تبیان، دستیار زندگی
شاه در پاسخ به سؤال یكى از خبرنگاران آلمانى كه علل اعتراضات روزافزون مردم علیه رژیم شاه چیست؟ پاسخ داد كه علت این ناآرامى‌ها «اتحاد نامقدس بین ارتجاع سرخ و سیاه» مى‌باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخالفت امام با ارتجاع سرخ و سیاه


شاه در پاسخ به سۆال یكى از خبرنگاران آلمانى كه علل اعتراضات روزافزون مردم علیه رژیم شاه چیست؟ پاسخ داد كه علت این ناآرامى‌ها «اتحاد نامقدس بین ارتجاع سرخ و سیاه» مى‌باشد

او از این عبارت اتحاد میان روحانیت (كه او آنها را ارتجاع سیاه مى‌نامد) و ماركسیست‌ها (كه او آنها را ارتجاع سرخ مى‌داند) بود. این مصاحبه هنگام سفر رییس‌جمهورى آلمان والتر شل به ایران در چهارم اردیبهشت‌ماه انجام داده شد.

مخالفت امام با ارتجاع سرخ و سیاه

امام به دنبال این اظهارات طى مصاحبه‌اى با خبرنگار مجله‌ى لوموند كه در نجف انجام داده شد فرمودند:

«شاه از بیان عبارت «اتحاد میان ارتجاع سرخ و خرابكارى سرخ» این هدف را تعقیب مى‌كند كه مردم مسلمان را وحشت زده سازد و بذر ابهام را در میان آنها بپراكند تا مخالفت‌شان را نسبت به رژیم كه جامع و غیرقابل بحث و انكار است از میان ببرد. هیچ‌گاه میان مردم مسلمانى كه بر ضد شاه در حال مبارزه‌اند و عناصر كمونیست، افراطى یا غیرافراطى، اتحاد وجود نداشته است. من همواره در اعلامیه‌هاى خود خاطرنشان ساخته‌ام كه مردم مسلمان بایستى در مبارزه‌ى خود همگن و متجانس باقى بمانند و از هر نوع همكارى سازمانى با عناصر كمونیست بر حذر باشند. بدین‌ترتیب است كه ما با شاه مبارزه مى‌كنیم و خواهیم كرد و به همین دلیل است كه شاه سعى دارد مبانى مبارزه‌ى ما را وارونه جلوه دهد. ما حتى براى سرنگون كردن شاه با ماركسیست‌ها همكارى نخواهیم كرد. من به هواداران خود گفته‌ام  كه این كار را نكنند. ما با طرز تلقى و مفاهیم آنها مخالف هستیم، ما مى‌دانیم كه آنها از پشت به ما خنجر مى‌زنند و اگر روزى به قدرت برسند رژیم دیكتاتورى برقرار خواهند كرد كه مخالف حقوق اسلام است. اما در جامعه‌اى كه ما به فكر استقرار آن هستیم ماركسیست‌ها در بیان مطالب خود آزاد خواهند بود.»

امام با این سخنان استراتژى مبارزه را روشن و تكلیف همه، به خصوص دانشجویان و نیروهاى مبارز را كه با این گروه‌ها سرو كار دارند، مشخص كردند. در قم تظاهرات به صورت امرى روزانه در آمد و طلاب و مردم قم هر روز به تجمع و تظاهرات و شعار دادن بر ضدشاه دست مى‌زدند. دانشگاه‌ها نیز دایم در اعتصاب و تظاهرات به سر مى‌بردند. دانشجویان دانشگاه ملى نیز در این زمینه، اگر چه این دانشگاه در بیرون شهر قرار داشت، بسیار فعال بودند. برنامه‌ى كوهنوردى با دسته‌هاى بزرگ دانشجویان هر هفته به راه مى‌افتاد و جمعه‌ها كوه‌هاى شمال تهران شاهد كوهنوردى دسته‌هاى بزرگ دانشجویى بود. این دسته‌ها در حین كوهنوردى به شعار دادن نیز مى‌پرداختند.

چند روز قبل از رسیدن اربعین شهداى یزد در «منطقه‌ى كوهستانى دركه» تعدادى از چماقداران نیروهاى پایدارى شاه توسط هلى‌كوپتر در آنجا پیاده شده و به دانشجویان حمله و شمارى را مجروح كردند. بیشتر مجروحان دانشجویان دانشگاه تهران بودند. تظاهرات در دانشگاه‌ها گسترده‌تر شد و دانشجویان دانشگاه ملى نیز براى اولین بار از دانشگاه بیرون آمدند و حدود منطقه‌ى دهكده‌ى اوین به شعار دادن علیه شاه پرداختند. در اربعین شهداى یزد، روز هجدهم اردیبهشت، دانشگاه تبریز به خاك و خون كشیده شد و شمارى از دانشجویان شهید یا مجروح شدند.

«شاه از بیان عبارت «اتحاد میان ارتجاع سرخ و خرابكارى سرخ» این هدف را تعقیب مى‌كند كه مردم مسلمان را وحشت زده سازد و بذر ابهام را در میان آنها بپراكند تا مخالفت‌شان را نسبت به رژیم كه جامع و غیرقابل بحث و انكار است از میان ببرد

شهرهاى مختلف به خصوص شهر قم نیز صحنه‌ى شدیدترین تظاهرات شد و بسیارى از مردم كشته و مجروح شدند. روز 19 اردیبهشت مأموران ساواك به منزل آیت‌الله گلپایگانى هجوم بردند و موجب ناراحتى قلبى ایشان و بسترى‌شدن‌شان شدند. تظاهرات گسترده‌ى مردم در شهرهاى مختلف بى‌سابقه و بسیار گسترده بود و چندین روز ادامه داشت. در اولین روز به منزل آیت‌الله شریعتمدارى نیز حمله شد و دوتن از طلاب در خانه‌ى ایشان به شهادت رسیدند آیت‌الله پسندیده برادر حضرت امام نیز دستگیر و تبعید شد در بیش‌تر دانشگاه‌هاى شهر تهران كلاس‌ها تشكیل نشد و دانشجویان به تظاهرات پرداختند.

با یكى از دانشجویان به نام مصطفى صفدرى كه پدرش روحانى است به قم رفتیم و سه روز در شهر قم ماندیم. بیش‌تر وقت‌ها روز را به شركت در تظاهرات و همراهى با مردم مى‌گذراندیم در كوچه پس كوچه‌هاى قم صحنه در دست مردم بود. بازارها بسته بود و جوانان هر لحظه در نقطه‌اى از كوچه‌ها سر در مى‌آوردند و در خیابان‌ها با دادن شعار با مأموران درگیر مى‌شدند و با تیراندازى آنان دوباره به كوچه‌ها باز مى‌گشتند. آن‌قدر گاز اشك آور پرتاب شده‌بود كه موجب ناراحتى شدید بسیارى از مردم شده‌بود. منزل برادر یادشده، مركز رفت و آمد بسیارى از دوستان پدرش از شهرهاى مختلف بود و چند شبى كه آنجا بودیم با بسیارى از مسائل كه در شهرها، به خصوص، در شهر كرمانشاه مى‌گذشت آشنا شدیم كه برایم بسیار گران‌بها بود. پس از سه روز حضور در قم و شركت در مجالس و تظاهرات مردم به تهران بازگشتیم.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع: همگام با مردم در انقلاب اسلامی،محمد هاشم پور یزدان پرست،انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی،ج1، ص128

مطالب مرتبط:

آیت‌الله خمینی آبروی اسلام است