تبیان، دستیار زندگی
دیابت بیماری پنهانی است و بی‌صدا به سراغ آدم می‌آید؛ اما وقتی می‌آید زندگی را بر خلاف اسمش تلخ می‌کند. توصیه می‌کنیم از همین حالا اطلاعاتتان را در خصوص این بیماری بالا ببرید و تا می‌توانید تلاش کنید خدای ناکرده دچار آن نشوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 کشف جدید در مورد دیابت


دیابت بیماری پنهانی است و بی‌صدا به سراغ آدم می‌آید؛ اما وقتی می‌آید زندگی را بر خلاف اسمش تلخ می‌کند. توصیه می‌کنیم از همین حالا اطلاعاتتان را در خصوص این بیماری بالا ببرید و تا می‌توانید تلاش کنید خدای ناکرده دچار آن نشوید.

دیابت

چند روز پیش برای چندمین بار در این سال گذر من (به عنوان همراه بیمار) به بیمارستان افتاد. چشمتان روز بد نبیند. پیر و جوان و میانسال درگیر بیماری‌هایی هستند که شاید بشود از برخی‌شان با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای پیشگیری کرد. در تخت کناری آقای میانسالی بود با بیماری دیابت یا همان بیماری قند معروف. پاهایش زخم شده بودند به طوری که حتی راه نمی‌توانست برود و با ویلچر جا به جا می‌شد. می‌گفت بیماری‌اش ژنتیکی است؛ اما چیزی که من دیدم این بود که ایشان همیشه در حال خوردن بودند. برنج، نان و حتی سیب‌زمینی کنار غذای بیمارستان که می‌گفت عین صابون می‌ماند. از وقتی چشمم به پاهای سیاه و زخمی‌اش افتاده ترس پنهانی تمام وجودم را گرفته که مبادا روزی من هم قندی شوم.

دیابت بیماری پنهانی است و بی‌صدا به سراغ آدم می‌آید؛ اما وقتی می‌آید زندگی را بر خلاف اسمش تلخ می‌کند. توصیه می‌کنیم از همین حالا اطلاعاتتان را در خصوص این بیماری بالا ببرید و تا می‌توانید تلاش کنید خدای ناکرده دچار آن نشوید. در این مطلب باز به دیابت می‌پردازیم و یافته‌های جدیدی که در خصوص این بیماری به دست آمده است را با شما در میان می‌گذاریم. لطفاً نگاه‌هایتان را از ما نگیرید.

مرکبات

کشف شماره‌1: اسفناج و مرکبات باعث کنترل دیابت می‌شود

نتایج پژوهشی که در British Medical Journal به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که فیبرها، منیزیم و پولی‌فنول‌های موجود در سبزیجات برگ‌دار باعث می‌شود که سلول‌های ما به خوبی در برابر ترشح انسولین عکس‌العمل نشان بدهد. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد 42 درصد افرادی که به طور مرتب سبزیجات برگ سبز مصرف می‌کنند کمتر از داروهای مقابله‌کننده با دیابت استفاده می‌کنند.

باید بدانید محققان معتقدند که گریپ‌فروت و نارنگی نیز برای مقابله و کنترل دیابت موثرند. این میوه‌های مفید سرشار از ترکیباتی هستند که با حالت مقاومت سلول‌ها نسبت به انسولین مقابله می‌کنند. در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت کاهش پیدا می‌کند.

کشف شماره‌ی دو: قهوه برای دیابتی‌ها خوب نیست

اتفاقاً قهوه جزو نوشیدنی‌هایی است که به پیشگیری از ابتلا به دیابت شهرت دارد؛ اما باید بدانید که قهوه برای افرادی که از این بیماری رنج می‌برند مناسب نیست. محققان دانشگاه دوک آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند گلیسمی (قند خون) افرادی که یک حبه قند و یک فنجان قهوه میل می‌کنند 21 درصد بیشتر از افرادی است که فقط قند می‌خورند. توجه داشته باشید انسولین (که باعث جذب قند خون می‌شود) در بین افرادی که قهوه می‌خورند به میزان 48 درصد بیشتر است. خبر بد برای طرفداران قهوه این است که کافئین موجود در قهوه باعث بروز حالت مقاومت سلول‌ها به انسولین می‌شود؛ یعنی اینکه سلول‌های افراد مبتلا به دیابت به سختی می‌تواند قند خون را جذب کند. برای همین وضعیت بیماری‌شان بدتر می‌شود.

اگر چربی‌های مضر جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ی غذایی‌تان داشته باشد باید

بدانید که مغزتان آماده‌ی افزایش وزن می‌شود. محققان مرکز دیابت و چاقی

دانشگاه واشنگتن به این نتیجه رسیده‌اند که چربی زیاد می‌تواند باعث آسیب نرون‌های هیپوتالاموس شود

کشف شماره‌ی سه: کمبود خواب باعث افزایش قند خون می‌شود

نتایج پژوهشی که روی تأثیر خواب بر بیماری دیابت انجام شده نشان می‌دهد که بی‌خوابی باعث افزایش 23 درصدی قند خون و افزایش 82 درصدی حالت مقاومت سلول‌های بدن به انسولین می‌شود. در این حالت بدن نمی‌تواند سیگنال‌های انسولین را برای جذب قند خون دریافت کند. برای همین قند خون بالا رفته و بالا می‌ماند. محققان دانشگاه شیکاگو تاکید می‌کنند که اختلالات خواب مانند بی‌خوابی، بدخوابی، آپنه‌ی خواب و غیره به کنترل قند خون در بین بیماران دیانتی نیز آسیب می‌زند.

چربی ترانس

کشف شماره‌ی 4 : مصرف چربی‌های مضر باعث آماده‌سازی مغز برای چاقی می‌شود

اگر چربی‌های مضر جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ی غذایی‌تان داشته باشد باید بدانید که مغزتان آماده‌ی افزایش وزن می‌شود.

محققان مرکز دیابت و چاقی دانشگاه واشنگتن به این نتیجه رسیده‌اند که چربی زیاد می‌تواند باعث آسیب نرون‌های هیپوتالاموس شود. در این نقطه‌ی مغز افزایش و حفظ وزن تنظیم و کنترل می‌شود. به عقیده‌ی محققان همین آسیب نرون‌هاست که باعث می‌شود کاهش وزن سخت شده و چاقی آسان می‌شود. حتماً خودتان هم می‌دانید که چاقی و اضافه‌وزن یکی از عوامل ابتلا به دیابت است.

کشف شماره‌ی پنج: حلقه زدن باعث بهبود سلامت قلب و عروق می‌شود

اگر می‌خواهید نشاط بیشتری به ورزشتان بدهید یک حلقه‌ی لاغری یا همان هولاهوپ تهیه کنید و حلقه بزنید. محققان معتقدند که سی دقیقه حلقه زدن باعث سوزاندن 210 کالری می‌شود و به اندازه‌ی پیاده‌روی تند ضربان قلب را بالا می‌برد. به عقیده‌ی محققان همین ابزار ساده باعث بهبود سلامت قلب و عروق شده، کالری می‌سوزاند و به کنترل قند خون کمک زیادی می‌کند. می‌بینید که هم فال است و هم تماشا. با حلقه می‌توانید در هر جایی و هر زمانی ورزش کنید و از ورزشتان لذت ببرید.

کشف شماره‌ی شش: کنترل قند خون باعث کاهش سرطان می‌شود

متأسفانه یکی از عوارض دیابت نوع 2 افزایش 8 تا 9 درصدی خطر سرطان سینه، کولون، معده، کبد، پانکراس و رحم می‌باشد. نتایج بررسی‌های محققان فرانسوی نشان می‌دهد که قندخون بالا همچنین خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را بالا می‌برد. باید بدانید ترشح انسولین زیاد علاوه بر تنظیم قندخون می‌تواند باعث تقسیم سلولی شود که امکان سرطان را بالا می‌برد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

1 پیاله ماست در روز برای کاهش خطر دیابت نوع 2

از جعفری تا میوه‌های ریز برای پیشگیری از دیابت

صبحانه پروتئینه بخورید تا قندی نشوید

با این کارها دیابت از شما دور می‌ماند

دیابتی‌ها و باید و نبایدهایی در آشپزی

13 ماده‌ی غذایی برای تنظیم قند خون دیابتی‌ها

دیابت را با مواد غذایی از خود دور کنید

6 توصیه‌ی غذایی برای پیشگیری از دیابت

8 گام موثر برای پیشگیری از دیابت

پنج راهکار برای پیشگیری از دیابت

ارتباط بین گوشت قرمز و دیابت

پیشگیری از دیابت به لطف ویتامین D

کنترل دیابت نوع 2 با آجیل‌ها

پیشگیری از دیابت با خوراکی‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.