تبیان، دستیار زندگی
آیا به لوازم و وسائل منزل که به علت محدودیت جا، نمی توانیم از آنها استفاده کنیم مثل ماشین لباسشوئی خمس تعلق می گیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خمس اجناسی که یک‌سال بلااستفاده می مانند

خمس

در این مقاله به طرح چند استفتاء از محضر مبارک آیة الله وحید خراسانی دام ظله می پردازیم:

سوال: ما سه سال پیش شروع به کسب نموده ایم و دو سال متضرّر شده ایم ولی سال سوم سود داشته ایم که جبران مقداری از ضرر قبل را داشته است ولی همچنان ضرر قبل کامل جبران نشده . آیا به سود سال سوم خمس تعلق می گیرد؟

ضرر سال قبل از سود سال بعد جبران نمی‌شود، بنابراین به سود سال سوم خمس تعلق می گیرد. (استفتاء/14229) (منهاج 2/م 1233)

سوال: آیا به لوازم و وسائل منزل که به علت محدودیت جا، نمی توانیم از آنها استفاده کنیم مثل ماشین لباسشوئی خمس تعلق می گیرد؟

آنچه از وسایل زندگى خریدارى شده ولى در طول سال به هر علتی مورد استفاده قرار نگرفته خمس به آن تعلق مى گیرد، بلى در وسائل زینتى منزل آنچه كه داشتن آن از مۆونه حساب شود خمس واجب نیست. (منهاج 2/م 1217) (استفتاء/6036)

سوال: آیا پرداخت خمس اجناسی که یک‌سال بلااستفاده می مانند با وجود مقروض بودن صاحب آن واجب است؟

در مفروض سۆال خمس دارد ولی اگر قرض او برای مخارج سال بوده و بعد از تهیه‌ی این مقدار جنس از سود باشد، به آن مقدار از این اجناس که بیشتر از مقدار قرض نباشد خمس تعلق نگرفته و می‌تواند با فروش این اجناس قرض خود را ادا کند و همچنین می‌تواند قرض خود را از مالی که مخمّس بوده یا اصلا خمس به آن تعلّق نمی‌گیرد (مثل ارث) ادا نماید ولی اگر خواست آن قرض را از درآمد سال بعد ادا کند به آن مبلغ خمس تعلق می‌گیرد و در صورتی که این اجناس را با پولی که قرض گرفته خریده باشد خمس به آن تعلق نمی‌گیرد. ( استفتاء/11990) (منهاج 2/م 1231)

سوال: بنده در 25 دیماه (سال خمسی) خمس خود را پرداخته ام اما در بهمن ماه دستمزد کارهایی که در سال قبل انجام داده بودم را دریافت کردم، با توجه به اینکه امکان وصول آن را در سال قبل نداشتم آیا پرداخت خمس آن لازم است یا جزء مۆونه سال جدید حساب می شود؟ در مورد حقوق دیماه که ابتدای بهمن دریافت می شود نیز همین مشکل وجود دارد؟

در هر دو مورد متعلق خمس است و پس از وصول باید خمس آن را بپردازد و بنابر احتیاط واجب باید سال خمسی را سال قمری قرار داد. (منهاج 2/م 1246 و 1251) (استفتاء/1230)

سوال: بنده كارمند دولت هستم و هر ماه 25% از حقوق و مزایای خواد را بعنوان مالیات به دولت پرداخت مینمایم، آیا بنده مشمول پرداخت خمس هستم؟

آنچه به عنوان مالیات از حقوق شما كسر مى نمایند یا پرداخت مى كنید مشمول خمس نیست و مابقى حقوقتان در صورتى كه چیزى از آن در انتهاء سال خمسى اضافه بیاید باید خمس آن را بدهید. (استفتاء/2112) (منهاج 2/م 1217)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت آیة الله وحید خراسانی دام ظله

مطالب مرتبط:

مصرف خمس به تشخیص کیست؟

آیا جهیزیه خمس دارد؟

نحوه محاسبه خمس سرمایه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.