تبیان، دستیار زندگی
توسعه‌ی سیستم‌عاملی برای ایجاد تغییر در طول سال‌های میانی دهه‌ی گذشته میلادی نظر بسیاری از کمپانی پیشروی کنونی را به خود جلب کرده بود. به طوری که داستان پیوستن اندی‌رابین به گوگل و همچنین تصاحب استارت‌آپ وی توسط غول جستجو نیز نشان از این مساله دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی سامسونگ بزرگترین اشتباهش را کرد


توسعه‌ی سیستم‌عاملی برای ایجاد تغییر در طول سال‌های میانی دهه‌ی گذشته میلادی نظر بسیاری از کمپانی پیشروی کنونی را به خود جلب کرده بود. به طوری که داستان پیوستن اندی‌رابین به گوگل و همچنین تصاحب استارت‌آپ وی توسط غول جستجو نیز نشان از این مساله دارد. شاید درصورتی که سامسونگ ابتدا اندروید را از آن خود کرده بود، دنیای تلفن‌های‌هوشمند اندرویدی حال و روز دیگری داشت.

وقتی سامسونگ بزرگترین اشتباهش را کرد

فرض کنید الان سال 2005 است. هیچ اسمارت فونی وجود ندارد حداقل هیچ اسمارت فونی که با استانداردهای امروزی مطابقت داشته باشد. در عین حال هر کدام از گوشی ها یک سیستم عامل خاص را روی خود اجرا می کنند و در واقع هر کدام ساز خود را می زنند. نرم افزارهایی که روی گوشی های نوکیا اجرا می شود روی گوشی های شرکت موتورولا یا سامسونگ اجرا نمی شوند. توسعه دهندگان از گوشی ها فراری هستند گویی که گوشی ها مثل هیولاها هستند. آنهایی هم که جرات برنامه نویسی برای موبایل دارند وقت و تلاش زیادی صرف می کنند تا برای تعداد اندکی از گوشی ها یک نرم افزار طراحی کنند.

با این حال نوای تغییرات به گوش می رسد. اندی رابین در حال کار بر روی یک سیستم عامل بود که ابتدا برای دوربین ها ولی بعد برای گوشی ها طراحی شد.

کار حرفه ای اش به عنوان یک مهندس روباتیک در کارل زایس شروع شد، ولی بعد شروع به طراحی سیستم عامل برای دیوایس های قابل حمل کرد و به مرور زمان برای خودش اعتباری به وجود آورده بود. حالا تجربه کافی را داشت و مهندسان زیادی از او حمایت می کردند. به همین خاطر بود که در سال 2003 او پروژه اندروید را آغاز کرد. اما تقریبا بعد از یک سال پروژه دیگر پول و پشتیبانی نداشت.

رابین بعدا یادآور شد که آنها گفتند «تو و دقیقاً چند نفر دیگر می خواهید این ایده را عملی کنید؟ تو فقط شش نفر را در اختیار داری، عقلت را از دست دادی؟ این همان چیزی بود که به من گفتند و بعد با خنده و تمسخر اتاق را ترک کردند. این اتفاق درست دو هفته قبل از خریده شدن گروه توسط گوگل افتاد»

حالا زمان آن بود که برای این پروژه یک پشتیبان مالی پیدا شود. چیزی که ممکن است تا کنون ندانسته باشید این است که کاندید اول برای پشتیبانی از اندروید گوگل نبود بلکه سامسونگ بود.

گروه اندروید که آن زمان هشت نفر بیشتر نبودند موفق شدند با اعضای ارشد شرکت سامسونگ یک قرار ملاقات تنظیم کنند. روز ملاقات فرا رسید و اندی رابین و دیگر هم گروهی هایش توسط 20 نفر از اعضای ارشد شرکت سامسونگ محاصره شده بودند و اندی رابین سعی می کرد اندروید را به آنها توضیح دهد. اما به جای تعریف و تمجید از این گروه، سکوتی عذاب آور فضا را در بر گرفت و بعد از مدتی سامسونگ پاسخی داد که در آن شرایط کاملا قابل پیش بینی بود.

وقتی سامسونگ بزرگترین اشتباهش را کرد

اما تلاش‌های اندی‌رابین برای به نتیجه رساندن خود نتیجه داد. لری‌پیج در روزهای ابتدایی سال 2005 میلادی موافقت خود را ترتیب دادن دیداری با اندی‌رابین اعلام کرد. پس از انجام ملاقات و آشنایی با طرح اندی‌رابین برای توسعه‌ی سیستم‌عامل اندروید، لری‌پیج نه‌تنها تامین منابع مالی برای پیشبرد این طرح را پذیرفت، بلکه پیشنهاد خرید کمپانی تحت مدیریت اندی‌رابین را نیز توسط گوگل پیش روی وی گذاشت. این طرح دقیقا همان چیزی بود که لری‌پیج و سرگئی‌برین در پی آن بودند.

یکی دیگر از نگرانی‌های بنیان‌گذاران گوگل، تصاحب این طرح توسط کمپانی مایکروسافت بود، از‌این رو این دو نفر از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را برده و کمپانی اندری‌رابین را تصاحب کردند.

گوگل این کمپانی و طرح اندروید را با قیمتی برابر 50 میلیون دلار از آن خود کرد. 8 توسعه دهنده‌ی این کمپانی در نیمه‌های سال 2005 میلادی جذب گوگل شدند و همگی در تیم توسعه ی سیستم‌عامل اندروید مشغول به کار شدند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از گویا، زومیت