تبیان، دستیار زندگی
دور رفت لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و نمایندگان ایران برای صعود باید چشم به راه دور برگشت رقابت ها باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت ایرانی ها در لیگ قهرمانان آسیا


دور رفت لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و نمایندگان ایران برای صعود باید چشم به راه دور برگشت رقابت ها باشند.


لیگ قهرمانان آسیا

در سالی که تیم ملی به جام جهانی رفته، انتظارها از تیم های باشگاهی هم بالاست. لیگ قهرمانان آسیا، در این سیزده سالی که از آغازش می گذرد، رقابت های خوش یمنی برای فوتبال ایران نبوده است. تمام عایدی فوتبال ایران از این رقابتهای باشگاهی دو نایب قهرمانی و یک حضور در میان چهار تیم است. یک بار سپاهان و یک بار ذوب آهن به فینال رسیدند و در گام آخر برای قهرمانی کم آوردند، یک بار هم استقلال سال قبل توانست به جمع چهار تیم برتر قاره برود و تنها باختش به تیم سئول کره جنوبی باعث شد که دست فوتبال ایران از سومین فینال آسیایی کوتاه بماند. برای فصل 2014 پیش بینی می شد که وضع برای فوتبال باشگاهی ایران خوب پیش برود. هم اینکه تیم ملی توانست بعد از ژاپن دومین تیم آسیایی صعود کرده به جام جهانی لقب بگیرد و هم اینکه فولاد، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان نماینده های پرقدرتی بوده اند.

هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا

استقلال در کنار سپاهان مشهورترین تیم های ایرانی در آسیا هستند اما استقلال به خاطر عملکرد خوبش در فصل گذشته و صعود به نیمه نهایی پیش از شروع مسابقات شانس بالاتری نسبت به سایر تیم های ایرانی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان داشت. با این حال شروع برای استقلال در این فصل بر خلاف پیش بینی ها بود. شکست برابر الشباب عربستان آن هم در خانه یادآور پیروزی تیم ملی عربستان بر ایران در انتخابی جام جهانی 2010 بود. گل دقیقه 56 عماد خلیل کافی بود تا نماینده عربستان در روزهای افول فوتبال ملی این کشور در تهران به سه امتیاز بزرگی برسد. استقلال با این باخت به قعر جدول گروه نخست لیگ قهرمانان رسید.

فولاد دومین نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا بود که کارش را آغاز کرد. صدرنشین کنونی لیگ برتر که بدون شک بهترین فوتبال را در لیگ ایران ارائه می کند بر خلاف استقلال در خارج از خانه به مصاف تیم الجیش قطر رفت و توانست با یک امتیاز به اهواز برگردد. این تساوی حاصل نتیجه صفر بر صفر دو تیم بود؛ نتیجه ای که بیش از حریف قطری به سود نماینده ایران بود. فولاد با این تک امتیاز در رده دوم جدول رده بندی گروه دوم قرار گرفت.

شکست سه بر یک سپاهان برابر السد قطر در حالی رقم خورد که کمتر کسی پیش بینی می کرد زردپوشان ایرانی در خارج از خانه این چنین مقهور قدرت حریف قطری اش قرار بگیرد. این باخت سپاهان را تا رده چهارم جدول گروه چهارم تنزل داد

تراکتورسازی یکی از سه تیم پرطرفدار لیگ ایران برای آسیا هم آبروی بزرگی است. هواداران این تیم فصل پیش باعث شدند که تیم تبریزی به پرطرفدارترین تیم لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شود. تراکتوریها با همین پشتوانه بزرگ موفق شدند در تبریز برابر یکی از مدعیان قهرمانی لیگ قهرمانان به یک پیروزی ارزشمند دست یابند. تراکتورسازی در حالی که در اواسط بازی به خاطر اخراج علی کریمی ده نفره شد توانست با گل زیبای کریم انصاری فر الاتحاد عربستان قهرمان سابق این مسابقات را با یک گل از پیش رو بردارد و تنها پیروز فوتبال ایران در هفته نخست لیگ قهرمانان هم لقب بگیرد.

نایب قهرمان آسیا، سپاهان چهارمین نماینده فوتبال ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان است؛ تیمی که بر خلاف یک دهه اخیر آن صلابت همیشگی را ندارد و به غیر از لیگ داخلی در شروع لیگ قهرمانان آسیا هم ضعیف ظاهر شد. شکست سه بر یک سپاهان برابر السد قطر در حالی رقم خورد که کمتر کسی پیش بینی می کرد زردپوشان ایرانی در خارج از خانه این چنین مقهور قدرت حریف قطری اش قرار بگیرد. این باخت سپاهان را تا رده چهارم جدول گروه چهارم تنزل داد.

هفته دوم

استقلال بعد از باخت خانگی برابر الشباب عربستان، انگیزه فراوانی برای جبران شکست و بازگشت به مسابقات داشت اما یک اشتباه بزرگ از سید مهدی رحمتی موجب شد تا استقلال از مصاف با الریان قطر هم دست خالی به تهران برگردد. البته استقلال در این بازی می توانست بازنده نباشد اما همان یک اشتباه کافی بود تا استقلال بعد از دو بازی همچنان بدون امتیاز در لیگ قهرمانان باقی بماند. آبیهای ایران با این شکست در انتهای جدول گروه یک جا خوش کردند.

فولاد بعد از یک تساوی امیدوار کننده به خانه اش، اهواز برگشت. حضور در ورزشگاه تازه تاسیس و مدرن الغدیر به علاوه همراهی تماشاگران پرشور اهوازی برای شاگردان حسین فرکی کافی بود تا بتوانند به سه امتیاز خانگی برسند. گل بختیار رحمانی که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید کافی بود تا فولادیها با یک گل الفتح عربستان را از پیش رو بردارد و در رده دوم جدول رده بندی در کنار الجیش قطر بماند.

آبی‌های تهران كه بعد از دو شكست به پیروزی در دیدار خانگی برابر الجزیره نیاز داشتند در تهران هم نتوانستند طلسم ناكامی را بشكنند و برابر مردان والتر زنگا دروزاه‌بان سابق و افسانه‌ای ایتالیا با نتیجه دو بر دو متوقف شدند. با این تساوی استقلال نیاز دارد كه هر سه بازی آینده‌اش را كه دو تای آن بیرون از خانه برگزار می‌شود را با پیروزی به پایان برساند

تراکتورسازی، تنها تیم ایرانی پیروز در هفته نخست برای بازی دومش به قطر سفر کرد. لخویا دومین حریف تراکتورسازان در لیگ قهرمانان بود و باز هم این تبریزی بود که توانست با امتیاز میدان را ترک کند. کسب یک امتیاز از تساوی بدون گل برابر صدرنشین لیگ قطر تراکتورسازی را به صعود از گروه سوم لیگ قهرمانان امیدوار کرد.

سپاهان بعد از یک نتیجه ناامید کننده در قطر به اصفهان برگشت تا این بار در کنار هواداران خودی برای بازگشت دوباره به لیگ قهرمانان تلاش کند. این بار حریف سپاهان یک تیم نامدار و ریشه دار از عربستان بود که هدایتش را سامی جابر بازیکن سابق و مشهور تیم ملی عربستان بر عهده داشت. در حالی که پیش از بازی سران باشگاه الهلال قیل و قال زیادی به پا کرده بودند و با کلمات سخیف از ایران صحبت کرده بودند، سپاهان توانست در یک بازی زیبا الهلال را با نتیجه سه بر دو شکست بدهد. این پیروزی به معنای بازگشت نایب قهرمان لیگ قهرمانان به این مسابقات بود.

هفته سوم

هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا نشان داد كه این استقلال همان تیم مدعی فصل قبل نیست. آبی‌های تهران كه بعد از دو شكست به پیروزی در دیدار خانگی برابر الجزیره نیاز داشتند در تهران هم نتوانستند طلسم ناكامی را بشكنند و برابر مردان والتر زنگا دروزاه‌بان سابق و افسانه‌ای ایتالیا با نتیجه دو بر دو متوقف شدند. با این تساوی استقلال نیاز دارد كه هر سه بازی آینده‌اش را كه دو تای آن بیرون از خانه برگزار می‌شود را با پیروزی به پایان برساند.

در شب بد فوتبال ایران، تراكتورسازی هم در دوبی برابر العین امارات شكست خورد. شاگردان تونی اولیویرا كه از دو بازی قبلی خود صاحب چهار امتیاز شده بودند، در دیدار برابر العین با نتیجه 4 بر سه شكست خوردند تا با پیروزی لخویای قطر برابر الاتحاد عربستان، قرمزپوشان تبریزی به رده سوم تنزل پیدا كنند.

ادامه ناکامی در هفته سوم

ناکامی ایرانی در آسیا در هفته سوم ادامه داشت و تیم سپاهان نیز دومین شکست خود را متحمل شد تا شانس سپاهان برای صعود به اما و اگر کشیده شود .

روز دوم از هفته سوم مرحله گروهی رقابتهای فوتبال لیگ قهرمانان آسیا از ساعت 19 امروز چهارشنبه با برگزاری یک دیدار از گروه B پیگیری شد که طی آن تیم فوتبال سپاهان اصفهان در خانه برابر تیم الاهلی امارات با نتیجه 2 بر یک شکست خورد.

تنها نماینده ایران که توانسته است نتایج معقولی بگیرد فولاد خوزستان بوده است که با توجه به دیدار خارج از خانه موفق به کسب 5 امتیاز شده است و امیدوار است در بازیهای خانگی دور برگشت کار صعود خود را یکسره کند.

این در شرایطی است که فولاد در هفته سوم تا ثانیه های پایانی از میزبان ازبکستانی خود پیش بودند، پیروزی ارزشمند را با یک تساوی عوض کردند. این تساوی در شرایطی رقم خورد که در هفته سوم تراکتورسازی برابر العین شکست خورده بود و استقلال هم در یک دیدار خانگی برابر الجزیره امارات به تساوی رسیده بود.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان