تبیان، دستیار زندگی
در تعالیم و آموزه های دینی، یکی از مواردی که انسان برای مصونیت و حفظ از گناه، از آن نهی شده است، خلوت کردن با نامحرم است. در وصیت ابلیس به حضرت موسی (علیه السلام) می خوانیم: اى موسى با زن بی گانه خلوت مکن؛ زیرا هر که چنین کند من خود یار او شوم نه یاران
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم تنها بودن با نامحرم در یک اتاق

ارتباط

در تعالیم و آموزه های دینی، یکی از مواردی که انسان برای مصونیت و حفظ از گناه، از آن نهی شده است، خلوت کردن با نامحرم است. در وصیت ابلیس به حضرت موسی (علیه السلام) می خوانیم: اى موسى با زن بی گانه خلوت مکن؛ زیرا هر که چنین کند من خود یار او شوم نه یاران من. بنابراین، از آن جا که شیطان در مکان خلوت با نامحرم، همراه انسان است، لازم است از خلوت کردن با زنان نامحرم پرهیز کرد تا گرفتار وسوسه های شیطان نشد.


نکته ای که در این جا یاد آوری آن ضروری است، این است که ممکن است گاهی خلوت کردن با نامحرم انگیزه هایی؛ مانند تحصیل، مشاوره و... داشته باشد، در این گونه موارد ضروری است، با رعایت موازین دینی و شرعی در مکان های عمومی این کارها را پی گیری کرد تا راه سوء استفاده شیطان بسته شود.

سوال: گاهی در غیاب شوهرم، مهمان نامحرمی (مثل برادر شوهر) از شهرستان به منزل ما می‌آید. با توجه به این که خلوت کردن زن و مرد جایز نیست، آیا نباید درب منزل را برای او باز کنم؟

بطور کلی چنانچه خوف مفسده و گناه نباشد و نیز خلوت با نامحرم صدق نکند، (مثل اینکه هر کدام در اتاقی مستقل حضور داشته باشند)، مانعی ندارد. در هر حال شایسته است تا حد ممکن حضور نامحرم با حضور همسرتان انجام گیرد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در هر صورت لازم است از خلوت با نامحرم اجتناب شود.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

چنین اموری بسته به اطمینان به عدم وقوع در حرام یا عدم اطمینان است.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه خوف مفسده و گناه نباشد و صدق خلوت با اجنبی نیز نکند مانعی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

چنانچه به گونه‌ای باشد که عرفاً خلوت با نامحرم صادق است جایز نیست و شایسته است حضور نامحرم با حضور همسرتان انجام گیرد.

سوال: آیا تنها بودن با یک دختر در یک اتاق ایراد دارد؟

در تعالیم و آموزه های دینی، یکی از مواردی که انسان برای مصونیت و حفظ از گناه، از آن نهی شده است، خلوت کردن با نامحرم است.

در وصیت ابلیس به حضرت موسی (علیه السلام) می خوانیم:   اى موسى با زن بی گانه خلوت مکن؛ زیرا هر که چنین کند من خود یار او شوم نه یاران من. [1]

همچنین در قسمتی از نصیحت های او به حضرت نوح (علیه السلام) آمده است: هر وقت با زن بیگانه خلوت کردى و با شما هیچ کس نیست مرا به یاد آور.‏ [2]

بنابراین، از آن جا که شیطان در مکان خلوت با نامحرم، همراه انسان است، لازم است از خلوت کردن با زنان نامحرم پرهیز کرد تا گرفتار وسوسه های شیطان نشد.

نکته ای که در این جا یاد آوری آن ضروری است، این است که ممکن است گاهی خلوت کردن با نامحرم انگیزه هایی؛ مانند تحصیل، مشاوره و... داشته باشد، در این گونه موارد ضروری است، با رعایت موازین دینی و شرعی در مکان های عمومی این کارها را پی گیری کرد تا راه سوء استفاده شیطان بسته شود.

گفتنی است؛ اگر چه شیطان دشمن آشکار انسان است و در بسیاری از موارد نباید به حرف او توجه کرد، ولی در آموزه های دینی به پذیرش حکمت و لو از دشمنان خدا نیز سفارش شده است: امام علی (علیه السلام) در این باره می فرماید:

1. مطالب حکیمانه را فرا گیرید و لو گوینده آن مشرک باشد. [3]

2. در سخن نظر بگوینده مکنید بلکه نظر بگفتار نمائید؛ یعنى گفتار صحیح را از هر که گفته است بگیرید. [4]

3. علم و حکمت گم شده مردان با ایمان است که از پى آن می گردند. آن را طلب کنید و لو نزد مشرک باشد. [5]

پی نوشتها:

[1] مفید، محمد بن محمد، الأمالی، ص 157

[2] شیخ صدوق، خصال، ج1، ص 132

[3] ابو الفضل، علی بن حسن طبرسی، مشکاة الأنوار، ص 135

[4] تمیمی آمدی، عبد الواحد، غرر الحکم، ح 612، ص 58

[5] شیخ طوسی، الأمالی، ص 625

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

خصال شیخ صدوق ج 1

الامالی مفید

مطالب مرتبط:

حکم شوخی با نامحرم از طریق پیامک

چگونه با نامحرم برخورد کنیم؟

حکم ارتباط دختر و پسر برای استفاده علمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.