تبیان، دستیار زندگی
بشقاب ها و ظرف های اضافه، وسایل تزیینی مانند شمع، آباژور ، مجسمه همه ی آنها را درون کارتون گذاشته و از جلوی چشم دور کنید، نگاه داشتن آنها دو حالت دارد، یا فرزندتان آنها را خراب می کند و یا از شدت گرد و غبار، خار چشم شما می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخصوص تازه مادران شاغل


بشقاب ها و ظرف های اضافه، وسایل تزیینی مانند شمع، آباژور ، مجسمه همه ی آنها را درون کارتون گذاشته و از جلوی چشم دور کنید، نگاه داشتن آنها دو حالت دارد، یا فرزندتان آنها را خراب می کند و یا از شدت گرد و غبار، خار چشم شما می شود.

مادر و بچه

در قسمت اول به مشکلات روزهای اول کاری مادران شاغل پس از اتمام مرخصی زایمان پرداختیم،در قسمت دوم به تفاوت مهدهای کودک با پرستار پرداختیم و رابطه ی مادر با پرستار بچه را بررسی کردیم، در این قسمت به بررسی دیگر مشکلات مادران شاغل از جمله خواب و منظم شدن خانه ی مادران شاغل می پردازیم.

چگونه بهتر بخوابیم

نمی توان مادران شاغل زیادی را یافت كه از میزان خوابشان راضی باشند. وقتی اولین كودكتان به دنیا می آید، شاید بیدار شدن های اجباری در نیمه های شب برای شیر دادن به او، خیلی سخت باشد. فقط والدین نوزادان نیستند كه بی خوابی می كشند؛ بسیاری از كودكان تا یكی دو سالگی هر شب بیدار می شوند. بی خوابی كشیدن در شب خیلی وحشتناك است، اما سخت تر از آن بیدار شدن رأس ساعت5  صبح همراه با نوزاد یا كودك نوپایی است كه می خواهد روز را شروع كند.

طی مرخصی زایمان، پس از به دنیا آمدن اولین كودكتان، شاید فرصت پیدا كنید كه صبحها یا دیگر اوقاتی كه نوزادتان خواب است، چرتی بزنید. اما زمانی كه به كار بر می گردید، باید تمام روز كار كنید و در عین حال كمبود خوابتان را گاهی تا هفته ها و ماهها تحمل كنید.

راه حل این مشكل آسان نیست، اما روش های متعددی برای اوقاتی كه خسته از كار به خانه برمی گردید، به شما پیشنهاد می شود:

* اگر در محل كارتان اتاقی برای استراحت وجود دارد، می توانید در آنجا به مدت نیم ساعت چشم هایتان را ببندید.

* اگر پشت میز كارتان خوابتان می گیرد، برخیزید ، قدم بزنید، نرمش كنید، سپس یك فنجان قهوه یا چای غلیظ بنوشید؛  پنجر ه ها را باز كنید تا هوای تازه وارد شود و آب سرد به صورتتان بپاشید.

* اگر در محل كارتان دوستی دارید ، با هم قرار بگذارید تا موقع ناهار شانه ها و پشت یكدیگر را ماساژ دهید.

* در صورت امكان، كارهای سنگین خود را صبحها انجام دهید و كارهای سبك را به بعدازظهر موكول كنید.

* سعی كنید بعضی روزها با كودكتان در ساعات اولیة شب بخوابید.

نگه داشتن اشیاء متعلق به گذشته بسیار وسوسه انگیز است. متخصصین می گویند اگر به چیزی چسبیده اید، كه نشانگر شخصیت گذشتة شماست – لباسهایی كه دیگر اندازه تان نیستند یا سرگرمی هایی كه سالها پیش آنها را ترك كرده اید – بهتر است آنها را رها كنید و فضایی برای شخصیت كنونی خود باز كنید

خانه‌ای كه دچار زلزله شده

پس از به دنیا آمدن نوزادتان وقتی به كار برمی گردید، با معضل انجام كارهای بیشتر و در عین حال زمان كمتر روبه رو می شوید. با این موضوع چگونه برخورد می كنید؟

برخی از افراد با وجود همة ریخت و پاش هایی كه احاطه شان كرده، با شادی زندگی می كنند و به غبار روی قفسة كتابها و یا جای دست كودكان روی دیوار اهمیتی نمی دهند. عده ای دیگر هم فقط زمانی كه همه چیز می درخشد و سر جای خود قرار دارد، رضایت خاطر پیدا می كنند.

اكثر مادران شاغل جایی در میانه دارند، خانه ای تمیز و مرتب داشتن در حرف جذاب و دوست داشتنی است، اما پیدا كردن وقت برای انجام كارهای اصلی، آشپزی و شست وشوی لباسها خود جدالی بزرگ است، چه رسد به گردگیری یا جارو.

بعد از بچه دار شدن ناگهان آپارتمان زیبای شما چیزی شبیه به انباری می شود، همة فضای خانه پر از لوازم بچه می شود، نظم آشپزخانه به هم می ریزد و مبل ها لكه لكه می شود و...

اگر چند سال بتوانید سطح استانداردهایتان را پایین بیاورید و سخت نگیرید، زندگی آسانتر می شود. بیایید واقع بین باشیم ، شما هم بیرون از منزل کار می کنید و هم داخل منزل، تازه بچه داری هم می کنید و نصف شب هم بیدار می شوید، اگر بخواهید کارهایی که در درجه ی دوم اهمیت هستند را هم انجام دهید که از پا می افتید، پس تا زمانی كه كودكان كوچك هستند، سطح توقعاتمان را كاهش دهیم. اگر شاغل هستید و فقط شب ها و آخر هفته ها در خانه هستید، ساعات ارزشمندتان را صرف كارهای خانه نكنید.

خانه داری

در ادامه پیشنهادهایی برای تسهیل امور، صرفه جویی در وقت و آسانتر كردن زندگی مطرح می شود:

1- اولویت بندی: اگر برای انجام همة كارها وقت كافی ندارید ،كارها و اموری را كه برای سلامت و امنیت اعضای خانواده مۆثرترند، در درجة اول اهمیت قرار دهید. یعنی كارهایی نظیر آشپزی، تمیز نگه داشتن آشپزخانه ، توالت و ...

2-طلب كمك: از همسرتان در كارهای خانه كمك بخواهید. با بزرگ شدن بچه ها سعی كنید عادات خوب را به آنها آموزش دهید. حتی كودكان نوپا هم میتوانند بیاموزند كه قبل از خواب اسباب بازی هایشان را در جای مخصوص خود بگذارند. اگر مادر باكفایتی باشید،می توانید انجام كارهای خانه را برای بچه ها به نوعی تفریح تبدیل كنید.

در ثانی چه اشکالی دارد که هر چند وقت یکبار از یک نظافتچی بخواهید که منزلتان را نظافت کند؟ شما کار می کنید و حقوق دارید، کمی از حقوقتان را به این کار اختصاص دهید.

3-خانه انبار نیست: هرچه لوازم بیشتری در خانه داشته باشید، مرتب كردن خانه دشوارتر خواهد شد. خانة به هم ریخته، بسیار تنش آفرین است. پس هر چند وقت یكبار همه چیز را بررسی كنید و لوازم اضافی را دور بریزید.

بشقاب ها و ظرف های اضافه، وسایل تزیینی مانند شمع، آباژور ، مجسمه همه ی آنها را درون کارتون گذاشته و از جلوی چشم دورکنید، نگاه داشتن آنها دو حالت دارد، یا فرزندتان آنها را خراب می کند و یا از شدت گرد و غبار، خار چشم شما می شود.

نگه داشتن اشیاء متعلق به گذشته بسیار وسوسه انگیز است. متخصصین می گویند اگر به چیزی چسبیده اید، كه نشانگر شخصیت گذشتة شماست – لباسهایی كه دیگر اندازه تان نیستند یا سرگرمی هایی كه سالها پیش آنها را ترك كرده اید – بهتر است آنها را رها كنید و فضایی برای شخصیت كنونی خود باز كنید.

در قسمت چهارم می خواهیم برنامه حفظ بقاى مادر شاغل را عنوان کنیم.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب راهنمای مادران شاغل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.