تبیان، دستیار زندگی
مقایسه آمار افرادی که مشمول انجام خدمت وظیفه هستند با تعداد مراجعه‌کنندگان به حوزه‌های نظام‌وظیفه به خوبی این موضوع را روشن می‌کند که همواره تعدادی از مشمولان از انجام خدمت سربازی شانه خالی می‌کنند و به اصطلاح جزو گروه «سرباز فراری‌ها» قرار می‌گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار جدی به فراری‌های خدمت


مقایسه آمار افرادی که مشمول انجام خدمت وظیفه هستند با تعداد مراجعه‌کنندگان به حوزه‌های نظام‌وظیفه به خوبی این موضوع را روشن می‌کند که همواره تعدادی از مشمولان از انجام خدمت سربازی شانه خالی می‌کنند و به اصطلاح جزو گروه «سرباز فراری‌ها» قرار می‌گیرند.
سرباز فراری
با واکاوی آمارها و اعداد و ارقامی که درباره سربازان غایب اعلام می‌شود می‌توان به راحتی این افراد را در سه گروه تقسیم‌بندی کرد: گروه اول افرادی هستند که هرگز برای انجام خدمت سربازی مراجعه نکرده‌اند و سال‌هاست متواری هستند. گروه دوم افرادی هستند که برای فرار از این دوره راه و روش جعل کارت‌های پایان خدمت و اقدامات غیر‌قانونی را انتخاب کرده‌اند. اما در این میان گروه سومی هم وجود دارند که بنا به دلایلی در میانه راه انجام خدمت سربازی را ترک گفته و نام خود را به لیست سربازان غایب اضافه می‌کنند. همچنین طی چند سال گذشته آمار و ارقام گوناگونی از تعداد افراد فراری از خدمت سربازی از سوی مدیران مرتبط اعلام می‌شود.

این در حالی است که معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح  در همایش ملی خدمت سربازی در اظهاراتی خواستار برخورد و جلب سربازان فراری از سوی نیروی انتظامی شده است؛ خبری که به سرعت در فضای رسانه منتشر شد و حتی بسیاری از جوانان با توجه به اهمیت بحث سربازی و در برگیری این موضوع این هشدار را از طریق پیامک برای هم ارسال می‌کردند.

ارتش حرفه‌ای یعنی اینکه یک نیرو بیاید 10 سال، 15 سال و حتی 20 سال بجنگد و این در حالی است که این موضوع به درد ما نمی‌خورد و ما نیازمند جوان 18 ساله هستیم، چرا که یک فرد 35 ساله جسارت این جوان را نداشته و نمی‌تواند مانند وی به دشمن حمله کند

اغماض نداریم

سرلشکر حسین حسنی سعدی معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه قانون درباره خدمت سربازی از هیچ کس گذشت نکرده، گفت: اگر کسی از انجام خدمت سربازی غیبت کرده و حاضر نیست به سربازی بیاید، باید نیروی انتظامی این افراد را جلب کرده و برای انجام خدمت سربازی اعزام کند. به باور بسیاری از کارشناسان، این اظهارات معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح جدی‌ترین هشدار به سربازان غایب در سال‌های گذشته بوده است، چرا که براساس قانون همه افراد موظف هستند دوره سربازی را بگذرانند و فرار از آن درست برابر با سرپیچی از قانون است. به گفته حسنی سعدی، همه باید به سربازی بیایند و قانون نیز از هیچ کس در این مورد گذشت نکرده و ما نمی‌توانیم از قانون خرده بگیریم.

سربازی

واکنش به جو‌سازی برای سربازی حرفه‌ای

همچنین در چند روز گذشته اعلام شد که بحث خدمت سربازی حرفه‌ای منتفی شده است. بحث سربازی حرفه‌ای هم مدتی است در قالب مطالب و گزارش‌های خبری از سوی برخی نشریات و سایت‌ها در فضای مجازی دنبال می‌شود و این موضوع باعث نقل برخی شایعات در زمینه حرفه‌ای شدن خدمت سربازی در جامعه شده است اما معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح آب پاکی را روی دست افرادی ریخت که از یک سو علیه سربازی با بیان شیوه‌هایی مانند سربازی حرفه‌ای جو‌سازی می‌کنند و از طرف دیگر به دنبال نقل شایعاتی در جامعه پیرامون سربازی حرفه‌ای هستند. بنا بر اظهارات این مقام مسۆول در ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش حرفه‌ای یعنی اینکه یک نیرو بیاید 10 سال، 15 سال و حتی 20 سال بجنگد و این در حالی است که این موضوع به درد ما نمی‌خورد و ما نیازمند جوان 18 ساله هستیم، چرا که یک فرد 35 ساله جسارت این جوان را نداشته و نمی‌تواند مانند وی به دشمن حمله کند. وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بحث تامین اعتبار ارتش حرفه‌ای نیز مطرح است و به نظر نمی‌رسد مجلس توان فراهم کردن این اعتبار را داشته باشد. بنابراین ارتش حرفه‌ای یک فکر خام است و معنا ندارد که ما به آن روی بیاوریم.

این اظهارات معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح جدی‌ترین هشدار به سربازان غایب در سال‌های گذشته بوده است، چرا که براساس قانون همه افراد موظف هستند دوره سربازی را بگذرانند و فرار از آن درست برابر با سرپیچی از قانون است

احتمال افزایش مدت سربازی

همچنین سرلشکر حسنی سعدی، معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح درباره احتمال افزایش خدمت سربازی تاکید کرد: افزایش مدت خدمت سربازی براساس خواسته‌های ما صورت نمی‌گیرد بلکه ما نیازهای خود را می‌سنجیم و با تعداد سرباز‌هایی که داریم مدت زمان خدمت وظیفه عمومی را تعیین می‌کنیم. اگر سرباز زیاد داشته باشیم مدت خدمت را کاهش و اگر کم داشته باشیم آن را افزایش می‌دهیم.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : مهر، فارس، تسنیم، وطن

مقالات مرتبط :

  50 پرسش در مورد سربازی

 ارتش حرفه ای به جای سربازی

بیچاره سربازان ایرانی