تبیان، دستیار زندگی
گاهی سؤال می شود با وجود اینكه اسلام هر گونه تبعیض نژادی را برانداخته است چرا در مصرف خمس و زكات بین سادات و غیر سادات فرق می گذارد؟ آیا این نوعی از تبعیض نژادی نیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیری در سوالات احکام

احکام

سۆال: همسفر شدن با افراد بی نماز چه حكمی دارد؟

جواب: چنانچه احتمال ارشاد و تأثیر نهی از منكر در آنها می دهید اشكال ندارد و وظیفه امر به معروف و نهی از منكر می باشد. (ر.ك استفتائات امام (ره), ج1, ص489)

سۆال: عدالت یك شخص چگونه ثابت می شود تا اینكه شهادت او به نفع و یا ضرر مسلمین پذیرفته شود؟

جواب: عادل كسی است كه با ملكه عدالت كارهایی را كه بر او واجب است به جا آورد و كارهایی را كه بر او حرام است ترك كند و ملكه عدالت عبارت است از حالتی كه شخص را وادار به اطاعت و ترك معصیت نماید و نشانه آن این است كه اگر از اهل محل یا همسایگان او با كسانی كه با او معاشرت دارند حال او را بپرسند خوبی او را تصدیق نمایند. (تحریر الوسیله امام (ره), ج1, ص274 ـ توضیح المسائل مراجع, ج1, م 2 فتوای آیات عظام گلپایگانی و صافی)

سۆال: اگر فردی در جمع, سیگار استعمال كند و هوای مشترك همه افراد را آلوده كند و موجب ناراحتی و اعتراض دیگران را فراهم كند در اینجا ادامه استعمال دخانیات چه حكمی دارد؟

جواب: لازم است كه موجبات اذیت دیگران را فراهم نكند و به خواست دیگران احترام بگذارد. و چنانچه این كار موجب ایذاء مۆمنی گردد حرام است.

سۆال: رهنمودهایی را برای ترك معصیت و حضور قلب در نماز بیان فرمایید؟

جواب: بهترین توصیه برای ترك معصیت آن است كه همواره خداوند متعال را ناظر بر اعمال خود بدانید كه اگر كسی عظمت پروردگار و حضور او را در نظر داشته باشد قطعاً مرتكب معصیت نخواهد شد و برای حضور قلب در نماز, وضو گرفتن شاداب, نماز در اول وقت, نماز در جایگاه خلوت, توجه به معانی كلمات و الفاظی كه قرائت می كنید تأثیر فراوان دارد خداوند متعال همواره توفیق عبادت و بندگی نصیب شما فرماید.

سۆال: یك دختر تا چه حد و اندازه باید تابع پدر و مادر خود باشد و طبق شرع اسلام تا چه حد آزادی دارد؟

جواب: اختیار فرزند پس از بلوغ و رشد با خود اوست اما در مواردی كه پدر و مادر امر به كاری می كنند و از ترك آن توسط فرزند اذیت می شوند فرزند باید نظر ایشان را تأمین نماید مگر در مواردی كه خواسته ایشان ترك واجب یا فعل حرام باشد كه در آن صورت اطاعت آنان لازم است قابل ذكر است كه پدر و مادر خیر و صلاح فرزند را می خواهند و اگر در مواردی متوجه اشتباه ایشان می شوید با استدلال و سخن متین و آرام رفع شبهه نمایید و هرگز در مقابل ایشان موضع خصمانه نگیرید كه به ضرر دنیا و آخرت شما خواهد بود. (ر.ك استفتائات امام (ره), ج3, ص595 و 596)

سۆال: نوع برخورد ما در برابر اهل تسنن در مورد مسائل شرعی را بیان كنید؟

جواب: اعمال عبادی را مطابق نظر شیعه و با دقت انجام دهید و نسبت به اهل تسنن هم با ملاطفت و مهربانی رفتار نمایید و از توهین به آنها بپرهیزید و در مواقع مناسب ایشان را به حقایق تشیع راهنمایی نمایید البته لازمه ی این كار آن است كه خود شما نسبت به اعتقادات خود مطالعه كافی داشته باشید و چنانچه شبهه ای پیش آمد كه از پاسخگویی به آن عاجز بودید با ما تماس بگیرید تا شما را با پاسخ صحیح آن آشنا نماییم.

سۆال: گاهی سۆال می شود با وجود اینكه اسلام هر گونه تبعیض نژادی را برانداخته است چرا در مصرف خمس و زكات بین سادات و غیر سادات فرق می گذارد؟ آیا این نوعی از تبعیض نژادی نیست؟

جواب: تبعیض نژادی نیست, و مصرف وجوه شرعیه به نظر حاكم شرع و با ضوابط خاصی است, و سادات را شرع از زكات ممنوع كرده است. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص616)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

قسم خوردن به نام پیامبر و عمل نکردن به آن

زکات در نعمتهای مادی و معنوی

آیا ابروی مصنوعی مانع وضو است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.