تبیان، دستیار زندگی
از الان تا پایان لیگ، کمتر از یک ماه باقی است. جدول لیگ سه بازی دیگر تکمیل می شود اما هنوز هیچ تیمی در بالا و پایین جدول تکلیفش را نمی داند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه قدم مانده به جام لیگ سیزدهم


از الان تا پایان لیگ، کمتر از یک ماه باقی است. جدول لیگ سه بازی دیگر تکمیل می شود اما هنوز هیچ تیمی در بالا و پایین جدول تکلیفش را نمی داند.


استقلال - فولاد

نه تیم های بالا نشین می دانند که برای فصل بعد چه کاره اند و اصلا آیا سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را می گیرند یا نه و نه تیم های پایین جدولی می دانند که باید برای سال بعد چه کنند. این فصل شاید از همین لحاظ "عجیب ترین" فصل فوتبال ایران باشد؛ پنج تیم شانس قهرمانی دارند و پنج تیم هم نامزد سقوط به دسته یک هستند و همه سرنوشتها در همین سه هفته پایانی معلوم می شود.

در ادامه تبیان در گزارشی به وضعیت تیمهای در آستانه سقوط و مدعیان قهرمانی خواهد پرداخت:

چه تیم هایی نامزد سقوط هستند؟

راه آهن، داماش، فجر، ذوب آهن و مس؛ تیم هایی که در میان نامزدهای سقوط هستند و از بین این تیمهاست که دو تیم مجبورند به لیگ یک بروند. در میان این پنج نام هم نایب قهرمان لیگ داریم و هم قهرمان جام حذفی اما وضعیت نا بسامان آنها باعث شده که در میان نامزدهای سقوط باشند.

راه آهن: استقلال خوزستان، پرسپولیس و ذوب آهن سه حریف راه آهنی است که به خاطر بازداشت مالک پولدارش این روزها وضعیتش متشنج است. راه آهن که با سرمایه گذاری سرمایه دار خود، بابک زنجانی پا به لیگ برتر گذاشت اکنون در بد مخمصه ای گرفتار است. مدیرعامل راه آهن هم اعلام کرده به خاطر تمدید مدت بازداشت موقت بابک زنجانی تا اطلاع ثانوی خبری از پول نیست و شاید همین مساله بزرگترین معضل منصور ابراهیم زاده و شاگردانش در راه آهن باشد و بعید نیست همین تک فاکتور برای سقوط راه آهن کفایت کند.

داماش: پرسپولیس، ذوب آهن و مس حریفان داماش بخت برگشته در این سه هفته پایانی هستند. رویارویی با یک مدعی قهرمانی و دو نامزد سقوط نشان می دهد که چه قدر کار این تیم گیلانی برای ماندن دشوار است. این وضع را کنار بلاتکلیفی مدیریتی تیمی بگذارید که هدیه مه آفرید خسروی است. از این منظر، وضعیت داماش شباهت فراوانی به راه آهنی دارد که مالکش این روزها در بازداشت قوه قضاییه به سر می برد.

فجرسپاسی: مس، سایپا و ملوان می توانند در این هفته های پایانی تکلیف یکی از سازنده ترین تیمهای لیگ ایران را مشخص کند. فجرسپاسی که بعد سالها دوباره به لیگ برتر برگشته برای ماندن شانس کمی ندارد اما وضعیت این تیم همچنان نگرانی زیادی را در شیراز به وجود آورده اما این نگرانی به نظر می رسد تنها دامان هواداران فوتبال در شیراز را گرفته چون آنطور که جعفری مدیرعامل باشگاه می گوید برای مسوولان استانی فارس خیلی توفیر نمی کند که تیمشان برای فصل بعد در لیگ برتر بماند یا نه.

ذوب آهن: نایب قهرمان آسیا امسال برای ماندن سه ماراتن سخت خواهد داشت. صبای قم، داماش و راه آهن سه تیم پایین جدولی هستند که می توانند کابوس هواداران اصفهانی را به حقیقت تبدیل کنند یا ایتکه آنها را همچنان به داشتن دو تیم در  لیگ برتر امیدوار نگه دارند. کارخانه ذوب آهن که جزو بزرگترین کارخانه های تولید آهن در خاورمیانه به حساب می آید امسال خیلی دیر به فکر تقویت تیم فوتبالش افتاد تا این تیم با تعویض مربی در لیگ برتر رکوردار شود اما همین تعویض های پیاپی مربیان هم نتوانسته سبزپوشان اصفهانی را فعلا از منطقه خطر دور کند. با این شرایط ذوب آهن یکی از نامزدهای اصلی سقوط است.

مس کرمان: نایب قهرمان جام حذفی حال و روز خوشی ندارد. فجرسپاسی، صبای قم و داماش حریفان تیم کرمانی در این هفته های پایانی هستند اما اگر قرار باشد وضعیت برای مسی ها همانطور پیش برود که در 27 هفت هفته گذشته پیش رفته لوکا بوناچیچ که به محبوبیت فراوانی در کرمان رسیده نیز نمی تواند کاری از پیش ببرد و مس بعد سالها به لیگ دسته یک باز خواهد گشت. جدول لیگ که می گوید کرمانیها باید خودشان را آماده بازگشت به لیگ برتر کنند اما اگر اتفاقات فوتبالی حکم کند، مس بار دیگر لیگ برتری باقی خواهد ماند.

شاید لقب "پرنوسان ترین" تیم لیگ را بشود با قطعیت به پرسپولیس داد؛ تیمی که یک هفته در اوج است و در شهرستان حریفش را شش تایی می کند و به قهرمانی امیدوار می شود اما یک هفته بعدش در تهران می بازد و از کورس عقب می افتد.

سپاهان - نفت

مدعیان قهرمانی چه تیم هایی هستند؟

فولاد، استقلال، پرسپولیس، نفت و سپاهان پنج ضلعی مدعیان قهرمانی را تشکیل داده امد. در این بین تنها نفت تهران است که سابقه قهرمانی نداشته و دیگر مدعی قهرمانی هر کدام حداقل یک بار طعم بالا بردن جام را چشیده اند. در واقع تنها با قهرمانی احتمالی نفت تهران است که می شود نام "شگفتی" را بر فصل سیزدهم لیگ برتر گذاشت و حتی اگر پرسپولیس پرنوسان هم به قهرمانی برسد، اتفاقی خارج از طبیعت رخ نداده است.

1-فولاد: قرمزپوشان اهوازی چه قهرمان لیگ بشود و چه در پایان به این مقام نرسد، بی تردید بهترین تیم لیگ ایران در فصل رو به پایان است؛ تیمی که با جمعی از جوانان بومی با هدایت حسین فرکی، مربی بی ادعایش همه فاکتورها برای قهرمانی را در اختیار دارد. نفت تهران، استقلال تهران و گسترش فولاد سه حریف سرسختی هستند که گذر از آنها به معنای بازگشت قهرمانی به مهد فوتبال ایران است. اگر فرکی و جوانان بی ادعای فولاد به قهرمانی برسند بعد از یک سال دوباره به قهرمانی به یک تیم شهرستانی چشمک می زند.

2- استقلال: قهرمانی استقلال با امیر قلعه نویی هم اسم استقلال را جاودانه می کند هم نام قلعه نویی را اما وضعیت نگران کننده هفته های اخیر آبیهای تهران، هواداران این تیم را نسبت به قهرمانی تیمشان در لیگ تا حدی بد بین کرده است. رویارویی با فولاد، نفت و تراکتورسازی سخت ترین جدول ممکن را پیش پای استقلال و قلعه نویی قرار داده اما مردان سرنوشت ساز قلعه نویی می خواهند در غیاب سفر کرده های تیمشان ثابت کنند که استقلال بدون آن نامهای بزرگ همچنان زنده است.

3-پرسپولیس: شاید لقب "پرنوسان ترین" تیم لیگ را بشود با قطعیت به پرسپولیس داد؛ تیمی که یک هفته در اوج است و در شهرستان حریفش را شش تایی می کند و به قهرمانی امیدوار می شود اما یک هفته بعدش در تهران می بازد و از کورس عقب می افتد. اما پرسپولیس در این هفته های پایانی حسابی هوادارانش را امیدوار کرده است. اگر پرسپولیس بتواند از پس داماش، راه آهن و استقلال خوزستان بگذرد می تواند تا حد زیادی به قهرمانی و لغرش حریفانش امیدوار باشد. قهرمانی پرسپولیس با علی دایی یک معنای دیگر هم دارد و آن هم دوباره زنده شدن علی دایی در کسوت مربیگری است؛ کسی که در زمان بازیگری اش هم در روزهایی که همه منتظر زمین خوردنش بود، بلند می شد و دوباره به دنیا بر می گشت و چشمها را به خودش خیره می کرد.

4- نفت تهران: تنها تیمی که قبل از شروع لیگ کسی جرات نمی کرد نامش را در میان مدعیان قرار دهد. نفت با یحیی گل محمدی از ابتدای لیگ تا همین هفته های پایانی همیشه در بالاهای جدول حضور داشت و اگر قهرمان بشود کسی نمی تواند تردیدی در شایستگی هایش داشته باشد. با این حال در ماه های گذشته برخیها مدعی بودند که فدراسیون فوتبال هوای این تیم تهرانی را دارد و با همین حمایتهاست که نفت توانسته در میان مدعیان خودش را جا کند. استقلال، گسترش فولاد و سپاهان سه حریف نفت در این هفته های پایانی هستند.

5-سپاهان: نایب قهرمان اصفهان حتی در ضعیف ترین سال فوتبالی اش در این یک دهه اخیر هم مدعی قهرمانی است. سپاهان که در این ده سال بهترین تیم فوتبال ایران بوده در لیگ سیزدهم نتوانسته عملکرد خوب گذشته اش را تکرار کند اما با این وضعیت هم هواداران پرتعداد سپاهان همچنان به قهرمانی تیمشان امیدوار هستند و شعار معروف "ما سپاهانیم و حالا حالاها قهرمان" را سر می دهند. با این حال در میان 5 مدعی قهرمانی لیگ کمترین شانس را سپاهان دارد اما بعید نیست با یک توفان زرد، سپاهان بتواند با گذر از ملوان، سایپا و نفت بار دیگر جام قهرمانی را به اصفهان باز گرداند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان