تبیان، دستیار زندگی
اگر نسبت به بازیگر سینما كه بدحجاب است پشت سر او حرف بزنیم مرتكب گناهی شده ایم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم غیبت در مواردی كه امر مهمتری در بین باشد!

غیبت

سۆال: فاسق كیست و به چه كسی گفته می شود؟

جواب: فاسق كسی است كه مرتكب معاصی كبیره می شود یا از تكرار گناه صغیره ابایی ندارد و كسی كه علناً مرتكب معصیت می شود فاسق است. (تحریر الوسیله، ج1، ص250)

سۆال: غیبت چیست لطفاً حدّ و حدود آن را بیان كنید؟

جواب: اگر صفتی ناروا در شخصی باشد یا كاری انجام داده كه دیگران از آن بی اطلاعند و دوست ندارد كسی آن را برای دیگران بازگو كند, بازگو كردن آن در غیاب او پیش دیگران غیبت است كه برای گوینده و شنونده حرام است. (ر.ك استفتائات جدید امام (ره)،ج 2، ص618، س9)

سۆال: آیا صحبت كردن در مورد سران كشورها, مدیران, اساتید, كه در زندگی روزمره ارتباط مستقیم داریم شامل غیبت می شود؟

جواب: نسبت به امور شخصی غیبت محسوب می شود و جایز نیست اما نسبت به اموری كه به مسۆولیت اجتماعی او مربوط است موارد مختلف است. خصوص مورد را از مرجع تقلید خود سۆال فرمایید. (جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1، ص253)

سۆال: اگر چند نفر غیبت شخصی را بكنند و یك نفر هم در آن جمع باشد كه قلباً راضی به شنیدن آن نیست و آنها را هم در غیبت یاری نكند و فقط آنجا باشد و گوش دهد برای او غیبت محسوب می شود؟

جواب: اگر می تواند و احتمال تأثیر می دهد لازم است نهی از منكر نماید و یا با در میان گذاشتن مطلب جدید حرف جلسه را عوض نماید و الا جلسه را ترك كند و اگر ناچار به ماندن در جلسه باشد گوش نكند ولی سماع غیبت اشكال ندارد. (برگرفته از ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری، س1428 و 1430)

سۆال: اگر انسان ناگهان غیبت را بشنود گناه كرده است؟

جواب: استماعات و گوش دادن به غیبت حرام است اما سماع (رسیدن صدا به گوش بدون قصد) آن اشكال ندارد. (ر.ك استفتائات رهبری ج2، ص121، س344)

سۆال: اگر نسبت به بازیگر سینما كه بدحجاب است پشت سر او حرف بزنیم مرتكب گناهی شده ایم؟

جواب: اگر كسی به طور علنی گناهی را مرتكب می شود مثل اینكه بی حجاب در فیلم ظاهر می شود, غیبت از آنها نسبت به گناه علنی حرام نیست. (ر.ك استفتائات امام (ره)،ج 2، ص619 مبحث گناهان)

سۆال: لطفاً مواردی كه غیبت جایز است را نام ببرید؟

جواب: غیبت در مواردی كه امر مهمتری در بین باشد جایز است: 1) در موقع شكایت نزد قاضی. 2) در مقام مشورت. 3) در مورد گناه كسی كه علناً مرتكب معصیت می شود. 4) ذكر بیماری شخص نزد پزشك برای درمان و معالجه او. 5) در مواردی كه حفظ مال یا جان كسی موكول به غیبت كردن باشد و موارد دیگری از این قبیل. (ر.ك گناهان كبیره نوشته آیة الله دستغیب, ج2، ص272)

سۆال: آیا فكر گناه حرام است؟

جواب: اگر موجب تهییج شهوت و یا مفسده دیگر شود حرام است.

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

ملاک در صدق و راستی غیبت

آیا صحبت درباره سران کشورد غیبت است؟

مرز بین غیبت و انتقاد از مسئولین چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.