تبیان، دستیار زندگی
یک محقق طب اسلامی گفت: یبوست، تری مزاج (دم)، سردی مزاج (بلغم)، تنبلی، پرخوری و بیماری‌هایی مانند کبد چرب موجب بروز چاقی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردی مزاج از علل عمده چاقی است


یک محقق طب اسلامی گفت: یبوست، تری مزاج (دم)، سردی مزاج (بلغم)، تنبلی، پرخوری و بیماری‌هایی مانند کبد چرب موجب بروز چاقی می‌شود.

طب سنتی

سیدعلی ابوالحبیب، متخصص داخلی و محقق طب اسلامی اظهار داشت: درمان چاقی و لاغری در طب سنتی به نوع اخلاط وابسته است و عناصر اربعه خلط بلغم، دم، صفرا و سودا می‌تواند موجب تغییر سایز طولی یا عرضی اشخاص شود.

وی گفت: هر عاملی که تری را در بدن زیاد کند، چاقی محسوب می‌شود، این تری می‌تواند از طریق زیاد شدن گوشت در بدن باشد که به آن چاق لحمی می‌گویند و اگر تری از طریق افزایش بافت همبند باشد، به آن چاق شحمی می‌گویند. چاق دموی که مزاج گرم و تر دارد، چاق لحمی است و چاق بلغمی که مزاج سرد و تر دارد، چاق شحمی (چربی) است.

این محقق طب اسلامی افزود: برای درمان چاقی باید از روش اضداد استفاده کرد؛ به عنوان مثال چاق لحمی که دارای طبع گرم و تر است، برای لاغر شدن باید از غذاهای سرد و خشک استفاده کند همچنین فردی که چاق بلغمی است و دارای مزاج سرد و تر است، برای لاغر شدن می‌تواند از غذاهای گرم و خشک استفاده کند.

ابوالحبیب اضافه کرد: در افرادی که دارای طبع صفراوی یا گرم و خشک هستند، خوردن چای، غذاهای گرم و پرحرارت مانند چای و مصرف مواد غذایی مانند خرما، ارده، گردو و عسل و همه غذاهای گرم‌مزاج باعث بلندی قد و لاغری می‌شود.

افراد دارای طبع دم که مظهر باد یا هوا است، مصرف خرما و شیرینی موجب چاقی آن‌ها می‌شود همچنین در افراد دارای طبع بلغم که مظهر آب است، خوردن آب سرد، ماست، کاهو، هندوانه و همه مواد سرد بدون وجود مُصلح موجب چاقی می‌شود. همچنین افراد دارای طبع سودایی که مظهر خاک است، با خوردن غذاهای افزاینده سودا مانند بادمجان، سوسیس و کالباس لاغر و کوتاه قدتر می‌شوند.

افراد چاق برای لاغر شدن باید کیفیت رژیم غذایی خود را به طرف غذاهای گرم ببرند

و از مصرف چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی با زنجیره سنگین خودداری کنند

ابوالحبیب ادامه داد: خوردن آب در افراد دارای طبع بلغم و دم، بر روی عرض بدن آن‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد همچنین در افراد دارای صفرا، گرمی زیاد موجب بلندقدی آن‌ها می‌شود و عرض بدن کاهش پیدا می‌کند؛‌ یبوست، تری مزاج (دم)، سردی مزاج (بلغم)، تنبلی، پرخوری و بیماری‌هایی مانند کبد چرب موجب بروز چاقی می‌شود.

رژیم غذایی مناسب را متناسب با مزاج خود انتخاب کنید

دکتر مجید حمیدی گفت: با انجام مشاوره مناسب و ارائه رژیم غذایی مناسب، تعادل وزنی در بدن فرد ایجاد می‌شود.

وی تعادل در غذا خوردن را عاملی برای سلامتی، افزایش طول عمر و امید به زندگی عنوان کرد و گفت: افرادی که تمایل به افزایش و یا کاهش وزن دارند باید به صورتی سالم و صحیح غذا مصرف کنند و از رژیم غذایی مناسبی برخوردار باشند؛ بنابراین برای کاهش یا افزایش وزن نیازی به مصرف انواع داروهایی گیاهی و شیمیایی نیست و بهتر است روش‌هایی را برای تعادل وزن انتخاب کنند که عوارضی نداشته باشد.

وی افزود: هر فرد متناسب با مزاج خود از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کند و با شناسایی مزاج خود بهتر می‌تواند از رژیم غذایی مناسب بهره ببرد. افراد از نظر مصرف مواد غذایی دو نوع مزاج سرد و گرم دارند که میل و رغبت هر یک به غذا متفاوت است. افراد گرم مزاج تمایل به خوردن غذاهایی سرد و دارای زنجیره غذایی سبک مانند ماست، دوغ و لبنیات و نان‌های بدون سبوس، دارند. افراد سردمزاج نیز به خوردن غذاهایی گرم به ویژه مربا، خرما و شیرینی‌جات تمایل دارند.

وی افزود: افراد گرم مزاج دارای اندامی لاغر و کشیده و دارای چهره تیره هستند. غده تیروئید آن‌ها فعال بوده و فعالیت اعصاب سمپاتیک آن‌ها بیشتر است. افراد سردمزاج نیز دارای قدی کوتاه و اندامی چاق بوده و چهره‌ای سفید دارند. افراد گرم مزاج در مقایسه با افراد سردمزاج زمستان را بهتر تحمل می‌کنند و تابستان‌ها را نمی‌توانند تحمل کنند.

در افرادی که دارای طبع صفراوی یا گرم و خشک هستند، خوردن چای، غذاهای

گرم و پرحرارت مانند چای و مصرف مواد غذایی مانند خرما، ارده، گردو و عسل

و همه غذاهای گرم‌مزاج باعث بلندی قد و لاغری می‌شود

حمیدی تاکید کرد: بهتر است افراد متناسب با مزاج خود غذا مصرف کنند؛ چرا که اگر خلاف آن عمل کنند تعادل غذایی را بر هم زده و در نهایت باعث بروز بیماری‌های متعدد می‌شوند.

وی گفت: افراد چاق برای لاغر شدن باید کیفیت رژیم غذایی خود را به طرف غذاهای گرم ببرند و از مصرف چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی با زنجیره سنگین خودداری کنند. گرم مزاج‌ها نیز برای افزایش وزن خود باید به مصرف غذاهای سرد سوق داده شوند.

حمیدی در پایان گفت: افراد گرم مزاج اگرچه ممکن است مواد غذایی زیادی را مصرف کنند اما به دلیل سوخت و ساز زیاد معمولاً دارای اندامی لاغر هستند. همچنین روش خوردن غذا تأثیر مهمی در شرایط بدنی دارد؛ چرا که در سوخت و ساز بدن تعادل ایجاد می‌کند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

فارس

ایسنا

مطالب مرتبط:

اهمیت سردی و گرمی غذاها

پرخوری و کم‌خوری بیش از حد موجب سردی مزاج می‌شود

طبیعت گرمی و سردی غذاها

سردمزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند

افزایش وزن در افراد لاغر با طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.