تبیان، دستیار زندگی
تاریخ سازی کشتی فرنگی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ سازی کشتی ایران


کشتی ورزش اول ایران در طول تاریخ بارها افتخار آفرینی کرده است. این رشته مورد علاقه ایرانی ها در هر آوردگاهی برای مردم ما پیام ور شادی است.


کشتی ما این قدرت را دارد که در بدترین روزهای ورزش با کسب مدال جور سایر رشته ها را بکشد. کشتی برای این که سر به آسمان بساید نیاز به کمی توجه و برنامه دارد. این اتفاق امسال روی داد تا ایران بعد از سالها بیرون از خانه به قهرمانی جهان برسد. این در حالی است که رقیبی سرسخت مثل روسیه مقابل ما بود. پس از موفقیت چشمگیر کشتی فرنگی  اینک آزادکاران  روسیه خطری جدی احساس می کنند. اگرچه ایران قدرت بزرگی در کشتی جهان محسوب می شود اما به نظر می رسد که روس ها با دو ضربه مهلکی که از کشتی ایران خورده اند به شدت به دنبال جبران مافات باشند.

کشتی

پس از تغییرات مدیریتی در کشتی ایران این امیدواری وجود دارد که با هدایت و حمایت لازم قهرمانی های ایران استمرار یابد. حضور خادم و بنا به عنوان دو مربی امتحان پس داده این امید را به وجود آورده که کشتی ایران همچنان سرآمد سایر کشورهای جهان باشد.

قهرمانی پس از نزدیک به نیم قرن

پرونده چهل و چهارمین دوره رقابتهای جهانی کشتی آزاد در حالی در بوداپست مجارستان بسته شد که تیم ملی ایران موفق شد با درخشش جوانترین آزادکار خود، عنوان قهرمانی را از چنگ روس‌ها خارج و پس از نزدیک به نیم قرن در خارج از کشور روی سکوی قهرمانی بایستند.

چهل و چهارمین دوره رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان درحالی در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد که با صعود عزت‌الله اکبری به فینال  قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران، قطعی شد. در پایان روز دوم، 2 مدال طلا و 2 مدال برنز و کسب 37 امتیاز  باعث شده بود، تیم ملی کشتی زاد ایران در رده دوم این دوره از پیکارها قرار گیرد اما عزت‌الله اکبری جوانترین عضو تیم ملی ایران در وزن 74 کیلوگرم به عنوان آخرین یار رسول خادم به میدان فرستاده شد تا شاید در عین جوانی بتواند گام مثبتی در کسب امتیاز و رقابت با روس‌ها بردارد. اکبری نیز انصافا شگفتی خلق کرد و نه تنها شرمنده اعتماد کادر فنی و رسول خادم نشد بلکه با درخششی مثال زدنی به فینال رقابتهای جهانی راه یافت تا ایران با یک سبقت 9 امتیازی از روس‌ها به عنوان قهرمانی جهان دست یابد.

نماینده وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد ایران در نخستین تجربه خود در آوردگاه جهانی در دور اول به مصاف "الکساندر بورکا" از مولداوی رفت كه موفق شد حریف خود را با نتیجه 10 بر 2 از پیش رو بردارد. اکبری در دیدار بعدی رو در روی "یاکوب ماکاراشویلی" از گرجستان قرار گرفت و با نتیجه 7 بر صفر حریف باتجربه خود را شکست داد و اثبات کرد حریف دست و پا بسته‌ای برای مدعیان بزرگ جهانی نیست. آزادکار جوان تیم ایران پس از کسب دو پیروزی متوالی با روحیه و انگیزه‌ای مضاعف به مصاف "بلانکو مورا" از کوبا رفت و ضمن پیروزی 5 بر 2 بر این حریف، به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید.

نماینده شایسته ایران در وزن 74 کیلوگرم، در این مرحله پنجه در پنجه "تاکاتانی" از ژاپن انداخت و توانست با تکیه بر روحیه بالای خود این حریف چشم بادامی را با نتیجه 6 بر 4 مغلوب توان بالای روحی و بدنی خود کند. ملی‌پوش جوان و بی‌ادعای کشتی آزاد ایران، با این کار بزرگ به نیمه نهایی و یکقدمی فینال رسید تا در این مرحله برابر "رشید قربان‌اف" ازبک بایستد. عزت‌الله اکبری در این دیدار حساس علاوه بر سنگینی فشار روحی برای رسیدن به فینال، با استرس قهرمانی تیم ایران به قهرمانی هم همراه بود که خوشبختانه با غلبه بر استرس بالای این دیدار توانست با نتیجه 4 بر 3 بر "قربان اف" غلبه کند و ضمن فینالیست شدن باعث قهرمانی زودهنگام تیم ملی ایران هم شود. بدین ترتیب اکبری راهی فینال وزن 74 کیلوگرم رقابتهای جهانی 2013 مجارستان شد تا در این کشتی بزرگ رو در روی "جوردن باروفس" آمریکایی قرار گیرد. اکبری در مسابقات جام جهانی که چندی پیش در تهران برگزار شده بود، مقابل این حریف آمریکایی کشتی گرفت اما نتوانسته بود مقابل این حریف پیروز شود و این بار هم شکست خورد.

کشتی آزاد

هر چند شکست "هاکابر هوژبتی" روس از حریف هندی و در نهایت حذف او از دور رقابتها توانست کمک زیادی به کسب امتیاز ایران تا رسیدن به قهرمانی در رقابتهای جهان کند، اما نباید تلاش دلاور مرد کشتی آزاد ایران یعنی عزت‌الله اکبری مقابل حریفان باتجربه‌اش را فراموش کرد که جانانه تا پای فینال جنگید. ضمن اینکه رضا یزدانی و حسن رحیمی نیز در روز نخست کشتی‌های بسیار درخشانی را از خود ارائه کرده و به مدال طلای اوزان 55 و 96 کیلوگرم دست یافتند و مسعود اسماعیل‌پور و احسان لشگری هم در اوازان 60 و 84 کیلوگرم صاحب 2 مدال برنز شده بودند.

معجزه خادم و شاگردانش در بوداپست

معجزه‌ای که تیم ملی کشتی زاد ایران انتظارش را می‌کشید در میدان جهانی بوداپست به وقوع پیوست و تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان کشورمان با کسب دو مدال طلا، یک مدال نقره و دو مدال برنز و با کسب 46 امتیاز برای پنجمین بار به مقام قهرمانی جهان رسید. در این رقابت‌ها، برای ایران حسن رحیمی (55 کیلوگرم) و رضا یزدانی (96 کیلوگرم) مدال طلا گرفتند، عزت‌الله اکبری (74 کیلوگرم) به مدال نقره رسید، مسعود اسماعیل‌پور (60 کیلوگرم) و احسان لشگری (84 کیلوگرم) به مدال برنز دست یافتند، کمیل قاسمی (120 کیلوگرم) دهم شد و مهدی تقوی (66 کیلوگرم) به مقام بیست‌و‌یکم قناعت کرد. آخرین باری که ایران قهرمان جهان شده بود به سال 2002 و مسابقات جهانی تهران بازمی‌گشت و پس از 11 سال جام قهرمانی دوباره به خانه برگشت. این، پنجمین قهرمانی ایران در کشتی زاد جهان است. همچنین تیم ایران پس از 48 سال در خارج از خانه قهرمان جهان شد. مسابقه‌های جهانی 1961 یوکوهاما، 1965 منچستر، 1998 تهران و 2002 تهران چهار عنوان قهرمانی پیشین ایران در مسابقه‌های جهانی هستند.  در رده بندی تیمی چهل و چهارمین دوره رقابتهای جهانی که روزهای 25 تا 27 شهریورماه در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد، پس از تیم ایران، روسیه با کسب 44 امتیاز به مقام دوم رسید و تیمهای گرجستان و اوکراین با کسب 29 و 27 امتیاز و اختلاف امتیاز بسیار زیاد با تیم ایران به ترتیب با 29 و 27 امتیاز سوم و چهارم شدند.

رده‌بندی اوزان هفت‌گانه:

55 کیلوگرم: 1- حسن رحیمی(ایران)، 2- میت کومار(هند)، 3- نریمان اسرافیلوف(روسیه) و سزار اکگول(ترکیه)

60 کیلوگرم: 1- بخان گویگریف(روسیه)، 2- ولادیمیر دوبوف(بلغارستان)، 3- مسعود اسماعیل پور(ایران) و بارجانگ بارجانگ(هند)

66 کیلوگرم: 1- دیوید صفریان(ارمنستان)، 2- لیوان لوپز(کوبا)، 3- ماگومد قربان‌علیف(روسیه) و مانداراخان گانزوریک(مغولستان) ... 21- مهدی تقوی(ایران)

74 کیلوگرم: 1- جردن باروفس(آمریکا)، 2- عزت‌الله اکبری(ایران)، 3- رشید قربانف(ازبکستان) و علی شاباناو(بلاروس)

84 کیلوگرم: 1- ابراهیم لداتوف(اوکراین)، 2- رنیرس سالاس(کوبا)، 3- احسان لشگری(ایران) و استفان ورب(مجارستان)

96 کیلوگرم: 1- رضا یزدانی(ایران)، 2- ختاگ گازیموف(آذربایجان)، 3- پاولو اولینیک(اوکراین) و نزور بولتوکایف(روسیه)

120 کیلوگرم: 1- حاجی مراد گاتسالوف(روسیه)، 2- لن زاسیف(اوکراین)، 3- طاها کگول(ترکیه) و گنو پتریاشویلی(گرجستان) ... 10- کمیل قاسمی(ایران)

رده‌بندی تیمی:

1- ایران 46 امتیاز (2 طلا، یک نقره و 2 برنز)

2-روسیه 44 امتیاز (2 طلا و 3 برنز)

3- گرجستان 29 امتیاز (یک برنز)

4- اوکراین 27 امتیاز

5-آ مریکا 25 امتیاز

6- هند 23 امتیاز

7- کوبا 19 امتیاز

8-مغولستان 19 امتیاز

9- ارمنستان 18 امتیاز

10- ترکیه 18 امتیاز

چهارمی کشتی فرنگی ایران با طلاهای نعمت‌پور و علی‌اکبری

ایران همچنین عنوان چهارمی رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در مجارستان را با 2 مدال طلای نعمت‌پور و علی‌اکبری به خود اختصاص داد. در پایان چهل‌ و چهارمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان ، روسیه عنوان قهرمانی جهان را در این دوره با 43 امتیاز از آن خود کرد. کره‌جنوبی هم با 37 امتیاز نایب قهرمان شد. مجارستان با 31 امتیاز بر سکوی سوم جهان ایستاد. ایران هم با 29 امتیاز عنوان چهارم را به خود اختصاص داد. طالب نعمت‌پور در وزن 84 کیلو و امیر علی‌اکبری در 120 کیلوگرم، 2 مدال طلا در این مسابقات برای کشورمان به ارمغان وردند. مهدی علیاری هم در 96 کیلو پنجم شد.

طالب نعمت‌پور قهرمان جهان شد

کشتی آزاد

نماینده وزن 84 کیلوگرم کشورمان در رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان با پیروزی در دیدار ‌نهایی به مدال طلا رسید. طالب نعمت‌پور نماینده وزن 84 کیلوگرم کشورمان با پیروزی در دیدار نهایی مقابل نماینده آذربایجان به مدال طلا رسید.

وی در دیدار فینال با نتیجه 5 بر 3 از سد سامان طهماسبی، کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل آذربایجان گذشت و مدال طلا را بر گردن آویخت. در وزن 84 کیلوگرم که 34 کشتی‌گیر وزن کشی کرده بودند طالب نعمت‌پور بعد از استراحت در دور نخست در دور دوم در کمتر از دو دقیقه با نتیجه 8 بر صفر مقابل برازون براوو از ونزوئلا به پیروزی دست یافت. وی در دور سوم نیز با نتیجه 7 بر صفر از سد جاوید حمزاتوف از بلاروس گذشت و به یک‌چهارم نهایی رسید. نعمت‌پور در این مرحله با نتیجه 8 بر صفر از سد تورسینوف از قزاقستان گذشت و به نیمه‌نهایی رسید. وی برای حضور در فینال با نتیجه 5 بر 2 مقابل جانیکوفسکی دارنده مدال برنز المپیک لندن از لهستان به پیروزی رسید و فینالیست شد. وی در دیدار پایانی با نتیجه 5 بر 3 از سد سامان طهماسبی، کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل ذربایجان گذشت و مدال طلا را بر گردن آویخت.طهماسبی که 2 مدال برنز جهان را در سال‌های 2006 و 2007 برای ایران کسب کرده بود، در سال‌هایی که برای آذربایجان کشتی می‌گیرد پیش از این موفق به کسب هیچ مدالی نشده بود و اولین مدال را برای آذربایجان کسب می‌کند.

* رده‌بندی انفرادی مسابقات جهانی به شرح زیر است:

55 کیلو: 1- وون چول یان (کره شمالی) 2- گیون جین چویی (کره جنوبی) 3- پیتر مودوس (مجارستان) و رومن مویان (ارمنستان) 5- اسپنسر مانگو (مریکا) و ایوان تاتارینوف (روسیه) ... 19- محمد فقیری (ایران)

60 کیلو: 1- ایوو نگلوف (بلغارستان) 2- ایوان کویلاکوف (روسیه) 3- سانگ جائه وو (کره جنوبی) و المراد تسمرداف (ازبکستان) 5- علمات کبیسبایف (قزاقستان) و ادوارد بارسیگجان (لهستان) ... 12- محمد نوربخش (ایران)

66 کیلو: 1- هان سو ریو (کره‌جنوبی) 2- اسلام‌بیک لبی‌یف (روسیه) 3- یادان ساندیپ (هند) و فرانک استابلر (آلمان) 5- ماکسیموویچ (صربستان) و حسن علی‌یف (آذربایجان) ... 8- افشین بیابانگرد (ایران)

74 کیلو: 1- هیون وو کیم (کره‌جنوبی) 2- رومن ولاسوف (روسیه) 3- امره کوش (ترکیه) و رسن جولفالاکیان (ارمنستان) 5- مارک مادسن (دانمارک) و سومینن (فنلاند) ... 32- هادی علیزاده (ایران)

84 کیلو: 1- طالب نعمت‌پور (ایران) 2- سامان طهماسبی (آذربایجان) 3- جاوید حمزاتوف (بلاروس) و ویکتور لورینچ (مجارستان) 5- دامین یانکوفسکی (لهستان) و رامی هیتانامی (فنلاند)

96 کیلو: 1- نیکیتا ملینیکوف (روسیه)  2- رتور لکسانیان (ارمنستان) 3- بالاز کیس (مجارستان) و شالوا گادابادزه (ذربایجان) 5- مهدی علیاری (ایران) و نوری کاتسو سای کاوا (ژاپن)

120 کیلو: 1- امیر علی‌اکبری (ایران) 2- هیکی نابی (فنلاند) 3- نورماخان تینالی‌یف (قزاقستان) و رضا کایالپ (ترکیه) 5- دک باردوس (مجارستان) و یوهان یورن (سوئد)

* رده‌بندی تیمی به شرح زیر است:

1- روسیه 43 امتیاز

2- کره‌جنوبی 37 امتیاز

3- مجارستان 31 امتیاز

4- ایران 29 امتیاز

5- ارمنستان 28 امتیاز

6- آذربایجان 27 امتیاز

7- قزاقستان 21 امتیاز

8- ترکیه 19 امتیاز

9- فنلاند 15 امتیاز

10-آ مریکا 13 امتیاز

رقابت های جام جهانی

قهرمانی کشتی آزاد ایران در خاک آمریکا

تیم ملی کشتی آزاد ایران با برتری مقتدرانه و ارزشمند برابر روسیه در دیدار فینال رقابتهای جام جهانی كشتی آزاد آمریکا به عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات دست یافت. این سومین قهرمانی متوالی تیم ملی کشتی آزاد در این جام و دومین پیروزی برابر روسیه در فینال جام جهانی بود.

کشتی آزاد

دیدار فینال رقابتهای جام جهانی کشتی آزاد 2014 - آمریکا در سالن سالن فوروم شهر لس آنجلس برگزار شد که طی آن تیم ملی کشتی ایران با پیروزی 6 بر 2 برابر روسیه ضمن کسب عنوان قهرمانی این مسابقات، برای سومین سال پیاپی موفق به کسب این مقام ارزشمند شد.

تیم ملی كشتی آزاد ایران كه در دور مقدماتی به ترتیب تیم‌های ارمنستان (8 بر صفر)،‌ تركیه (7 بر یک)،‌ آمریكا (5 بر 3) و هندوستان (8 بر صفر) را شكست داد و با اقتدار پای به دیدار فینال گذاشت، در این مسابقه هم عملکرد خوبی برابر روسیه داشت و از نظر امتیازی فنی 20 بر 10 هم مقابل حریف به پیروزی دست یافت.

نتایج دیدار فینال جام جهانی كشتی آزاد 2014 آمریكا كه با قهرمانی دلاورمردان كشورمان به پایان رسید، به شرح زیر است:

57  کیلوگرم: حسن رحیمی 3 - ویكتور لبدوف 4 (برنده)

61 کیلوگرم: مسعود اسماعیل‌پور 12 (برنده) - مراد نوكادایف 6

65 کیلوگرم: سیداحمد محمدی 10 (برنده) - علی بك حاجی ایمایف صفر

70 کیلوگرم: مصطفی حسین‌خانی 9 (برنده) - ختاگ تسابولوف صفر

74  کیلوگرم: عزت‌الله اکبری صفر - احمد حاجی ماگمداف 11 (برنده)

86 کیلوگرم: احسان لشگری 2 (برنده) - آنزور اوریشف صفر

97  کیلوگرم: رضا یزدانی 12(برنده) - یوری بلونوفسكی 2

125  کیلوگرم: کمیل قاسمی3 (برنده) - آنزور خزریف صفر

تیم ملی کشتی آزاد ایران که در سال‌های 2011 و 2012 به ترتیب با پیروزی مقابل روسیه و آمریکا به عنوان قهرمانی جهان دست یافته بود، با پیروزی در این رقابت ها برابر روسیه، برای سومین مرتبه متوالی جام قهرمانی این رقابتها را بالای سر برد. پس از ایران و روسیه تیم های امریکا و اوکراین سوم و چهارم شدند.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان