تبیان، دستیار زندگی
با اینکه پیش ازاین، بارها به فعالیت شبکه ای مانکن نماهای خیابانی که با پوشیدن لباس های آنچنانی و قدم گذاشتن در هر کوی و برزن، بازار خودنمایی و جلوه گری را گرم و مردم را به سمت خرید پوشش خود دعوت می کنند، اشاره شده است اما انگار هنوز خیلی ها به فعالیت شبکه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبیخون مانکن های خیابانی!


با اینکه پیش ازاین، بارها به فعالیت شبکه ای مانکن نماهای خیابانی که با پوشیدن لباس های آنچنانی و قدم گذاشتن در هر کوی و برزن، بازار خودنمایی و جلوه گری را گرم و مردم را به سمت خرید پوشش خود دعوت می کنند، اشاره شده است اما انگار هنوز خیلی ها به فعالیت شبکه ای و هدفمند مانکن های شهری واقف  نیستند، این در حالی است که  شرکت های زیرزمینی مد و لباس با استخدام و اجاره مانکن های خیابانی اقدام به تبلیغ زنده مدل هایی خود در سطح شهر می کنند بدون اینکه نظارت و عامل بازداره ای، نگرانشان کند!

بدحجابی

زمانی برای خودنمایی شاهدان بازاری!

شاید زمانی که قدم به یکی از مراکز خرید معروف پایتخت از تیراژه گرفته تا میلاد نور و تندیس می گذارید و با دختران بزک و دوزک کرده قد بلند و خوش اندمی که با لباسهای آنچنانی و گاه عجیب و غریبشان نگاه هر عابری را به خود جلب می کنند، روبرو می شوید، به مخیله تان هم نرسد که این شاهدان بازاری، برای به تن کردن این لباس ها و جلوه گری در دالان های مراکز خرید پایتخت به صورت روزمزد، حقوق دریافت می کنند و گشت و گذار هر روزشان در پاساژهای شهر نه به دلیل خرید که برای جلب مشتری برای صاحبان شرکت هایشان است!

کار خوب و حقوق مکفی!

مهرناز 25 ساله یکی از مانکن هایی است که به تازگی وارد کار مانکنی شده است، او در خصوص شغلش می گوید: یکی از دوستان نزدیکم که یک سالی است به عنوان مانکن با یکی از شوهای زیرزمینی مد و لباس همکاری می کند، من را به مدیرانش معرفی کرد و از آن پس هم مشغول به کار شدم. وی ادامه می دهد: ما لباس هایی که گفته می شود را می پوشیم و با این لباس ها یا در شوهای زیرزمینی و شبانه مد و لباس و یا در خیابان های شهر ظاهر می شویم و حقوق خوبی هم داریم و در عین حال کارمان سخت نیست!

موضوع انتشار تصاویر مستهجنی که برخی از دختران و پسران از خود در شبکه اجتماعی فیس بوک میگذارند، ماجرایی است که مدت ها از طرح آن می گذرد اما هنوز هم هستند بسیاری از افرادی که بی پروا تصاویر مستهجن خود را در شبکه ‌های اجتماعی منتشر می کنند.در این میان شوهای زیر زمینی هم بی کار ننشسته اند

استخدام اینترنتی مانکن

مریم 21 ساله با اشاره به اینکه به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام در یکی از شوهای لباس کرده است، گفت: یک روز آگهی جذب مانکن را در یکی از سایت های اینترنتی دیدم و با پر کردن درخواست، چند روز بعد شخصی با من تماس گرفت و گفت که برای مصاحبه به محل شو زیرزمینی مراجعه کنم و پس از آن هم قرار شد هم در شوهای لباس و هم به صورت حضور در پاساژهای بالای شهر به ارائه و تبلیغ مدهای آن برند، مشغول باشم.

شو زیر زمینی

مانکن های عریان!

سحر 23 ساله اما نظر دیگری دارد، او با اشاره به اینکه از نوجوانی دوست داشتم مانکن بشوم، گفت: یک روز در یکی از مراکز خرید مشهور شهر بودم که خانم و آقایی از من پرسیدند که دوست دارم مانکن بشوم یا نه، من پذیرفتم و قرار شد که فردای آن روز به خانه ای که به گفته آنها محل برگزاری شوهای لباس بود، بروم. سحر ادامه می دهد: من در محلی که قرار بود، حاضر شدم و پس از آن، وظایفی که باید انجام بدهم، به من اعلام شد و کارم را از همان روز با پوشیدن لباس و حضور در شوهای زیر زمینی لباس آغاز کردم، اما این تمام ماجرا نبود. وی ادامه می دهد: چند ماهی که از حضور من به عنوان مانکن در شوهای زیر زمینی نگذشته بود که به ناگاه صاحبکار، به من گفت که باید در کنار لباس های شب و مانتو، مانکن لباس های زیر هم باشم و اجازه بدهم که با این با این لباس ها از من عکس گرفته شود که من با خواسته اش مخالفت کردم و مجبور به ترک کارم شدم.

یک روز در یکی از مراکز خرید مشهور شهر بودم که خانم و آقایی از من پرسیدند که دوست دارم مانکن بشوم یا نه، من پذیرفتم و قرار شد که فردای آن روز به خانه ای که به گفته آنها محل برگزاری شوهای لباس بود، بروم

عکس های عریان به نام عکس های فیس بوکی!

موضوع انتشار تصاویر مستهجنی که برخی از دختران و پسران از خود در شبکه اجتماعی فیس بوک میگذارند، ماجرایی است که مدت ها از طرح آن می گذرد اما هنوز هم هستند بسیاری از افرادی که بی پروا تصاویر مستهجن خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. در این میان شوهای زیر زمینی هم بی کار ننشسته اند و با استخدام مانکن هایی اعم از دختر و پسر و عکسبرداری های مستهجن از آنها، بازار فروش لباس های خود را داغ تر کرده اند! البته یکی از قضات دادسرای جرایم اینترنتی تهران می گوید پرونده ای معروف به آتلیه ها در این دادسرا مطرح بوده كه با 60 متهم روانه دادگاه شده است. در این پرونده مهم تعدادی زیادی از دخترها و پسرها اقدام به عكس گرفتن با مدهای مستهجن و برهنه می‌كردند كه همگی محكوم به حبس شده اند.

بدحجابی

نظارتی که نیست!

با اینکه سال 86 دادستان وقت تهران اعلام كرد: "مطابق ماده 638 قانون مجازات اسلامی عمل افرادی که با ظاهر و پوشش نامناسب در ملاءعام عفت عمومی را جریحه دار می کنند جرم محسوب شده و برای مرتکب آن مجازات حبس و جزای نقدی مقرر شده است. همچنین در صورتی که این مجازات تاثیری در این افراد نداشته باشد مطابق مفاد ماده 19 قانون مجازات اسلامی درخواست مجازات تکمیلی و تتمیمی خواهد شد که به موجب آن تا 5 سال تبعید از تهران یا اقامت اجباری در منطقه ای دیگر درخواست می شود"، اما هنوز هم شوهای زیرزمینی بی پروا با سوء استفاده از ناموس مردم به ارائه و تبلیغ مدلهای خود در خانه های مد و شبکه های زیرزمینی لباس می پردازند، بدون اینکه واهمه ای از پیگیری قانونی و نظارت بر فعالیت خود داشته باشند.

سپیده آماده

بخش اجتماعی تبیان


بیشتر بخوانید:

بدحجابی، تسامح یا مقابله؟

تیغ بدحجابی بر شاهرگ اجتماع

حکایت بدحجابی های زمستانه