تبیان، دستیار زندگی
سال 1392 را در حالی پشت سر می گذاریم که شاهد اشک ها و لبخندها در ورزش ایران بودیم. در این سال ورزش ایران اگرچه تا رسیدن به جایگاهی که سزاوارش است همچنان فاصله دارد اما شاهد موفقیت های زیادی بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10حادثه مهم ورزش ایران در سال 92


سال 1392 را در حالی پشت سر می گذاریم که شاهد اشک ها و لبخندها در ورزش ایران بودیم. در این سال ورزش ایران اگرچه تا رسیدن به جایگاهی که سزاوارش است همچنان فاصله دارد اما شاهد موفقیت های زیادی بود.


فوتبال ساحلی

سال 1392 را در حالی پشت سر می گذاریم که شاهد اشک ها و لبخندها در ورزش ایران بودیم. در این سال ورزش ایران اگرچه تا رسیدن به جایگاهی که سزاوارش است همچنان فاصله دارد اما شاهد موفقیت های زیادی بود.

در گزارش زیر به برخی از این موفقیت ها اشاره ای کوتاه داریم. در کنار آن برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک و نیز برگزاری بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی در سال 1393 از جمله اتفاقات پیرامون ورزش کشورمان است. برای جامعه ورزش کشورمان در سال تازه آرزوی سربلندی داریم و امیدواریم قهرمانان سرافراز کشورمان همچنان در مسیر شاد کردن دل مردم حرکت کنند.

قهرمانی تیم ملی والیبال ایران در آسیا

افتخار دیگر ورزش کشورمان را بلندقامتان والیبال رقم زدند و برای دومین بار پیاپی با 7 پیروزی مقتدرانه و دادن تنها یک ست بر بام آسیا ایستادند و جواز حضور در مسابقات قهرمانی قاره های جهان را به میزبانی ژاپن بدست آوردند. شاگردان ولاسکو در این رقابتها دو بار کره جنوبی را شکست دادند و در نیمه نهایی هم ژاپن پرافتخارترین تیم آسیار ا با اقتدار از پیش رو برداشتند. تیم ملی والیبال ایران در دیدار پایانی مسابقات قهرمانی آسیا برابر کره‌جنوبی به پیروزی رسید و قهرمان هفدهمین دوره این مسابقات شد. تیم کشورمان که در دوره قبلی این پیکارها عنوان نخست را از آن خود کرده بود این بار در خاک امارات از عنوان خود دفاع کرد. بازی فینال هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی آسیا را تیم‌های ملی ایران و کره‌جنوبی برگزار کردند. در این دیدار که در شهر دبی امارات برگزار شد تیم کشورمان برابر حریف خود به برتری 3 بر صفر دست یافت و با اقتدار روی سکوی قهرمانی این دوره از مسابقات ایستاد. تیم ایران در این بازی به ترتیب با امتیازات 25 بر 19، 25 بر 22 و 25 بر 19 کره را شکست داد و از عنوان قهرمانی خود در دوره قبل دفاع کرد.

بزرگترین جایزه ورزش جهان برای زهرا نعمتی

زهرا نعمتی مهمترین جایزه ورزش جهان در سال 2013 -روح ورزش در حوزه معلولان (SPORT ACCORD)- در حوزه معلولین را از آن خود کرد. این جایزه در پی اجلاسی که در سنت پترزبورگ روسیه جریان داشت و رای گیری از اعضای کمیسیون مربوطه، گرفته شد به نعمتی تعلق گرفت. زهرا نعمتی متولد 10 اردیبهشت 1364 است. وی عضو تیم ‌ تیراندازی با کمان معلولان ایران است که پیش از این عضو تیم‌ تکواندوی بانوان بود. پس از این که نعمتی در اثر سانحه رانندگی در سال 1383 ویلچرنشین شد، به ورزش تیراندازی با کمان روی آورد. وی با کسب طلای بازی‌های پارالمپیک تابستانی 2012 در شاخه ریکرو انفرادی، نام خود را به عنوان اولین زن ایرانی که موفق به دریافت طلا از پارالمپیک شد، تثبیت کرد. محور این جایزه که مهمترین عنوان اهدایی از سوی کمیته بین المللی المپیک و پارالمپیک است، استفاده از ورزش به عنوان ابزاری برای گسترش و تغییر شرایط همزیستی مسالمت آمیز و اتحاد در جهان است .این جایزه در حالی به این ورزشکار زن ایرانی اختصاص یافت که 107 سازمان و فدراسیون بین المللی گزینه های خود را برای حضور در این رقابت اعلام کرده بودند. این برای نخستین بار است که یک زن مسلمان چنین جایزه مهمی را به خود اختصاص می دهد که با توجه به پوشش کامل وی می تواند حجاب را نیز بیشتر به دنیا معرفی کند.

انتخابات کمیته ملی المپیک

پس از مدت ها تاخیر و وقفه و کشمکش در خصوص انتخابات کمیه ملی المپیک انتخاباتی برگزار شد که نتایج آن کمی عجیب بود. تغییرات گسترده در اعضای این کمیته فصلی تازه در ورزش ایران رقم زد.

چهل و یکمین مجمع عمومی و چهاردهمین دوره انتخابات کمیته ملی المپیک با حضور محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان برگزار شد که طی آن تکلیف سمتهای ریاست، نواب رییس، دبیرکلی، خزانه داری و شش عضو هیات اجرایی مشخص شد.

پس از انجام رای گیری، کیومرث هاشمی به عنوان رییس کمیته ملی المپیک انتخاب شد، شاهرخ شهنازی دبیر کل شد، رباب شهریان و علیرضا دبیر سمتهای نواب رئیس اول و دوم را از آن خود کردند، محمدعلی شجاعی خزانه‌دار شد و محمدرضا پولادگر، محمود مشحون، علی کفاشیان، رسول خادم، محمد علیپور و فضل‌الله باقرزاده به عنوان اعضای هیات اجرایی انتخاب شدند.

کیومرث هاشمی رییس شد

ابتدا رای گیری برای ریاست کمیته انجام شد که کیومرث هاشمی با کسب 42 رای برای چهار سال سکاندار ریاست کمیته ملی المپیک شد. مهدی قدمی 9 رای و محمد جعفر کامبوزیا نیز 7 رای به دست آوردند. دو رای نیز باطل بود.

شاهرخ شهنازی دبیر کل شد

پس از رای‌گیری ریاست نوبت به پست دبیر کلی رسید که شاهرخ شهنازی با 34 رای به عنوان دبیر کل کمیته ملی المپیک از مجمع رای اعتماد گرفت. محمدرضا داورزنی تنها رقیب شهنازی در دور دوم بود که 26 رای بدست آورد. یک رای نیز سفید بود.

رباب شهریان و علیرضا دبیر نواب رئیس اول و دوم شدند

در ادامه مجمع، انتخابات برای تعیین نواب رئیس برگزار شد که در دور دوم این انتخابات، رباب شهریان به عنوان نایب رئیس اول و علیرضا دبیر به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند. شهریان 39 رای، دبیر 31 رای، قدمی 18 رای و خسروی‌وفا 16 رای کسب کردند.

محمدعلی شجاعی خزانه‌دار شد

چهارمین مرحله انتخابات در رابطه با پست خزانه‌داری بود که محمدعلی شجاعی، رییس فدراسیون تیروکمان به عنوان خزانه‌دار انتخاب شد.

انتخاب 6 عضو هیات اجرایی

آخرین رای گیری مربوط به انتخابات هیات اجرایی کمیته ملی المپیک بود که با کشیده شدن انتخابات به دور دوم ترکیب 6 نفره این هیات تکمیل شد.  پس از این که محمدرضا پولادگر و محمود مشحون در دور اول انتخابات هیات اجرایی کمیته ملی المپیک رای آوردند، دور دوم انتخابات برای تعیین چهار رییس فدراسیون دیگر برای حضور در هیات اجرایی برگزار شد که علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال، رسول خادم رییس فدراسیون کشتی، محمد علیپور رییس فدراسیون انجمن‌های ورزشی و فضل‌الله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیربازی با کسب آرای لازم، به عضویت هیات اجرایی کمیته ملی المپیک درآمدند.  محمود مشحون و محمدرضا پولادگر با 32 رای (در دور اول) و علی کفاشیان 38 رای، فضل الله باقرزاده 30 رای، محمد علیپور 28 رای و رسول خادم 27 رای (دور دوم) به دست آوردند.

تکواندو ایران نایب قهرمان جهان

تکواندوی ایران نایب قهرمان جهان شد

تیم ملی تکواندوی مردان ایران با کسب یک مدال طلا و دو نقره عنوان نایب قهرمانی بیست و یکمین دوره از مسابقات قهرمانی جهان در مکزیک را کسب کرد . بیست و یکمین دوره از مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان به مدت یک هفته درسالن " اکس پوزیتور سنتر" شهر پوئبلا پیگیری شد که در پایان و در بخش مردان تیم ملی تکواندوی ایران پس از کره جنوبی عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد. در این دوره از رقابتها تیم ملی کره جنوبی با کسب سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز در مجموع با 60 امتیاز عنوان قهرمانی را کسب کرد، تیم ملی ایران با کسب یک مدال طلا ، دو نقره و مجموع 48 امتیاز عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد. تیم ملی مکزیک هم با کسب یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز و 47 امتیاز عنوان سومی را کسب کرد. بهنام اسبقی در وزن چهارم مدال طلا، سجاد مردانی در وزن هشتم و هادی مستعان در وزن دوم مدال های نقره ایران در این مسابقات را کسب کردند. در مسابقات قهرمانی جهان تیم های اول تا سوم جدول رده بندی براساس مرغوبیت مدال تعیین نمی شوند بلکه به هر تیم براساس حضور در جدول، شرکت در مسابقات، کسب هر پیروزی و رنگ مدال امتیاز داده می شود. در مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان رده بندی امتیازی بخش مردان بانوان به صورت جداگانه محاسبه شده و به تیم های برتر هر بخش جام های جدا اهدا می شود.

تیم ملی مردان ایران با ترکیب احسان نقیب زاده، هادی مستعان ، محمد خمسه ، بهنام اسبقی ، مسعود حاجی زواره ،امید عمیدی، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی در این دوره از مسابقات شرکت داشت. این ملی پوشان برای نخستین بار حضور در مسابقات قهرمانی جهان را تجربه می کردند و ترکیب تیم ملی نسبت به دوره قبل کاملا متفاوت بود. مرتضی کریمی به عنوان سرمربی، مرتضی سلطانی به عنوان مربی و هادی افشار مربی بدنساز همراه تیم ملی در مکزیک بودند.

تیم بانوان ایران هم با ترکیب فریده رشیدی،‌ پریسا قربانی، سوسن حاجی‌پور و شکرانه ایزدی در مسابقات حضور داشت. زهرا سروی سرپرست، مریم آذرمهر سرمربی و فاطمه صفرپور مربی تیم ملی بودند که همه ملی پوشان از دور مسابقات حذف شدند.

در بیست و یکمین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان در مکزیک 872 ورزشکار در قالب 134 کشور حضور داشتند.

تیم ملی ایران در دوره قبل مسابقات قهرمانی جهان در کره جنوبی که رضا مهماندوست هدایت تیم را بر عهده داشت با کسب سه مدال طلا،یک نقره و دو برنز برای نخستین بار در تاریخ، عنوان قهرمانی را کسب کرده بود.علیرضا نصرآزادانی، یوسف کرمی و فرزاد عبدالهی طلایی های ایران، کورش رجلی مدال نقره و محمد باقری معتمد و میثم باقری مدال برنز را کسب کردند.

نایب قهرمانی بانوان فوتسال درآسیا

کسب عنوان نایب قهرمانی توسط بانوان فوتسال ایران یکی از موفقیت های ورزش ایران در سال 1392 بود. ایران در فینال این بازی ها به ژاپن باخت اما چیزی از ارزش های کارش کم نشد. دیدار دو تیم ایران و ژاپن در مرحله فینال فوتسال بانوان قهرمانی آسیا با نتیجه نزدیک 2 بر 1 به سود ژاپن به پایان رسید.  تیم فوتسال ایران در شرایطی به مصاف ژاپن رفت که این بازی مورد استقبال قرار نگرفت و بیشتر سالن خالی از تماشاگر بود البته طرفداران ژاپنی تیم خود را با نظم خاصی تشویق می کردند و تماشاگران کره ای هم با در دست داشتن پرچم ایران در سالن ملی پوشان ایران را مورد تشویق قرار دادند.  در دقیقه سه مسابقه نسیمه غلامی اولین گل ایران را به ثمر رساند تا ایران یک بر صفر از قهرمان آسیا پیشی بگیرند. پس از این گل حملات تیم ژاپن بر روی دروازه ایران شدت یافت اما فرزانه توسلی بازیکنان ژاپن را از رسیدن به گل ناکام گذاشت تا پس از فشارهای اول مسابقه، بازی در اواسط نیمه اول در میان زمین بین دو تیم ادامه یابد و بازی بیشتر شکل تدافعی به خود بگیرد.  تنها هفت دقیقه پس از آغاز نیمه دوم، ژاپن گل تساوی بازی را به ثمر رساند تا با تساوی یک بر یک بازی به وقت های اضافه بکشد.  در وقت اضافه دوم که تنها دو دقیقه تا پایان مسابقه مانده بود بازیکن شماره 5 ژاپن دومین گل تیمش را به ثمر رساند تا نتیجه بازی ایران و ژاپن در تورنمنت پرتغال تکرار شود. با شکست 2 بر 1 برابر ژاپن، فوتسال بانوان ایران به مدال نقره بازیهای داخل سالن آسیا رسید .

تیم فوتسال بانوان ایران که در این دوره از رقابت‌ها با تیم های مالزی ، تایلند، ویتنام، هنگ کنگ هم‌گروه بود با 12 امتیاز و بدون شکست حتی دریافت نکردن یک گل توانست به عنوان سرگروه به نیمه نهایی برود و در این مرحله هم اندونزی را 4 بر صفر از پیش رو برداشت و با راهیابی به فینال مقابل ژاپنی قرار گرفت که در مسابقات جام جهانی کوچک پرتغال عنوان ششمی را از ایران گرفته بود و در فینال هم با نتیجه 2 بر یک شکست خورد تا به عنوان دومی این رقابت ها بسنده کند.  اما در رده بندی هم اندونزی به مصاف تایلند رفت و 5 بر یک شکست خورد تا تایلند به عنوان سومی این رقابت ها برسد. فاطمه کمندی داور اول و محمود نصیرلو داور دوم رده بندی مسابقات فوتسال زنان را قضاوت می کرد.

بسکتبال

تیم ملی بسکتبال ایران قهرمان آسیا شد

تیم ملی بسکتبال ایران در دیدار فینال رقابت‌های بسکتبال قهرمانی آسیا به مصاف فیلیپین رفت و با کسب پیروزی بر این تیم قهرمان آسیا شد.  تیم ملی بسکتبال ایران در دیدار فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا به مصاف فیلیپین میزبان مسابقات رفت و با نتیجه 85 بر 71 به پیروزی رسید و پس از چهار سال مجداً به مقام قهرمانی دست یافت. شاگردان مهمد بچیروویچ که پیش از این سهمیه جام جهانی 2014 را کسب کرده بودند در این دوره با اقتدار و بدون شکست به مقام قهرمانی رسیدند.  مهدی کامرانی،‌ حامد آفاق،‌ صمد نیکخواه بهرامی،‌ اوشین ساهاکیان و حامد حدادی ترکیب اولیه ایران در فینال بودند.

کارنامه بسکتبال ایران

تیم ملی بسکتبال ایران پیش ازاین چهارده بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا (جام ملت‌ها) شرکت کرده بود. تیم ملی بسکتبال ایران برای پانزدهمین بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا شرکت ‌کرد. رویدادی که در سال 2013 بیست و هفت ساله شد. این رقابت‌ها که از سال 1960 آغاز شده قهرمان‌های زیادی به خود دیده که سهم ایران از آن دو قهرمانی در سال‌های 2007 و 2009 بود. فیلیپین در سال 1960 نخستین میزبان این رقابت‌ها بود و توانست به مقام قهرمانی برسد و پس از بیست و هفت سال برای سومین بار میزبانی جام ملت‌ها را برعهده ‌گرفت. ایران در سال‌های 1973، 1981، 1983، 1985، 1989، 1991، 1993، 1995، 1997، 2003، 2005، 2007، 2009 و 2011 در جام ملت‌ها شرکت کرده بود و خودش را برای حضور در رقابت‌های سال 2013 آماده کرد.

فوتبال ساحلی ایران قهرمان جام بین قاره ای شد

تیم فوتبال ساحلی ایران با برتری مقابل روسیه در دیدار فینال جام بین قاره‌ای توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند. دیدار فینال سومین دوره مسابقات جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی بین دو تیم ایران و روسیه در امارات برگزار شد که در پایان ایران توانست با یک بازی زیبا مقابل روسیه با نتیجه 4 بر 3 به برتری برسد و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. شاگردان اوکتاویو در این دیدار با توجه به شناختی که از قبل نسبت به روس‌ها داشتند بازی را خوب آغاز کردند و در همان ابتدا با پرتاب توپ توسط پیمان حسینی، محمد احمدزاده با ضربه سر توانست گل اول بازی را به ثمر برساند. در ادامه دو تیم بازی پایاپایی به نمایش گذاشتند تا اینکه در اواسط وقت اول مدافع عنوان قهرمانی توانست گل تساوی را به ثمر برساند و در پایان 12 دقیقه اول دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند. در وقت دوم دو تیم بازی پایاپایی را به نمایش گذاشتند تا اینکه مصطفی کیانی از روی یک ضربه خطا توانست دروازه روس‌ها را برای بار دوم باز کند. در ادامه روسیه حملات خود را روی دروازه ایران بیشتر کرد که در صحنه‌ای روی تعلل علی نادری روسیه توانست به گل تساوی دست یابد و در پایان وقت دوم دوم تیم به تساوی 2 بر 2 رسیدند.

ایران وقت سوم را طوفانی آغاز کرد. در همان ابتدای کار محمد احمدزاده از وسط زمین با شوتی زیبا توانست دروازه روسیه را باز کند. تنها چند ثانیه بعد بار دیگر احمدزاده در گلزنی موثر واقع شد و این بار با پاسی که برای علی نادری فرستاد باعث شد کاپیتان تیم ملی برای بار چهارم دروازه روس‌ها را باز کند تا اختلاف به 2 گل برسد. همین امر باعث شد روسیه بار دیگر به حملات خود بیفزاید و در ارسال کرنر توپ با برخورد به بدن کیانی درون دروازه ایران قرار گرفت و روسیه به سوم گل خود رسید. در حالی که تنها 14 ثانیه به پایان بازی باقی مانده بود داور خطای هند مصطفی کیانی را اعلام کرد و ضمن اعلام یک ضربه پنالتی برای روسیه کیانی را اخراج کرد. اما بازیکن روسیه نتوانست این توپ را به گل تبدیل کند تا در پایان ایران قهرمان این مسابقات شود. روس‌ها در دو دوره گذشته این رقابت‌ها عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بودند. همچنین این تیم در جام جهانی نیز عنوان قهرمانی را کسب کرده بود. دو تیم پیش از این در مرحله گروهی نیز با یکدیگر رقابت کرده بودند که ایران توانسته بود در ضربات پنالتی به برتری دست یابد. همچنین در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی روسیه با نتیجه نزدیک 6 بر 5 پیروز شده بود. در دیدار رده‌بندی نیز امارات توانست 8 بر 7 سوئیس را شکست دهد و عنوان سومی را از آن خود کند. در این دوره از مسابقات 8 تیم حضور داشتند که رتبه تیم‌ها به شرح زیر است:

1- ایران

2- روسیه

3- امارات

4- سوئیس

5- برزیل

6- ایتالیا

7- مکزیک

8- مراکش

تیم ملی هندبال ایران با تساوی مقابل بحرین در شانزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان، بدون قبول شکست در این رقابت ها برای نخستین بار به مسابقه های قهرمانی جهان صعود کرد

طلای تاریخی برای مریم طوسی

مریم طوسی موفق شد برای اولین بار در تاریخ شرکت ایران در مسابقات آسیایی در پنجمین دوره مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا در شهر ‘هانگ ژو’ چین مدال طلای 400 متر سرعت را دریافت کند. وی با طی کردن 400 متر در مدت زمان 53 ثانیه و 85 صدم ثانیه ضمن کسب گردن آویز طلا، رکورد ایران را ارتقا داد. این در حالی بود که او بر خلاف دیگر دوندگان زن، با پوشش کامل به صورت اسلامی مدال مسابقه را برنده شد. رکورد پیشین این ماده در اختیار همین ورزشکار با مدت زمان 55 ثانیه و 13 صدم ثانیه بود. جایزه ای که بابت شکستن رکورد زنان ایران به او داده شده بود قبلا کمتر از 500 هزار تومان اعلام شد در حالیکه به دونده ای که در رشته مردان رکورد مشابهی را جابجا کرده بود یک اتومبیل اهدا شد.

طوسی در حالی به این مهم دست یافت که پیش از این با کسب موفقیت در ماده های دوی 100، 200 و 400 متر در بین 10 بانوی دو و میدانی کار برتر ایران در سال 92 نیز قرار گرفته بود.

تیم ملی هندبال ایران جهانی شد

تیم ملی هندبال ایران با تساوی مقابل بحرین در شانزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان، بدون قبول شکست در این رقابت ها برای نخستین بار به مسابقه های قهرمانی جهان صعود کرد. بازی با بحرین از گروه نخست رقابت ها در سالن مملو از تماشاگر خلیفه شهر منامه پایتخت کشور بحرین برگزار شد و دو تیم در پایان به تساوی 30 بر 30 رسیدند، تا هندبالیست های کشورمان که کمتر توجه رسانه ها به آنان جلب می شود به مسابقه های قهرمانی جهان در قطر صعود کنند.

نیمه نخست این بازی با حساب 17 بر 14 به سود تیم بحرین رقم خورده بود. مجتبی حیدرپور در آخرین دقیقه بازی اشتباه قبلی خود را جبران کرد و آخرین گل ایران را به ثمر رساند و بازی با تساوی 30 بر 30 به پایان رسید. با این نتیجه تیم های بحرین و ایران به ترتیب در رده های اول و دوم گروه نخست قرار گرفتند و ضمن صعود به مرحله نیمه نهایی، به مسابقه های قهرمانی سال 2015 جهان در قطر راه یافتند. هندبالیست های کشورمان در چهار مسابقه قبلی خود در این رقابت ها مقابل کره جنوبی قهرمان 9 دوره آسیا و پرافتخارترین تیم قاره کهن به تساوی 24 بر 24 رسیدند، در مصاف با عربستان سعودی نیز به تساوی 22 بر 22 رضایت دادند و مقابل چین و ازبکستان به ترتیب با نتایج 34 بر 27 و 54 بر 22 پیروز شدند. اسامی 19 بازیکن اعزامی تیم ملی هندبال ایران به شانزدهمین دوره مسابقه های قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان در بحرین، از این قرار است: سعید حیدری راد، شاهو نصرتی، مهرداد صمصامی، سجاد استکی، پویا نوروزی نژاد قره لو، الله کرم استکی، محمدعرفان سعیدی، مجتبی حیدرپور، مهدی بیجاری، محمد سیاوشی شاه عنایتی، میلاد مسایلی، حسن خلیقی ولی آباد، سجاد ندری، هادی طالبی، رحیم مومنی زاده، علی اکبر خوشنویس زارچ، سعید برخورداری، محمدرضا رجبی و علیرضا موسوی قلعه.

هفدهمین دوره بازی های آسیایی 2014 اینچئون

بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی در کنار جام جهانی مهم ترین رویدادهای در پیش ورزش ایران است. ایران پس از کسب بهترین نتیجه تاریخ ورزش خود برای تثبیت جایگاه خود فعالیت هایش را در این حوزه از مدت ها پیش آغاز کرده است. هفدهمین دوره بازی های آسیایی 2014 که به میزبانی اینچئون در کره جنوبی برگزار می گردد با 437 رویداد در 36 رشته ورزشی برگزار خواهد شد. این رقابت ها که در 49 سالن قرار است برگزار شود هم اکنون 26 سالن آماده بهره برداری دارد و 23 سالن آن هنوز بطور صد در صد آماده نیست که از این تعداد نیز 16 سالن در حال ساخت است و 7 سالن در مرحله طراحی می باشند. بعلاوه 54 سالن آموزشی نیز برای این رقابت ها تدارک دیده شده که 49 سالن آن هم اکنون آماده بهره برداری است. تکمیل استادیوم اصلی 61000 نفری این بازی ها نیز 3 ماه زودتر از موعد مقرر به اتمام خواهد رسید و زمان بهره برداری آن که بنا بود جولای 2014 باشد به 30 آوریل 2014 تغییر یافت. این استادیودم قرار است در این رقابت ها میزبان مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی ها نیز باشد.

ساخت این استادیوم از ژوئن 2011 آغاز شده و 35 ماه به طول می انجامد.

آنتی دوپینگ : مسئولان برگزاری برای این بازی ها 1600 تست برای دوپینگ در نظر گرفته اند که 100 تا بیشتر از شانزدهمین دوره بازی ها ی آسیایی گوانگژوی چین در سال 2010 می باشد.

فروش بلیط : تعداد فضاهای خالی 2 میلیون و 400 هزار تا در نظر گرفته شده که هدف فروش یک میلیون و 800 هزار بلیط (75 درصد از کل ) می باشد که این فروش از سپتامبر 2013 آغاز خواهد شد.

دهکده ورزشکاران : با ظرفیت 1300 ورزشکار رسمی ، با فاصله 16 کیلومتر از استادیوم اصلی احداث شده است.

دهکده رسانه : باظرفیت 2600 رسانه که با فاصله 16 کیلومتر از استادیوم اصلی واقع شده است.

معرفی 1700 ایرانی برای بازی‌های آسیایی

کمیته ملی المپیک در راستای انجام کارهای مقدماتی برای اعزام کاروان ورزشی ایران به بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی، 1700 ورزشکار را به کمیته برگزاری این رقابت‌ها معرفی کرده است.  هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی 28 شهریورماه تا 12 مهرماه سال 1393 به میزبانی اینچئون کره‌جنوبی برگزار می‌شود. در این دوره از بازی‌ها ورزشکاران شرکت کننده در قالب 36 رشته المپیکی و غیر المپیکی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. فوتبال، بسکتبال، والیبال، هندبال، وزنه برداری، کشتی، دوچرخه سواری، بوکس، شمشیربازی، تنیس، تنیس روی میز، تکواندو، تیراندازی، تیرو کمان، دوومیدانی، بدمینتون، کانو و کایاک، سوارکاری، گلف، ژیمناستیک، هاکی، جودو، پنجگانه مدرن، روئینگ، راگبی، قایقرانی بادبانی، ورزش‌های سه گانه و ورزش‌های آبی 28 رشته المپیکی بازی‌های آسیایی 2014 هستند. هشت رشته غیر المپیکی  این دوره از بازی‌ها هم شامل کاراته، ووشو، کبدی، اسکواش، سپک تاکرا، بیسبال، بولینگ و کریکت می‌شود. ایران یکی از کشورهای شرکت کننده در بازی‌های آسیایی است. کمیته ملی المپیک در اعلام آمادگی اولیه 1700 ورزشکاران برای اعزام به کره جنوبی معرفی کرده است. این ورزشکاران در تمام رشته هایی که منعی برای حضور در آنها ندارند، معرفی شده‌اند.  البته به طور حتم تا زمان آغاز بازی‌های آسیایی و اعزام کاروان ایرن به این بازی‌ها، تعداد ورزشکاران اعزامی دستخوش تغییراتی زیادی خواهد شد و چه بسا در برخی رشته‌ها نمایندگان ایران دچار ریزش شوند.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان