تبیان، دستیار زندگی
بازارچه خیریه بیماران ام اس برگزار می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزییات هفته"ام اس"اعلام شد/بازارچه خیریه در اسفند


بازارچه خیریه بیماران "ام اس" برگزار می‌شود.

ام اس

به گزارش روابط عمومی انجمن ام اس، این انجمن قصد دارد در روزهای هشتم و نهم اسفند بازارچه خیریه‌ای را با هدف آگاهی بخشی صحیح به جامعه در خصوص واقعیت بیماری ام اس برگزار کند که کلیه منافع آن صرف مبتلایان نیازمند خواهد شد.

در راستای این هدف هنرمندان سینما و تئاتر، اهالی موسیقی، ورزشکاران و بزرگواران زیادی این انجمن را همراهی خواهند کرد.

این بازارچه در روزهای هشتم و نهم اسفند از ساعت 11 صبح الی 22 در میدان صنعت، اول خیابان ایران زمین، کانون پرورشی قدس برگزار می‌شود.

این انجمن همچنین جزییات هفته ام اس را اعلام کرد.

روز جهانی ام اس آخرین چهارشنبه ماه می برابر 7 خرداد است اما انجمن ام اس ایران قصد دارد برنامه مفصلی را برای این مناسبت تدارك ببیند. بر اساس برنامه پیش‌بینی شده انجمن قصد دارد یك هفته را برای این مناسبت تدارك ببیند.

این انجمن برای انجام كارهای اجرایی حسین كاكاوند را به عنوان دبیر برگزاری این مراسم انتخاب كرد. کاکاوند درباره جزییات این مراسم اظهار كرد: با توجه به اهمیت موضوع در کشور ما و شیوع روز افزون ام اس در بین  جوانان وهمچنین نبود آگاهی كافی در عموم مردم و میان مبتلایان در ابتدای ابتلا نسبت به واقعیت این بیماری، نیاز به کار فرهنگی بیشتر احساس می‌شود. وقتی کسی مبتلا به ام اس می‌شود، گمان می‌کند، آخر خط ناتوانی است و تصویر شخصی نشسته بر روی ویلچر به ذهنش خطور می‌كند اما واقعیت چنین نیست. این بیماری ضعف جسمانی می‌آورد اما در صورت سبک صحیح زندگی و مصرف به موقع داروها با ناتوانی برابر نخواهد بود.

این بازارچه در روزهای هشتم و نهم اسفند از ساعت 11 صبح الی 22 در میدان صنعت، اول خیابان ایران زمین، کانون پرورشی قدس برگزار می‌شود

وی افزود: در حال حاضربیش از70000 بیمار در کشور داریم اما درصد کمی از آنها دچار ناتوانی شده‌اند و مابقی سالم هستند و مانند بقیه‌ی افراد جامعه زندگی می‌کنند، چون از ظاهرشان قابل تشخیص نیستند. افراد جامعه فقط کسانی که مشکل ظاهری را دارند را جز مبتلایان به ام اس می‌دانند. ما با برگزاری این مناسبت قصد داریم از ابزار هنر و ورزش استفاده کنیم تا هم خودباوری مبتلایان که بخش بزرگی از جامعه هستند را بالا ببریم و هم به افراد دیگر آگاهی مناسب نسبت به ام اس بدهیم.

كاكاوند در توضیح بیشتر برنامه‌های انجمن اظهار كرد: قصدمان این است که در این هفته یک قدم به سمت جلو برداریم تا این بیماری در سطح جامعه به صورت واقعی دیده شود تا اگر کسی خودش مبتلا شد یا خبر ابتلای یکی از عزیزانش را شنید، دچار ترس نشود. اگر افرادی که مسئول هستند به مبتلایان خدمات بدهند و آنها بتوانند بدون دغدغه داروهایشان را تهیه کنند، در برنامه‌ی زندگی‌شان ورزش را بگنجانند و آرامش داشته باشند، در بیشتر موارد این بیماری مشکل خاصی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

بیماری ام اس

او ادامه داد: می‌خواهیم کاری کنیم تا مسئولان کشوری تمهدیداتی بیندیشند که یک فرد مبتلا بتواند با کمترین زحمت به دارو برسد. برای رسیدن به این مهم باید تکلیف بیماری ام اس مشخص شود که جز بیماری‌های خاص قرار می‌گیرد یا خیر. در حال حاضر ما در یک دولت واحد در وزارتخانه‌های مختلف‌مان برخوردهای متفاوتی با این بیماری را می‌بینیم. وزارت ورزش، فدراسیون بیماری‌های خاص دارد اما ام اسی‌ها را تحت تکفل قرار نمی‌دهد چون از نظر این فدراسیون، ام اس جز بیماری خاص نیست. وزارت بهداشت هم ام اسی‌ها را جز بیماران خاص نمی‌داند. هنوز مسوولان انجمن برای بیمار خاص بودن تلاش می‌کنند. اگر ام اس بیماری خاص باشد، وزارت بهداشت باید برخی خدمات را ارائه کند. البته نقطه‌ی مقابل هم وزارت کار است که اگر یک بیمار درخواست کار کند، می‌گویند به دلیل بیماری ام اس، استخدام نمی‌شوید مگر جزء سه درصد معلولین.

كاكاوند در پایان گفت: امیدواریم که در پایان هفته‌ی ام اس که از جمعه 2/3/93 شروع می‌شود و عصر پنج شنبه 8/2/93 به اتمام می‌رسد و با وجود برنامه‌های گسترده‌ی فرهنگی – ورزشی که متعاقبا اعلام خواهد شد، هم در خود باوری بیماران قدم‌های ارزشمندی برداریم و هم در آگاهی دادن به جامعه و مسئولان موفق باشیم.

بخش اجتماعی تبیان