تبیان، دستیار زندگی
گردو گیاهی درختی یا درختچه ای است که ارتفاع آن تا 25 متر هم می رسد. دارای تنه صاف با رنگ نقره ای و در برخی گونه ها , خاکستری, برگ ها به شکل مرکب شانه ای بوده و معطر می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخت گردوی 1300 ساله
درخت گردو

گردو گیاهی درختی یا درختچه ای است که ارتفاع آن تا 25 متر هم می رسد. دارای تنه صاف با رنگ نقره ای و در برخی گونه ها , خاکستری, برگ ها به شکل مرکب شانه ای بوده و معطر می باشد.

با تائید فائو (سازمان خوار و بار جهانی) شهمیرزاد دارای بزرگترین باغ گردوی جهان به وسعت 750 هکتاراست و در "کمان رستم" درخت گردویی با 13 قرن حیات در شهمیرزاد استان سمنان در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شده است.

تنها جنگل طبیعی باقی مانده از گردو در دنیا هم اکنون در قرقیزستان و در شرایط بسیار خوب موجود است

پراکنش جغرافیایی

درخت گردو از درختان بسیار با ارزش و از پهن برگان است که در بسیاری از نقاط جهان در نیمکره شمالی از مرکز تا شرق اروپا و قفقاز و شمال و مرکز ایران تا دامنه های هیمالیا و کشور چین و ژاپن و همچنین گونه هایی از آن در آمریکای شمالی و جنوبی به طور طبیعی می رویند و کاشته می شوند. تنها جنگل طبیعی باقی مانده از گردو در دنیا هم اکنون در قرقیزستان و در شرایط بسیار خوب موجود است.

در ایران کاشت گردو از دره گز و مغان در شمال کشور تا اقلید فارس در جنوب و از ارتفاعات جنوب غربی ارومیه تا کوه تفتان در جنوب شرقی بین طولهای جغرافیایی 45تا 65 درجه به خوبی می رویند ولی بهترین بازدهی مربوط به باغهایی است که در ارتفاعات دامنه های البرز، خراسان ، آذربایجان و دامنه های زاگرس ( به ویژه تفرش،گلپایگان و تویسرکان ) قرار دارند.

درخت گردو

آب وهوا

درخت گردو درطول تابستان و زمستان نسبت به گرما و سرمای بیش از حد حساس است. در طول دوره خواب زمستانه ، گردو می تواند سرمای 11- درجه سانتی گراد را بدون خسارت جدی تحمل کند ولی پس از شروع رشد ، سرمای 2- تا 3- درجه سانتی گراد موجب از بین رفتن برگها ، شاخه ها و گلها شده ودر نتیجه محصول کاهش می یابد. به علاوه شاخ و برگ درختانی که تا اواخر پاییز به رشد خود ادامه می دهند در معرض خسارت سرما قرار می گیرد. مقاومت ارقام مختلف گردو نسبت به سرما متفاوت است.

دمای بالاتر از 38 درجه سانتی گراد موجب آفتاب سوختگی پوست سبز و چروکیدگی مغز گردو می شود و گاهی اوقات نیز میوه ها پوک می شوند. در رطوبت نسبی کم و دمای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد ، به گردو خسارت جدی وارد می شود. دمای پایین تابستان نیز مناسب نیست زیرا موجب می شود میوه ها به اندازه کافی پر نشود . هوای خنک در طی فصل رشد ، برداشت محصول را به تاخیر انداخته و در نتیجه باغداران متضرر می شوند. بنابراین هوای خنک و فصل رشد کوتاه از عوامل محدود کننده پرورش گردو هستند.

گردو نیز مانند سایر میوه ها مناطق معتدله در زمستان به مقدار سرمای معینی نیاز دارد تا خواب آن برطرف شود که به این ترتیب در بهار رشد رویشی و گلدهی کافی خواهد داشت. در صورت عدم وجود سرمای کافی ، بازشدن جوانه ها و گلدهی نامنظم شده وبه تاخیر می افتد واین موجب کاهش محصول و خشک شدن سر شاخه ها می شود. نیاز سرمایی ارقام مختلف گردو متفاوت است.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: عصرایران, وبلاگ باغبانی و زراعت, وبلاگ کشاورزی

مطالب مرتبط:

دهستانی با هفت پارچه آبادی

میوه‌های تابستانی

از درختان چه می دانید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.