۱۴ بهمن‌ماه از هیأت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار دریافت کرده بود، توقیف شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش ها به توقیف آسمان


روزنامه «آسمان» که 14 بهمن‌ماه از هیأت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار دریافت کرده بود، توقیف شد.

توقیف اسمان

هفته‌نامه تحلیلی-خبری آسمان درخواست خود را برای تغییر وضعیت به هیأت نظارت بر مطبوعات تسلیم کرده بود که در 14 بهمن‌ماه با این درخواست موافقت شد و این روزنامه انتشار خود را از 26 بهمن‌ماه آغاز کرد اما درست هفت روز پس از انتشار، این روزنامه به علت انتشار مطلبی درباره قصاص در شماره چهارم خود توقیف شد.

در همین ارتباط پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران با تایید خبر در آن روز اعلام کرد: با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، روزنامه «آسمان» به دلیل انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات اسلامی توقیف شد.

در اطلاعیه پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران آمده بود:

«روزنامه یادشده در شماره روز سه‌شنبه مورخ 1392.11.29 با انتشار مطلبی نوشته بود که حکم قصاص غیرانسانی است.

متعاقب انتشار این مطلب سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیرمسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد.

در پی ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، بازپرس پرونده پس از رسیدگی، دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و ابلاغ کرد.».

پیشتر، علاءالدین ظهوریان - دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات - در تماس خبرنگار ایسنا در این باره گفته بود: هیأت نظارت بر مطبوعات درباره روزنامه «آسمان» جلسه تشکیل نداده و به وضعیت این روزنامه در روز دوشنبه رسیدگی می‌شود، بنابراین ممکن است روزنامه «آسمان» ‌از سوی نهاد دیگری توقیف شده باشد.

واکنش ها

واکنش مدیرمسئول

عباس بزرگمهر مدیرمسئول روزنامه «آسمان» با اعلام این خبر توضیح داد: روز سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه در روزنامه آسمان مطلبی منتشر شد که در آن استادان و دانشجویان دهه 60 یادی از همان ایام کرده بودند و خاطرات خود را درباره دهه 60 گفته بودند. در همین میان دکتر هرمیداس باوند درباره بیانیه‌ای که در آن زمان درباره قصاص مطرح شده بود، خاطره‌ای گفته بود. عنوان این بیانیه، قصاص «غیرانسانی» بود که همین پسوند غیرانسانی مسئله‌ساز شد.

من در نسخه‌ای که برای چاپخانه قرار بود فرستاده شود، این پسوند را حذف کردم اما متأسفانه بخش فنی روزنامه سهوا نسخه اصلاح‌نشده را برای چاپخانه فرستاده بود. با توجه به اینکه روزنامه ما شماره‌های ابتدایی خود را منتشر می‌کند و امکانات فنی کمی داریم، چنین اشتباهی ممکن است که اتفاق بیافتد

او ادامه داد: من در نسخه‌ای که برای چاپخانه قرار بود فرستاده شود، این پسوند را حذف کردم اما متأسفانه بخش فنی روزنامه سهوا نسخه اصلاح‌نشده را برای چاپخانه فرستاده بود. با توجه به اینکه روزنامه ما شماره‌های ابتدایی خود را منتشر می‌کند و امکانات فنی کمی داریم، چنین اشتباهی ممکن است که اتفاق بیافتد.

بزرگمهر با بیان اینکه ما خودمان پس از چاپ و توزیع روزنامه متوجه چنین اتفاقی شدیم، تصریح کرد: اولین خبر را در این‌باره، یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرد که من در تماس با آن خبرگزاری ماجرا را توضیح دادم. اما متأسفانه رسانه‌های دیگر نیز به این موضوع دامن زدند و موضع گرفتند. برخی، از این اتفاق به عنوان یک بُل سیاسی برای حذف رقیب استفاده کردند. این در حالی است که من به‌عنوان مدیرمسئول روزنامه آسمان، در همان زمان که چنین بیانیه‌ای منتشر شد، جزو مخالفان این عقیده بودم.

مدیرمسئول این روزنامه تازه منتشرشده درباره موضع‌گیری برخی افراد تصریح کرد: آقای کوشکی در این زمینه موضع گرفته‌اند و به روزنامه آسمان‌ و سردبیر آن حمله کرده‌اند. این در حالی است که اگر آقای کوشکی جبهه رفته است، من در خط مقدم جنگیده‌ام. اگر او جنگیده است، من شیمیایی جبهه هستم که حتی به دنبال دریافت کارت جانبازی نیز نرفته‌ام. آقایان طوری رفتار می‌کنند که گویی آن‌ها امامزاده هستند و ما بچه یزید.

عباس بزرگمهر درباره جزئیات احضار خود به دادسرای رسانه نیز گفته بود: ساعت 12 و 15 دقیقه ظهر روز پنجشنبه که من در خارج از شهر تهران بودم، مدیر دادسرای رسانه با من تماس گرفت و گفت برای ارائه توضیح به دادسرای رسانه بیایید. من با توجه به اینکه فاصله زیادی با شهر داشتم، درخواست کردم که این قرار به روز شنبه صبح موکول شود اما نپذیرفتند و من در حال حاضر در حال رفتن به دادسرای رسانه برای ارائه توضیحات هستم.

فائزه هاشمی

واکنش فائزه هاشمی

دبیر انجمن دفاع از آزادی مطبوعات پس از توقیف روزنامه آسمان به آرمان گفت: توقیف روزنامه‌ها و بازداشت افراد به عنوان اشد مجازات با توجه به اختیارات قانونی دور از دسترس نبوده اما باید سازوکاری اندیشید که بتوان با اقدامات جامع‌تر تاثیر بهتری بر فضای رسانه‌ای گذاشت.

در هر موضوعی البته اگر خطایی صورت گرفته باشد، دادگاه مرجع تشخیص است، اما نخستین اقدامی كه به ذهن خطور می‌كند، بستن روزنامه و بازداشت مدیر مسئول است که البته‌ایجاد روند مطلوب‌تر نیاز به تعامل دولت و هیات نظارت بر مطبوعات با دستگاه قضایی دارد تا بتوانند مسیری را انتخاب کنند که کمترین آسیب را داشته باشد لذا مدیران رسانه ها نیز باید به این مساله دقت کنند هرچند امکان دارد موضوعی که منجر به توقیف شده بعد از رسیدگی نتیجه دیگری داشته باشد.

 واکنش علی مطهری

روشن است که زیر سوال بردن احکام مسلم اسلام مانند قصاص خلاف قانون است و روزنامه آسمان که توسط افراد با تجربه در روزنامه نگاری اداره می شود نباید دچار چنین سهوی می شد. البته مانعی ندارد که این مباحث در نشریات تخصصی به صورت بحث علمی و مباحثه وگفت و گوی طرفینی تحت عنوان فلسفه احکام مطرح شود ولی مطرح شدن آن در روزنامه و به صورت یکطرفه درست نیست.

اما درباره توقیف این روزنامه، من معتقدم دادستانی نباید در این موارد عجله به خرج دهد. اگرچه ممکن است قانون این اجازه را به دادستانی داده باشد ولی عقل حکم می کند که امور مربوط به مطبوعات ابتدا در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح و بررسی شود و بعد اگر نیازی بود دادستانی وارد شود. در واقع باید یک مرجع برای رسیدگی اولیه به امور مطبوعات وجود داشته باشد نه دو مرجع. این گونه رفتار دادستانی با مطبوعات که فورا توقیف و مدیر مسئول را بازداشت کنیم برای زمان جنگ مناسب است نه زمان عادی.

شاید نیاز به اصلاح قانون وجود داشته باشد که ما در طرح نظام جامع رسانه اقدام خواهیم کرد. به هر حال بهتر بود دادستانی تا روز دوشنبه که جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات تشکیل می شود صبر می کرد و بعد تصمیم می گرفت. لازم است جناب آقای جنتی وزیر ارشاد این حکومت دوگانه در امر مطبوعات را با گفت‌وگو با مقامات قوه قضائیه برطرف کنند.

عدم برخورد با قانون زمینه ساز شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: اگر چندی پیش برخورد قاطع و جدی با روزنامه «قانون» که قوانین اسلامی را متهم به تبعیض جنسیتی کرده بود،‌ می‌شد امروز شاهد این نبودیم که افراد دیگری وارد این عرصه شده و مسلمات اسلام را زیر سئوال ببرند.

بر همین اساس «آسمان» از سایر نشریات و روزنامه‌ها مستثنی نیست و قاعدتا موضوع آن در روز دوشنبه مطرح و بررسی می‌شود

اول دی ماه امسال روزنامه «قانون» با انتشار مطلبی با عنوان «بی‌اعتباری شهادت زنان مصداق تبعیض جنسی است» به احکام دین مبین اسلام توهین کرده بود اما با بی‌توجهی مسئولین و حتی عدم واکنش مناسب دیگران همراه بود که همین مسئله موجب گستاخ‌تر شدن این افراد شد.

توهین به مقدسات طراحی شده است

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم مشهد در واکنش به مطلب اخیر روزنامه آسمان علیه حکم قرآنی قصاص گفت: تشکیک به قصاص در واقع زیر سوال بردن خود این مسئله نیست بلکه تشکیک به قرآن و پس از آن به اسلام است.

وی اضافه کرد: چنین رویکردی دستاویزی قرار گرفته است تا برخی اسلام را تشکیک کرده و بخواهند اصل آن را مورد هدف قرار دهند.

قاضی‌زاده‌هاشمی در توصیه‌ای به مسئولان روزنامه آسمان، گفت: این بار اول نیست که رسانه‌هایی از این طیف فکری به شرعیات حمله می کنند؛ اگر هدف آنها بحث‌های کلامی است، می‌توانند موضوع قصاص را طرح و شبهات‌شان را بیان کنند و چند نفر از علمای برجسته دین نیز پاسخ آنها را بدهند اما زمانی که اینگونه رفتار می‌شود مشخص است یک نوع طراحی شکل گرفته است

سرانجام روزنامه چه می شود؟

علاءالدین ظهوریان درباره  موضوع روزنامه آسمان مبنی بر اینکه حکم الهی قصاص را امری غیرانسانی اعلام کرده است، از جنبه محتوایی در جلسه هفته آینده هیئت نظارت بر مطبوعات بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه روزنامه آسمان مجوز خود را از هیئت نظارت دریافت کرده است، گفت: بر همین اساس «آسمان» از سایر نشریات و روزنامه‌ها مستثنی نیست و قاعدتا موضوع آن در روز دوشنبه مطرح و بررسی می‌شود.

فراوری : باباپور

بخش ارتباطات تبیان


منابع:تابناک/ فارس/ تسنیم/ ایسنا

مطالب مرتبط:

کلید خانه مطبوعات دست شماست

آیا انجمن روزنامه نگاران باز می شود؟!

تاریک‌ترین دوره مطبوعات از نگاه وزیر