تبیان، دستیار زندگی
بهمن ماه دومین سالگرد شهادت سردار احمد سیاف‌زاده از فرماندهان سابق دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه و مسئول عملیات قرارگاه کربلا در دوران هشت سال دفاع مقدس بود. به همین مناسبت مروری داریم بر خاطره سردار سرتیپ محمدنبی رودکی (فرمانده وقت لشکر 19 فجر در دوران دف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هورالعظیم تسلیم تفکراتش شد


بهمن ماه دومین سالگرد شهادت سردار احمد سیاف‌زاده از فرماندهان سابق دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه و مسئول عملیات قرارگاه کربلا در دوران هشت سال دفاع مقدس بود. به همین مناسبت مروری داریم بر خاطره سردار سرتیپ محمدنبی رودکی (فرمانده وقت لشکر 19 فجر در دوران دفاع مقدس) در مورد این سردار شهید.

هورالعظیم تسلیم تفکراتش شد

رودکی می‌گوید: بنده با حاج احمد سیاف‌زاده اواخر سال 61 آشنا شدم. ایشان در آن دوره، معاونت طرح و عملیات قرارگاه کربلا بودند و بنده هم فرماندهی لشکر 19 فجر شیراز را بر عهده داشتم. بنا به اقتضای مسئولیت‌هایمان در جلسات و مناطق بسیاری همدیگر را ملاقات می‌کردیم. آنچه به یاد دارم ادب و احترام ایشان به همرزمان خود بود. همچنین انس و الفتی که هر روزه با قرآن داشت که ایشان را شخصی نورانی و اهل تدبر نموده بود.

خاطرات بسیاری از ایشان در ذهن دارم. در عملیات خیبر در جزیره مجنون پدافند جزیره جنوبی که تقریباً نزدیک‌ترین خط به دشمن بود بر عهده لشکر 19 بود به همین خاطر عراق مرتب آنجا را زیر آتش خود داشت.

یک بار حاج احمد برای سرکشی از خط به منطقه آمد. برای بنده جالب بود که همان‌طور که حاجی به دقت مشغول بررسی منطقه بود، خیلی صمیمی و گرم با تمام افراد تا رده رزمنده مصافحه و احوال‌پرسی می‌کرد که این خود باعث بالا رفتن روحیه رزمندگان حاضر در آن خط بود که این چنین فردی در سطح قرارگاه در آنجا حاضر شده و احوال آن‌ها را جویا می‌شود.

ایشان را می‌توان یکی از مبتکران عملیات خیبر دانست که با طرح منحصر به فرد خود توانست راهی برای عبور هلی‌کوپترهای هوانیروز و قایق‌های رزمندگان جهت عبور از انبوه نی‌زارهای هورالعظیم ابداع کند که این طرح زیبا و خلاقانه را با روزها مطالعه و مشورت‌ها و بررسی‌های دقیق در منطقه ارائه کرد. در انجام عملیات والفجر 8 و عبور از اروند از اثرگذارترین افراد در پیروزی این عملیات به شمار می‌رفت.

حاج احمد سیاف‌زاده در مسئولیت‌های خود پس از جنگ،‌ چه در اداره عملیات سپاه و یا دافوس به همان مقدار دوران دفاع مقدس، اثرگذار و شاخص بود

همه این خلاقیت و اثرگذاری‌ها باعث شد که اگر شما از فرماندهان دفاع مقدس سپاهی با ارتشی درباره حاج احمد سۆال کنید، از ایشان به عنوان یکی از نوابغ و مبتکران عملیات‌های مختلف در دوران دفاع مقدس نام می‌برند.

حاج احمد سیاف‌زاده در مسئولیت‌های خود پس از جنگ،‌ چه در اداره عملیات سپاه و یا دافوس به همان مقدار دوران دفاع مقدس، اثرگذار و شاخص بود. احمد رسالت خود در انتقال تجربیات آن دوران به نسل حاضر را نیز با حضور موثر و مداوم در جبهه‌های راهیان نور کشور به خوبی انجام داد و توانست با جذب مخاطبان جوان در این عرصه نقش اثرگذاری را به نمایش بگذارد.

احمد سیاف‌زاده را می‌توان یکی از سرمایه‌های سپاه دانست که با ارائه خدمت بسیار در زمینه‌های مختلف به نظام مقدس جمهوری اسلامی، نام ایشان برای همیشه به عنوان یکی از سرداران شهید دوران دفاع مقدس در صفحه تاریخ انقلاب اسلامی محفوظ ماند.

امیدواریم که ما بتوانیم از ادامه دهندگان راه آنان باشیم. ان‌شاءالله.

در تصویر احمد سیاف‌زاده نشسته از چپ، نفر دوم دیده می‌شود.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا