تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

انگشتری که جایگزین خط بریل می‌شود

مبتکران ابزار جدیدی ساخته اند که می تواند متن مکتوب را با صدای بلند بخواند؛ ابتکاری که افراد نابینا را قادر به کسب اطلاعات و مطالعه می کند. این دستگاه به شکل یک انگشتر در انگشت قرار می گیرد و با ردیابی جهت انگشت کاربر می تواند متونی را که فرد به آن اشاره می کند بخواند.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

نمونه اولیه این دستگاه که FingerReader (انگشت خوان) نام دارد می تواند جایگزین نرم افزارهای شنیداری- دیداری شود که اغلب غیر دقیق و محدود هستند.

این ابزار که توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه فناوری ماساچوست MIT ساخته شده به کاربر امکان می دهد تا خط متن را با انگشت اسکن کرده و بازخورد صوتی کلمات آن را دریافت کند.

این انگشتر همچنین بازخورد حرکتی را به شکل لرزش بسیار کوچکی ارائه می کند تا مطمئن شود کاربر از متن منحرف نشده باشد.

این ابزار در مرحله ساخت است و تصاویر ویدیویی منتشر شده از آن نشان می دهد که هنوز باید منتظر پیشرفت های لازم در آن باشیم.

به عنوان مثال در نمونه اولیه سرعت بسیار کندتر از میزان لازم است و جک هدفون نیز وجود ندارد.

در نهایت انگشت خوان جایگزین خط بریل خواهد شد که در حال حاضر به خاطر افزایش استفاده از نرم افزارهای دیداری شنیداری، کمتر آموزش داده می شود. علاوه بر کمک به افراد کم بینا و نابینا، این ابزار جدید می تواند به عنوان یک ابزار ترجمه به کار گرفته شود که به دانشجویان کمک کند بهتر زبان خارجی را بیاموزند و ارتباط برقرار کنند.

کنترل درد با نور

دانش پژوهان دانشگاه استنفورد با استفاده از نور شیوه نوینی برای کنترل درد ارائه کردند.

دانشمندان موسسه Bio-X دانشگاه استنفورد که در زمینه اکتشافات بدن انسان و بیماری ها کار می کنند، با استفاده از ژن درمانی یک موش را به گونه ای دست ورزی کردند که حساسیت آنها به درد با تاباندن نور به پنجه هایشان، تغییر کرد.

کاربرد روش مدولاسیون عصبی موسوم به اوپتوژنتیک با تزریق پروتئین های حساس به نور موسوم به اوپسین ها به اعصاب موش آغاز شد.

دانشمندان اکنون با استفاده از یک کلید ممکن است بتوانند به سرعت درمانهای تسکین دهنده درد را آزمایش کنند و احتمالا روزی فرا خواهد رسید که پزشکان بتوانند از نور برای تسکین درد استفاده کنند

این تحقیقات نشان داد قرار گرفتن در معرض یک رنگ از نور می تواند حساسیت به نور را در موش ها افزایش دهد در حالی که رنگ دیگر آن را کاهش می دهد.

محققان در تلاش برای ارائه شناخت بهتری از درد و چرایی روی دادن این پدیده هستند. آنها همچنین امیدوارند این تحقیقات، شواهدی از اینکه چرا برخی افراد بیشتر یا کمتر از بقیه درد احساس می کند فراهم آورد.

دانش پژوهان قصد دارند دریابند در نهایت چه میزان نور می تواند درد را در انسان بویژه آنهایی که دچار بیماری های دردناک مزمن و نانوان کننده هستند درمان کند.

دانشمندان آمریکایی این موش ها را با تزریق مستقیم یک ویروس به اعصاب این حیوان تراریخته کردند. این ویروس به گونه ای مهندسی شده بود که حاوی DNA تولید کننده اوپسین باشد.

محققان پس از چند هفته، دریافتند تنها اعصابی که درد را کنترل می کنند پروتئین های اوپسین را به خود گرفتند. در نتیجه این اعصاب کم و بیش احتمالا بسته به رنگ نوری که در معرض آن قرار می گیرند فعال می شوند.

لیندا پورتر مشاور سیاست درد در موسسه ملی اختلالات عصب شناختی و سکته و سرپرست کنسرسیوم درد آمریکا می گوید این راهبرد قوی نشان دهنده پتانسیل قابل توجه برای کمک به میلیونها نفری است  که از درد ناشی از آسیب دیدگی عصب رنج می برند.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

دانشمندان اکنون با استفاده از یک کلید ممکن است بتوانند به سرعت درمانهای تسکین دهنده درد را آزمایش کنند و احتمالا روزی فرا خواهد رسید که پزشکان بتوانند از نور برای تسکین درد استفاده کنند.

اکنون باید اوپسین های مختلف تولید شوند که به رنگ های مختلف نور واکنش نشان دهند و استفاده از ویروس ها برای انتقال اوپسین ها سرعت آزمایش این شیوه را بهتر می کند.

این دانش پژوهان می گویند از آنجا که ما یک راهبرد ویروسی به کار گرفتیم در آینده می توانیم از اوپسین های جدیدتر استفاده کنیم.

دانشمندان به منظور کسب شناخت بهتر از عملکرد مغز، اوپتوژنتیک را به عنوان ابزاری برای فعال سازی مناطق دقیقی از مغز ابداع کردند.

در طول تحقیق پیشین که در آن از اوپتوژنتیک برای کنترل اعصابی که ماهیچه ها را تحریک می کند استفاده شده بود به طور تصادفی مشخص شد که اوپسین می تواند در اعصاب تولید کننده سیگنال درد  قرار بگیرد. همین کشف مشوق دانشمندان برای انجام تحقیقات در کنترل حساسیت درد شد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر

مطالب مرتبط:

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری

تازه های دنیای فناوری

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری