تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما چطور می‌توان تغذیه سالمی در محل کار داشت و در نهایت اینکه شرایط تغذیه‏ای کارمندان از هر نظر، از کیفیت غذا تا محل خوردن غذا، چه اثری روی راندمان کاری آن‌ها دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناهارهای سرکاری!


به نظر شما چطور می‌توان تغذیه سالمی در محل کار داشت و در نهایت اینکه شرایط تغذیه‏ای کارمندان از هر نظر، از کیفیت غذا تا محل خوردن غذا، چه اثری روی راندمان کاری آن‌ها دارد؟


ناهار اداره

چشم که باز می‌کنید، روز با تمام دغدغه‏های کاری‌اش آغاز می‌شود. صبحانه را سریع می‌خورید تا به موقع سر کار حاضر شوید. کجا ناهار می‌خورید؟ موقع خوردن غذا درباره چه موضوع‌هایی صحبت می‌کنید؟ عصر وقتی از ساختمان محل کارتان بیرون می‌آیید و با دوستانتان خداحافظی می‌کنید، به احتمال زیاد به این فکر می‌کنید که شام چه کار کنید؟ در طول همه این فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی، خوردن هم همراه شماست. اما چقدر برای آن وقت می‌گذارید؟ ذهنتان برای اینکه به غذایی که می‌خورید فکر کند، چقدر آزاد است؟ توجه دارید که دچار اضافه وزن یا کمبود دریافت مواد غذایی نشوید؟ به نظرتان چطور می‌توان تغذیه سالمی در محل کار داشت و در نهایت اینکه شرایط تغذیه‏ای کارمندان از هر نظر، از کیفیت غذا تا محل خوردن غذا، چه اثری روی راندمان کاری آن‌ها دارد؟

بررسی تازه پژوهشگران نشان داده با افزایش پنج درصدی کیفیت غذا و فضای تغذیه‏ای کارمندان، راندمان کاری آن‌ها یک برابر و با افزایش 10 درصدی همان شاخص‌ها، راندمان یک و نیم تا دو برابر افزایش می‌یابد. در این بررسی که روی 2400 کارمند چند شرکت بزرگ تجاری انجام شده بود، شاخص‌هایی مانند کیفیت غذا، چگونگی ارائه غذا (نحوه برخورد بخش خدمات با کارمندان هنگام سرو غذا و سالن غذاخوری) بررسی شدند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که یک وعده غذایی سالم در شرایط مناسب، دارای این ویژگی‌هاست:

هر چه میزان مصرف غذاهای بدون برنج کاهش یافته و به جای آن، مصرف غذاهای سبک مانند مرغ، ماهی، سبزیجات و ... افزایش یابد، سلامت کارمندان بیشتر حفظ می‌شود، چون این غذاها، سبک و زودهضم هستند.

چهار ویژگی یک وعده غذایی ایده‏آل در محل کار

- سلامت:

مصرف روغن، نمک و ادویه‌ها باید حداقل باشد تا مشکلات گوارشی، کاهش یافته و راندمان کاری آن‌ها افزایش یابد. علاوه بر این، مصرف غذای چرب و شور باعث سنگینی و خواب آلودگی کارمندان و کاهش راندمان کاری آن‌ها می‌شود.

- سبک:

هر چه میزان مصرف غذاهای بدون برنج کاهش یافته و به جای آن، مصرف غذاهای سبک مانند مرغ، ماهی، سبزیجات و ... افزایش یابد، سلامت کارمندان بیشتر حفظ می‌شود، چون این غذاها، سبک و زودهضم هستند.

- غنی:

حذف نوشیدنی‌های ناسالم، استفاده بیشتر از نان سبوس‌دار به جای نان معمولی، مصرف غذاهای بخارپز به جای سرخ کرده و ... باعث حفظ سلامت کارمندان می‌شود.

- گرم:

یکی دیگر از ویژگی‌های غذا، گرم بودن آن است. غذای سرد، عطر و طعم مناسبی ندارد؛ بنابراین گرم بودن غذا یکی دیگر از شاخص‌های مهم در کیفیت غذاست.

غذا خوردن

فضای ایده‏آل برای صرف غذا در محل کار

مکانی که کارمندان غذا می‌خورند نیز بسیار مهم است. بررسی‌ها نشان داده‌اند زمانی که فضای تغذیه آن‌ها از نظر افق دید (منظره‏های قابل مشاهده)، تهویه، شرایط مبلمان و چیدمان سالن غذاخوری، سالم و زیبا باشد، تغذیه کارمندان سالم‌تر انجام شده و تعداد بیشتری از آن‌ها به حضور در سالن غذاخوری، رغبت نشان می‌دهند.

نکته 1: ناهار خوردن در فضای مناسب، باعث تمدد اعصاب و آرامش کارمندان شده و ساعت‌های بعد از ناهار، به اوقات بی‌حوصلگی و چرت کارمندان تبدیل نمی‌شود.

نکته 2: بدترین وضعیت تغذیه، غذا خوردن پشت میزی است که کارمند آنجا کار می‌کند، چون مدت زمان زیادی را در یک جا ثابت می‌مانند و این عدم تغییر موقعیت، باعث افسردگی کارمند می‌شود.

میان وعده ایده‏آل در محل کار

یکی از وعده‏های غذایی مغفول در ادارات، میان وعده صبح و بعد از ظهر است. این میان وعده، از دو نظر اهمیت دارد.

بازگرداندن انرژی:

در فاصله بین صبحانه تا ناهار، باید خوراکی مصرف شود تا انرژی مورد نیاز کارمندان تأمین شود. بهترین نوع این میان وعده‌ها، شیر همراه با بیسکویت ساده یا شکلات و میوه، بسته به فصل است.

کنترل وزن:

با مصرف میان وعده، میزان گرسنگی کارمندان کنترل می‌شود. به این ترتیب، تا حد زیادی مشکل اضافه وزن کارمندان برطرف می‌شود، اما این تأثیر، زمانی مشاهده می‌شود که کارمندان میان وعده سالم مصرف کنند.

حذف نوشیدنی‌های ناسالم، استفاده بیشتر از نان سبوس‌دار به جای نان معمولی، مصرف غذاهای بخارپز به جای سرخ کرده و ... باعث حفظ سلامت کارمندان می‌شود.

منوی ایده‏آل برای کسانی که شیفت کاری شبانه دارند

این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که صبحانه را تنها بخورید، ناهار را همراه دوستتان و شام را به دشمنتان بدهید؟ دلیل آن هم تأثیر شام روی افزایش وزن است. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین مشکلات کارمندان شب کار، افزایش وزن است. بنابراین اگر شب کار هستید، به این نکته‌ها دقت کنید:

- از چهار ساعت قبل:

پیش از شروع زمان شب کاری، از حدود چهار ساعت قبل، مصرف انواع نوشیدنی‌های کافئینی را متوقف کنید. برای آنکه سرحال باشید، مواد غذایی حاوی هیدرات کربن را مصرف کرده و کمتر از خوراکی‌های چرب استفاده کنید. مواد غذایی پروتئینی هم خواب‏آور هستند. بنابراین سعی کنید آب‌میوه و به ویژه انواع حاوی ویتامین C، خوراکی‌های حاوی هیدرات کربن طبیعی و غلات پخته را مصرف کنید. این خوراکی‌ها شما را برای کشیک شبانه، بیدار و سرحال نگه می‌دارد.

- آب بنوشید:

یکی از نیازهای کارمندان شب کار، نوشیدن آب است چون مانع از خستگی می‌شود که بلای جان این نوع افراد است. فعالیت کلیه‌ها در طول شب، تأمین آب مورد نیاز بدن برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی در ساعت‌های دم صبح، از مهم‌ترین نیازهای کارمندان شب کار است. بنابراین، حداقل 2 تا 4 لیوان آب خنک در طول شب بنوشید.

- میان شب وعده:

نصفه شب، میان وعده معنی ندارد! اما تنقلات سالم مانند آجیل خام، میوه، نوشیدنی سبک مانند آب‌میوه سالم و ... مصرف کنید تا هم گلویی تازه کنید و هم نیمه‏های شب، خوابتان نبرد. ضمن اینکه با خوردن این تنقلات، بخشی از نیاز بدن به برخی مواد غذایی ضروری تأمین می‌شود.

- قدم زدن در هوای آزاد:

یکی از عواملی که باعث ایجاد آرامش در افراد شب کار می‌شود، قدم زدن است. در صورت امکان، کمی قدم بزنید تا اکسیژن مناسب کسب کرده و بتوانید با آرامش بیشتر به فعالیت‌هایتان بپردازید.

قهوه

اگر شب کار هستید و می‌خواهید تغذیه سالم داشته باشید...

- نوشیدن کافئین را به حداقل رسانید چون نوشیدن آن باعث به هم خوردن تعادل خواب و بیداری می‌شود.

- حتماً غذای سبک مصرف کنید، چون مصرف مواد غذایی پر کالری مانند برنج، نان، غذاهای شیرین و... همگی باعث افزایش وزن می‌شود. علاوه بر اینکه معمولاً در طول شب، میزان تحرک بدنی کم است؛ بنابر این، خطر اضافه وزن، چند برابر افزایش پیدا می‌کند. اضافه وزن، زمینه‏ساز ابتلا به دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی – عروقی و گرفتگی رگ‌ها و افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی می‌شود.

کارمندان باید چه کار کنند؟

همیشه نباید فقط از مجموعه‏ای که در آن کار می‌کنیم، توقع داشته باشیم. سهم ما نیز مهم است. برای آنکه تغذیه سالمی داشته و کارمند سرحال و سرزنده‏ای باشیم، باید به این نکته‌ها دقت کنیم:

صبحانه

عجله، انگار با زندگی کارمندجماعت گره خورده است، بنابراین همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از نیازهای شخصی‏مان را نادیده بگیریم، اما کمی صبر کنید. با خوردن صبحانه، بدن را در مقابل چند مشکل بیمه می‌کنید.

بی حالی

یکی از دلایل پایین بودن راندمان کاری بسیاری از کارمندان اداره‌ها در ساعت‌های اولیه روز همین مسئله، یعنی بی حالی است. دلیل آن نیز پایین بودن میزان قند خون در ساعت‌های اولیه روز است. مغز برای فعالیت به گلوکز نیاز دارد و در صورت عدم تأمین آن، دچار افت عملکرد می‌شود. تنها راه تأمین گلوکز مورد نیاز، مصرف صبحانه است.

پرخوری

سفره‏های مفصلی که گاهی در آبدارخانه محل کار پهن می‌شود و یا ریزه‏خواری‌های بین روز در فاصله بین صبحانه تا ناهار، باعث افزایش وزن می‌شود، دلیل آن هم نخوردن صبحانه است. اگر در منزل، صبحانه کامل خورده باشید، دیگر نیازی به حضور سر این سفره‌ها یا ریزه‏خواری نیست.

یکی از دلایل پایین بودن راندمان کاری بسیاری از کارمندان اداره‌ها در ساعت‌های اولیه روز، بی حالی است. دلیل آن نیز پایین بودن میزان قند خون در ساعت‌های اولیه روز است. مغز برای فعالیت به گلوکز نیاز دارد و در صورت عدم تأمین آن، دچار افت عملکرد می‌شود. تنها راه تأمین گلوکز مورد نیاز، مصرف صبحانه است.

متنوع باشید

ممکن است همین حالا در حین خواندن این نکته، پیش خودتان می‌گویید: چه دل خوشی دارد؛ ما این قدر عجله داریم که نمی‌دانیم چه می‌خوریم، چطور مراقب تنوع غذایی‌مان باشیم؟ اما این کار سخت نیست. کافی است همان زمانی را که برای شستن دست و صورت اختصاص می‌دهید یا زمانی را که برای آماده کردن غذا و میوه فرزندتان صرف می‌کنید، یک عدد میوه برای خود و همسرتان بشویید. همین مسئله، آغاز رعایت تنوع غذایی است. فردای آن، کمی تنقلات سالم به این میوه اضافه کنید تا به تدریج عادت کنید که سر کار هم می‌توان تنوع غذایی را رعایت کرد.

فیبر را به خاطر بسپارید

یکی از مشکلات کارمندان، کم‏تحرکی است. این مشکل، دو مشکل عمده دیگر را نیز به همراه دارد. اول اینکه شخص دچار اضافه وزن می‌شود. دوم اینکه بیشتر افراد، دچار مشکلات گوارشی به ویژه یبوست به دلیل کم‏تحرکی می‌شوند. بنابراین با مصرف مواد غذایی فیبردار، هر دو مشکل به طور همزمان برطرف می‌شود. مصرف میوه، آجیل خام، انواع سبزی همراه غذا، سالاد و ... از راهکارهای اضافه کردن فیبر به برنامه غذایی است.

کنترل رسم کافئین

نوشیدن چای، قهوه، کاپوچینو و ... رسمی است که فقط کارمندان این رسم را به شدت می‌شناسند! اما مصرف مواد کافئین‏دار، اگرچه باعث رفع خستگی می‌شود؛ اما باعث بروز مشکلات گوارشی، یبوست و اعتیاد به کافئین می‌شود. بنابراین به ازای هر 2 دفعه که چای و قوه و ... به هم تعارف می‌کنید، یک بار هم حواستان به نوشیدن آب و آب‌میوه باشد.

 بیسکوییت

ریزه خوار نباشید

طبیعی است که چای و قهوه را نمی‌توان بدون شکلات، بیسکویت و ... نوشید، اما باید حواستان به میزان مصرف این خوراکی‌ها باشد. با خودتان قرار بگذارید که برای مثال، امروز همراه چای، یک تا دو عدد بیسکویت می‌خورم و فردا، به جای بیسکویت، شکلات خواهم خورد.

آسانسور را فراموش کنید

اگر برج‏نشین نیستید و تعداد طبقاتی که باید بالا بروید و سر میزتان برسید، بیش از 3 تا 4 طبقه نیست، حتماً سعی کنید به جای آسانسور از پله استفاده کنید. هر پله‏ای که بالا می‌روید، یک کیلو کالری می‌سوزانید، اما اگر محل کار شما بیشتر شبیه برج است و باید 200 تا 300 پله را بالا بروید، برای بالا رفتن از آسانسور استفاده کنید و برای پایین آمدن، حتماً پله نوردی کنید. به هر حال، این هم خودش تحرک بدنی است. علاوه بر این، سر کار به هر بهانه ممکن، حتی برداشتن یک خودکار یا جابجا کردن چند برگ کاغذ، خودتان از جایتان بلند شوید.

هوای تازه نفس بکشید

رایانه‌ها، لپ تاپ‌ها، چراغ‌ها و در فصل سرما، وسایل گرم کننده و حتی نفس کشیدن در محیط سربسته هم باعث گرمای فضا و هم باعث انتشار آلودگی در فضا می‌شود. بنابراین، حتماً هوای تازه تنفس کنید. یکی از راه‏های تصفیه هوا، گذاشتن چند عدد گل و گیاه آپارتمانی روی میز محل کارتان است. وجود این گل‌ها باعث زیباتر شدن و البته تصفیه هوا می‌شود. علاوه بر اینکه هر از گاهی پنجره اتاقتان را باز کرده و برای دقایقی کنار پنجره ایستاده و چند نفس عمیق بکشید. به این ترتیب، حال بهتری پیدا خواهید کرد. باورتان می‌شود به این ترتیب و با تنفس هوای پاک، سوخت و ساز بدن نیز بهتر می‌شود؟

مجله تندرستی


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: آشپزی و شیرینی‌پزی