تبیان، دستیار زندگی
فردی قبل از پدرش فوت نموده است و دارای فرزندانی است آیا ارثی كه به وی می‌رسید به فرزندش تعلق می‌یابد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند سوال در باب ارث

حقوق

سۆال: پدری فوت كرده و از زن اولش دو دختر دارد آیا آنها از ارث پدر سهمی دارند؟

جواب: بلی, آنها نیز مانند فرزندانی که از زن دوم دارد از پدر ارث می‌برد.(استفتاثات امام(ره), ج3, احکام ارث, ص385, س35)

سۆال: فردی قبل از پدرش فوت نموده است و دارای فرزندانی است آیا ارثی كه به وی می‌رسید به فرزندش تعلق می‌یابد؟

جواب: با وجود فرزند ارث به نوه نمی‌رسد بنابراین اگر پدر بزرگ فرزندان دیگری غیر از اولادی كه قبل از خودش فوت كرده است دارد نوه‌ها ارث نمی‌برند مگر آنكه پدر بزرگ جداگانه برای آنها از ثلث مال خود وصیت نماید.(برگرفته از استفتاثات امام (ره), ج3, ص402, س62, و ص382, س29)

سۆال: آیا پدری می‌تواند در زمان حیات خود یكی از فرزندان خود را از ارث محروم كند و اموال خود را بین دختران خود تقسیم نموده و آیا آن فرزند که چیزی به او تعلق نگرفته است می تواند با شكایت حق ارث خود را بگیرد؟

جواب: محروم كردن از ارث وجهه‌شرعی ندارد. بله اگر پدر در زمان حیات خود اموال خود را بین چند نفر تقسیم كند و به آنها تحویل دهد یا اینكه اموال خود را به شخصهبه كند و تحویل دهد بعد از مرگ به بقیه چیزی نمی‌رسد ولی اگر صرف تقسیم و هبه لفظی باشد ولی عملاً در اختیار خود او(پدر) باشد بعد از مرگ او بین وارث(علی ما فرض الله) طبق شرع مقدس تقسیم می‌شود.(ر.ک استفتائات آیت الله مکارم, ج2, فصل چهل و چهارم, ص475)

سۆال: دختر اینجانب با شخصی ازدواج كرد و بعد از مدت چند سال شوهرش از دنیا رفت از آن مرحوم یك دختر و پدر و مادرش نیز به جا مانده‌اند تقسیم ارث به چه صورت می‌باشد؟

جواب: پدر و مادر متوفی هر یك سُدس (یك ششم) می‌برند و زن ثَمن (یك هشتم) می‌برد، و دختر نصف می‌برد، و باقی مانده از تركه در صورت عدم حاجب (منظور از حاجب چیزی یا كسی است كه مانع ارث می‌شود و در مفروض سۆال اگر متوفی دارای 2 برادر یا 4 خواهر با یك برادر و 2 خواهر زنده پدری یا پدر و مادری باشد وجود آنها مانع از این می‌شود كه به مادر بیشتر از سُدس برسد) پنج قسمت می‌شود: 3 قسمت به دختر و یك قسمت به پدر و یك قسمت به مادر می‌رسد، و در صورت وجود حاجب باقی مانده چهار قسمت شده سه قسمت به دختر و یك قسمت به پدر می‌رسد. و تركه میت كه به نحو مذكور تقسیم می‌شود عبارت است از اموالی كه معلوم است آنها ملك میت بوده، اما اموال زن جزء تركه نیست، و در موارد شبه باید مصالحه شود. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص370)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

چرا ارث زن نصف ارث مرد است؟

حق قصاص به چه طریقی به ارث میرسد؟

آیا ارث خمس دارد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.