تبیان، دستیار زندگی
سال 92 هم به سرعت سپری شد و به پایان سال رسیدیم. ورزش در سالی که گذشت اتفاقات فراوانی را تجربه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظی مجیدی،جام جهانی با کریمی


سال 92 هم به سرعت سپری شد و به پایان سال رسیدیم. ورزش در سالی که گذشت اتفاقات فراوانی را تجربه کرد. اتفاقات ورزش ایران را در سال 92 در دو دسته خوب و بد تقسیم می شود.  بعضی اتفاقات سر و صداهای بیشتری کردند و بعضی دیگر اینگونه نبود.

آنچه در ادامه می آید معرفی چهره های خبر ساز و ورزش ایران در سال 92 است.


مجیدی و کریمی

کارلوس کرش: یکدنده و سمج

این مرد پرتغالی در سالی که گذشت تیم ملی را به عنوان سر گروه به جام جهانی 2014 برزیل رهنمون کرد. کرش اما در اولسان و دیدار سرنوشت ساز ایران با کره جنوبی پس از اتمام بازی به سمت سرمربی تیم ملی کره جنوبی رفت و به جبران تمام مصاحبه های تحریک آمیزی که این مربی علیه تیم ملی ایران انجام داده بود حرکاتی به او نشان داد. این اتفاق می توانست باعث شود این دو درگیری جدی تری با یکدیگر داشته باشند، اما به هر حال ماجرا بیش از این پیش نرفت. کرش در سالی که گذشت باز هم با انگیزه فراوان و میان تمام انتقادها به دعوت از بازیکنان مهاجر و دو رگه به تیم ملی ایران ادامه داد و علاوه بر آن همچنان بازی های لیگ برتری را نادیده گرفت. تلاش ها برای راضی کردن کرش برای باز گرداندن رحمتی و عقیلی به تیم ملی به جایی نرسید تا انتقادها نسبت به او باز هم بیشتر شود. اخبار رسانه های انگلیسی مبنی بر حضور کرش در منچستریونایند یا تاتنهام به عنوان سرمربی از کرش چهره خبرسازتری ساخت.

خداحافظی مجیدی،جام جهانی با کریمی

فرهاد مجیدی و علی کریمی دو چهره ای هستند که همواره علاقه مندان اخبار و اتفاقات آنها را پیگیری می کنند و می توان این دو را در میان خبرسازان سال 92 قرار داد. سال 92 بار دیگر فرهاد مجیدی از فوتبال خداحافظی کرد تا هواداران استقلال وداعی تلخ با بازیکن محبوب خود داشته باشند.

مجیدی علاقه شدیدی داشت تا با استقلال قهرمانی آسیا را بدست آورد و پس از کفش هایش را آویزان کند. اما شکست استقلال مقابل نماینده کره جنوبی در نیمه نهایی لیگ قهرمانان رویاهای شماره هفت آبی ها را برباد داد.

اما در نقطه مقابل علی کریمی به تراکتورسازی پیوست و با این تیم قهرمانی جام حذفی را به کارنامه خود اضافه کرد تا امیدواری های خود را برای حضور در جام جهانی برزیل افزایش دهد . علی کریمی بارها اعلام کرده است علاقه مند است تا تیم ملی ایران  را بزرگترین تورنمنت فوتبال همراهی کند. حال باید صبر کرد و دید بالاخره علی کریمی با تیم ملی مسافر برزیل خواهد بود یا خیر؟اتفاقی که احتمال بسیار بالاست.

البته جنجالی بودن علی کریمی در سال 92 بیش از سالهای دیگر بود. خداحافظی غریبانه مهدوی کیا در فینال جام حذفی که به قهرمانی سپاهان منجر شد باعث شد تا شماره هشت با عصبانیت از دنیای فوتبال خداحافظی کند و اما یک هفته بعد از تصمیم احساسی خود عقب نشینی کرد و به فوتبال بازگشت اما این بار باید از پرسپولیس خداحافظی می کرد چراکه رویانیان و دایی درب خروج را برای او باز کرده بودند و شماره هشت با سفر به تبریز تا پایان فصل نوبتی به مصاحبه انتقادی از دایی و رویانیان پرداخت و این داستان هم اکنون نیز ادامه دارد.....

علی دایی: سکوت و فریاد خبرساز

جنجال بزرگ داوری و تخلفات مربوط به آن رازی بود که از سوی علی دایی افشا شد. او پس از دیدار پرسپولیس و سپاهان و آن اتفاقی مشکوک دقیقه سوم در کنفرانس خبری اظهار کرد شماره حساب محسن قهرمانی را ندارد که بخواهد برایش پول بریزد تا او بیهوده بازیکن تیمش را اخراج نکند همچنین علی دایی عصبانی گفت قهرمانی به جبران اتفاقاتی که مدت ها پیش افتاده در دیدار با سپاهان به ضرر پرسپولیس سوت زده است. اشاره علی دایی به باشگاه راه آهن بود که بعدها مشخص شد زد و بندهایی در گذشته وجود داشته که به تعبیر علی دایی، قهرمانی بر خلاف قول و قرارهای قبلی هیچ نفعی نبرده و برای جبران آن در دیدار پرسپولیس و سپاهان بدون دلیل منطقی میثم حسینی را اخراج کرده است به هر حال هر چند علی دایی بسیار کوشید واقعیت را نشان بدهد، اما این سوال بزرگ به وجود آمد که اگر او در گذشته از زد و بندهای قهرمانی و اتهام رشوه و تبانی او آگاهی داشته، چرا پیش از این چیزی نگفته است سکوت سوال برانگیز علی دایی در گذشته باعث شد پس از جنجال بزرگ دیدار سپاهان و پرسپولیس، انتقادهای زیادی نسبت به او شود و حتی انگشت اتهام هم به سوی او دراز شود. اما علی دایی در برابر این انتقادها گفت: تنها کسی است در فوتبال ایران که جرات گفتن حقایق داوری را داشته است. به هر حال سکوت علی دایی در گذشته خود جای بحث زیادی دارد او با اعتراض های پیاپی به داوری در سایر دیدارهای لیگ برتری و البته درگیری با محمد مایلی کهن در دیدار با صبا و درگیری رسانه ای با علی کریمی، چهره ای بسیار جنجالی از خود ساخت.

داور مشهدی فوتبال ایران بی شک یکی از جنجالی ترین چهره های ورزش ایران را در سال 92 است همه چیز از هفته دهم لیگ برتر و دیدار سپاهان و پرسپولیس آغاز شد. همان دیداری که پرسپولیس با دو گل از میزبان خود شکست خورد. اما جنجال بزرگ در دقیقه سه آغاز شد، یعنی زمانی که محسن قهرمانی به جای این که خطای واضح با همان فن بارانداز بازیکن سپاهان را ببیند در عین تعجب میثم حسینی، مدافع پرسپولیس را اخراج کرد.

بهداد سلیمی: لجبازی و حاشیه سازی

قهرمان المپیک 2012 لندن در سال 92 به جای افتخار آفرینی فقط حاشیه درست کرد لجبازی های این قهرمان وزنه برداری با کادر فنی تیم ملی باعث شد سالی که گذشت در رقابت های جهانی شرکت نکند تا به این ترتیب موفقیت های جدیدی را از خود سلب کند. در واقع ائتلاف او همراه دیگر وزنه برداران تیم ملی برای بایکوت تیم ملی در اعتراض به مربیگری کورش باقری یکی از نکات سیاه ورزش ایران در سال 92 بود. بهداد سلیمی ابتدا در یک برنامه زنده تلویزیونی با کورش باقری درگیری لفظی پیدا کرد و سپس همراه چهار وزنه بردار المپیکی ایران از حضور رد تمرینات تیم ملی خودداری کرد. خواسته آن ها این بود که کورش باقری از سرمربیگری تیم ملی بر کنار شود، اتفاقی که فدراسیون زیر بار آن نرفت. حتی حمله قلبی کورش باقری و بستری شدنش در بیمارستان نیز باعث نشد روابط شاگرد و مربی بهتر شود. البته بهداد سلیمی برای عیادت باقری به بیمارستان رفت، اما در آنجا با حمله فیزیکی یکی از مربیان وزنه برداری کشور مواجه شد که به او اعتراض می کرد چرا اکنون به یاد مربی اش افتاده است. سلیمی از این مربی شکایت کرد به  هر حال بهداد سلیمی هر چند سال  92هیچ افتخاری به دست نیاورد، اما حداقل از لحاظ حاشیه سازی بسیار خبرساز بود.

داوری پرسپولیس و سپاهان

محسن قهرمانی: تاوان سنگین یک اشتباه

داور مشهدی فوتبال ایران بی شک یکی از جنجالی ترین چهره های ورزش ایران  در سال 92 است همه چیز از هفته دهم لیگ برتر و دیدار سپاهان و پرسپولیس آغاز شد. همان دیداری که پرسپولیس با دو گل از میزبان خود شکست خورد. اما جنجال بزرگ در دقیقه سه آغاز شد، یعنی زمانی که محسن قهرمانی به جای این که خطای واضح با همان فن بارانداز بازیکن سپاهان را ببیند در عین تعجب میثم حسینی، مدافع پرسپولیس را اخراج کرد. پس از پایان این دیدار افشاگری های علی دایی مبنی بر رشوه گیری این داور و شواهد و دلایل دیگری باعث شد محسن قهرمانی با اتهام های فراوانی رو به رو شود، اتهاماتی نظیر دریافت رشوه و تبانی کردن تغییر دادن نتیجه یک بازی به نفع یک تیم دستیار علی دایی یعنی مولایی و مرتضی کریمی، دیگر کمک داور فوتبال ایران نیز با همین اتهامات رو به رو شدند، اما جنجالی که بر سر اتهامات تقریباً تأیید و اثبات شده محسن قهرمانی به وجود آمد چیز دیگری بود پس از این اتفاقات محسن قهرمانی ادعا کرد در خیابان مورد هجوم موتور سواران قرار گرفته و حتی خانواده اش هم در امان نیستند، اما به هر حال یکی از جنجالی ترین پرونده های فوتبال ایران با یک حکم بحث برانگیز بسته شد؛ هشت ماه محرومیت برای محسن قهرمانی. آیا این داور جنجالی را دوباره در میادین می بینیم؟ پس از اعلام حکم هشت ماه محرومیت، خودش گفته با قدرت بر می گردد!

امیر علی اکبری؛محرومیت مادام العمر

کشتی گیر فرنگی ایران و دارنده مدال طلای 2010 2013 نیز یکی از جنجالی ترین چهره های ورزش ایران بود. علی اکبری بیست و شش ساله دو سال پیش به دلیل استفاده از مواد نیرو زا دو سال از حضور در تمام رقابت ها محروم شده بود. او پس از پشت سر گذاشتن دوران محرومیت بازگشتی باشکوه داشت و موفق شد با تیم ملی در رقابت های بوداپست نخستین مدال طلای سنگین وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران را در این رقابت ها بدست آورد. اما این پایان کار نبود. او باز هم دوپینگ کرده بود و این بار محرومیت مادام العمر باعث شد تا وی وداعی تلخ با تشک کشتی داشته باشد. البته علی اکبری پس از اعلام شدن رای در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد این اتفاق کار مافیای کشتی بوده و و همچنین ادعا کرد قبل از دیدار فینال به علت نیاز به ماساژ به اتاق تیم آذربایجان رفته و در آن هنگام ماساژ پیشین تیم ملی ایران که هم اکنون در آذربایجان مشغول به کار است به او قرصی داده است که باعث محرومیت وی شده است. پس از آن ماساژور پیشین ایران علی اکبری را دروغگوی بزرگ نامید تا این کشتی گیر پایانی تلخ در کشتی داشته باشد.

فرآوری: حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان


منبع: جام جم