تبیان، دستیار زندگی
جواد جمیری با اشاره به اینکه ارائه سبک زندگی شهدای هنرمند به جامعه یک ضرورت است، گفت: در همین راستا باید شبکه شهید با هدف استمرار ترویج فرهنگ و ارزش‌های ایثار و شهادت، در رسانه ملی تأسیس شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه شهید


جواد جمیری با اشاره به اینکه ارائه سبک زندگی شهدای هنرمند به جامعه یک ضرورت است، گفت: در همین راستا باید شبکه شهید با هدف استمرار ترویج فرهنگ و ارزش‌های ایثار و شهادت، در رسانه ملی تأسیس شود.

شبکه شهید

جواد جمیری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان با تأکید بر لزوم ترویج سبک زندگی هنرمندان شهید در جامعه، گفت: برای اینکه بتوانیم سبک زندگی شهدای هنرمند را به نسل حاضر و آینده، به ویژه جامعه هنرمندان انتقال دهیم، باید در احوالات شهدا مطالعه کنیم.

شناسایی سیره شهدا

وی ادامه داد: قبل از هر اقدامی، باید شاخص‌های کلیدی سیره شهدا را شناسایی کرده و آنها را احیا کنیم و پس از استخراخ سبک زندگی و ویژگی‌های بارز شهدای ‌هنرمند، به پرداخت هنری آن بپردازیم. برای اینکه بتوانیم سبک زندگی این شهدا را ترویج کرده و به عنوان یک فرهنگ، به نسل امروز و آینده ارائه دهیم، نیازمند آن هستیم که از ابزارهای مختلف استفاده کنیم.

جمیری یکی از بهترین ابزارها برای ترویج سبک زندگی شهدا و الگوهای ایثار و شهادت را هنر عنوان کرد و افزود: هنر همیشه مخاطبان زیادی داشته است و اقشار مختلف جامعه با یکی از هنرهای سمعی، بصری و تجسمی مأنوس بوده‌اند. هنر بهترین ابزار برای ترسیم الگوهای رفتاری و عملی شهدا و تشریح چگونگی جانفشانی‌ آنان در راه اسلام و ایران است.

تأسیس شبکه شهید

معاون فرهنگی‌ ـ اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به نقش خطیر رسانه ملی در ترویج ارزش‌های ایثار و شهادت و سبک زنگی شهدا، بیان کرد: باید در رسانه ملی شبکه‌ای تحت عنوان «شبکه شهید» تأسیس شود تا بتوان با استفاده از آن، ارتباط مستمر با سیره عملی شهدا را برقرار کرد.

نیاز امروز جامعه هنری

وی یادآور شد: جامعه هنری کشور نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که شهدا می‌توانند نیازهای این جامعه را پاسخگو باشند و برخی ناهنجاری‌هایی که این جامعه را به چالش کشیده، از میان بردارند. هنرمندان همچنین می‌توانند سبک زندگی درست را از شهدا یاد گرفته و با خلق آثار فاخر، آن را به جامعه منتقل کنند.

یکی از ابزارهای مهم پیام‌رسانی، رسانه‌های دیجیتال و فضاهای مجازی هستند و می‌توان آثار تولید شده درباره شهدا با قالب‌هایی چون فیلم، عکس، داستان و خاطره را به سرعت و با کمترین هزینه به مخاطبان منتقل کنیم

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان با تأکید بر تولید آثار فاخر درباره شهدا به ویژه شهدای هنرمند، تصریح کرد: تولید برخی آثار سینمایی در سال‌های اخیر به ما نشان داد که جامعه امروز ما، تشنه فرهنگ ناب ایثار و شهادت است و شهدا از جایگاه والایی در میان اقشار مختلف مردم برخوردار هستند.

وی افزود: البته نباید این تولیدات محدود به سینما باشد و باید در سایر هنرها مانند تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نیز در این زمینه بیش از پیش فعالیت کرد. یکی از کارهای شاخصی که کنگره شهدای هنرمند مورد توجه قرار داده، تولید آثار ارزشمند درباره زندگی و سیره عملی شهدا است.

سبک زندگی شهدا

جمیری با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تولید فیلم، مستند، کتاب، نرم‌افزار، داستان کوتاه و انیمیشن را در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: قطعاً یکی از ابزارهای مهم پیام‌رسانی، رسانه‌های دیجیتال و فضاهای مجازی هستند و می‌توان آثار تولید شده درباره شهدا با قالب‌هایی چون فیلم، عکس، داستان و خاطره را به سرعت و با کمترین هزینه به مخاطبان منتقل کنیم.

وی اظهار کرد: فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال، بستر بسیار مناسبی برای این امر هستند. باید ارتباط با شهدا و سبک زندگی آنان مستمر باشد و از مقطعی بودن این رویکرد جلوگیری شود. باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در جامعه بهره گرفت. اگر بتوانیم از ظرفیت‌های کامل در رسانه‌ها استفاده کنیم، قطعاً می‌توانیم طیف وسیع‌تری را پوشش دهیم؛ بنابراین نباید به هیچ وجه، خود را در این زمینه محدود کنیم.

وی افزود: همزمان با سایر شبکه‌های تلویزیونی و حتی رادیویی نیز باید به ترویج ارزش‌ها و الگوهای ایثار و شهادت و ترسیم سبک زندگی اسلامی با بهره‌گیری از سیره عملی شهدا بپردازیم. شهدای هنرمند به هیچ وجه تک‌بعدی نبوده و تنها به هنر اشتغال نداشتند، بلکه فعالیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز داشته و در عرصه‌های مختلف انقلاب فعال بودند و این نکته همان موضوعی است که باید به جامعه منتقل شود.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایکنا