تبیان، دستیار زندگی
ایران در دهه 40 و 50 شمسی میزبان بخش مهمی از رالی های برگزار شده در سطح خاورمیانه بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رالی بین‌المللی در جاده‌های ایران


ایران در دهه 40 و 50 شمسی میزبان بخش مهمی از رالی های برگزار شده در سطح خاورمیانه بود.


خبر برگزاری رقابت های رالی پاریس-دوبی در ایران ما را به گذشته های دور برد. روزهایی که ایران در دهه 40 و 50 شمسی میزبان بخش مهمی از رالی های برگزار شده در سطح خاورمیانه بود و در طراحی مسیر رالی های بین المللی، طراحان همیشه سهمی قابل توجه را برای ایران در نظر می گرفتند.آنچه برگرفته از طبیعت بکر و تنوع مسیر در ایران و علاقه ایرانیان به رشته اتومبیلرانی بود.

برگزاری مسابقات رالی در ایران پیشینه قدیمی و طول و دراز دارد. اتومبیلرانی یکی از نخستین رشته هایی بود که وارد ایران شد و علاقه ذاتی ایرانی به رانندگی سبب گسترش و رونق این رشته شد. تا قبل از دهه 40 شمسی، بیشتر مسابقات اتومبیلرانی به صورت منطقه ای انجام می شد اما نخستین مسابقات در سبک رالی در سال 1342 و 1343 برگزار شد. مسابقات رالی در فرودگاه قلعه مرغی با عنوان اولین رالی خودروهای کلاسیک با مشارکت خودروهای قدیمی سمیکا- دکاوو و.... اجرا گردید و خسرو مخزنی شد. برگزاری چنین مسابقاتی سبب شد تا فدراسیون جهانی نیز ایران را در لیست خود قرار دهد و با رایزنی مقامات و مسئولان ایرانی، نخستین رالی بین المللی با عنوان رالی تهران داکا که از سوی FIA برنامه ریزی شده بود در سال 1348 برگزار گردید تا برای نخستین بار ایران میزبان یک رالی بین المللی باشد. این رالی از آن جهت اهمیت داشت که شهر داکا همیشه در به عنوان یک قطب اتومبیلرانی همه ساله میزبان رالی معتبر و بزرگ بین المللی است و از این رو رالی تهران داکا اهمیتی دو چندان داشت.

اتومبیلرانی

در سال 1973 با دعوت فدراسیون لبنان، تیمی متشکل از قهرمانان اتومبیلرانی ایران شامل بیژن رهی، رودلف آقابیگیان، ناصر احمدی و داریوش پناه ایزدی به لبنان عزیمت نمودند و در لبنان آقای ناصر احمدی و پناه ایزدی با 1 دستگاه فیات 124 با سایر رقبا به رقابت پرداختند و از 73 تیم شرکت کننده در مسابقه تنها تیم ایران و سوئد موفق به عبور از خط پایان گردیدند و 14 دستگاه اتومبیل به خط پایان رسیدند. در سال 1978 در رالی کلاسیک پکن تا پاریس بالای 30 سال سابقه، برای نخستین بار ایران نیز به عنوان یکی از مسیرهای واسطه در طول مسیر گنجانده شد و در طراحی آن اتومبیل ها از مسیر چاه زاهدان – کرمان وارد خاک ایران می شدند و پس از گذر از اصفهان، از مرز بازرگان خارج می شدند. ایران در این رالی حتی حضور فیزیکی هم داشت و سه خودرو پیکان به نمایندگی از ایران در این رالی حضور داشتند. در همین سال ها غلامحسین ایجاد یکی از قهرمانان و پیشکسوتان و تنها راننده ایرانی است به فدراسیون اتومبیلرانی ایتالیا به عنوان راننده بین المللی معرفی شد.

بعد از انقلاب و با بروز جنگ تحمیلی، بواسطه مشکلات موجود و ناامنی در منطقه ایران از لیست رالی های بین المللی حذف شد. کما اینکه این رشته تا پایان جنگ تحمیلی فعالیت خاصی نداشت. در سال های پس از جنگ فعالیت های اتومبیلرانی آرام آرام اوج گرفت و با جذب جوانان و علاقمندی آنان به این رشته بعد از مدتها ایران در لیست برگزاری رالی های بین المللی قرار گرفت و قرار بر این شد بعد از سال ها رالی معتبر رالی داکار - پاریس از ایران عبور کند. فدراسیون اتومبیلرانی نیز برای شرکت در این رالی، خودروی نوستالژیک پیکان را تهیه کرد و این خودرو بازسازی و به روز شد اما به دلیل شرایط خاص حاکم بر جامعه و سیاست های بسته دولت پیشین در نهایت این رالی از ایران عبور نکرد. اما این روزها با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و باز شدن دروازه های ایران، برگزاری رالی های بین المللی در ایران نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رالی خاورمیانه

ایران برای سومین بار در مسیر مسابقات بین المللی رالی خاورمیانه میزبان شرکت کنندگان این مسابقه می شود. 5 شهر ایران میزبان مسابقات بین المللی رالی کلاسیک هستند. عنوان این مسابقات که از پاریس شروع می شود، سه برج ایفل، میلاد و الخلیفه نام دارد. این مسابقات از 15 آوریل (26 فروردین) از پاریس شروع و 5 می (15 اردیبهشت) در دبی به اتمام می رسد. بر اساس این گزارش در این رالی، شرکت کنندگان پس از آن که از مرز بازرگان وارد تبریز شدند، راهی تهران می شوند و از شهرهای اصفهان و شیراز عبور کرده و در بندرعباس به مسیر خود در ایران خاتمه می دهند و سپس با کشتی راهی دبی خواهند شد. شرکت کنندگان ایرانی در این مسابقه 20 نفر هستند که از مسیر تبریز تا بندرعباس می توانند در این مسابقه شرکت کنند. این رقابت در چهار کلاس، خودرو کلاسیک برگزار و در مسیر جاده، نقشه خوانی داشته و در زمانی مشخص پایان می پذیرد. این مسابقه از پاریس شروع و پس از عبور از کشورهای موناکو، ایتالیا، ترکیه و ایران در دوبی در مسیری به طول 7000 کیلومتر پایان می یابد.

رالی پاریس به تخت جمشید

رالی دوم، رالی پاریس به تخت جمشید است که سال آینده در ایران برگزار می شود که این رالی از 10 کشور عبور می کند و مهر و آبان سال 93 به ایران می رسد. در این رالی، 70 خودرو و راننده از سراسر جهان حضور خواهند یافت که این رانندگان با خودروهای کلاسیک خود در این رالی حضور می یابند. این خودروها از مرز بازرگان وارد ایران می شوند و پس از عبور از شهرهای مختلف به تخت جمشید می رسند که در این منطقه از استان فارس، این رالی به اتمام خواهد رسید و رانندگان حاضر به مدت سه روز در جاده های ایران تردد خواهند کرد.

و حالا رالی پاریس تا دوبی

در این رالی بیش از 60 خودرو از کشورهای مختلف جهان در ایران حضور خواهند داشت. قرار است این رالی 9 اردیبهشت ‌ماه سال 93 وارد ایران شود و از شهرهای تبریز، تهران، اصفهان، شیراز و بندرعباس عبور کند و در نهایت وارد دبی شود.

در همین راستا قرار است ایران یک مرحله از مسابقات رالی پاریس تا دوبی را میزبانی کند. در این رالی بیش از 60 خودرو از کشورهای مختلف جهان در ایران حضور خواهند داشت. قرار است این رالی 9 اردیبهشت ‌ماه سال 93 وارد ایران شود و از شهرهای تبریز، تهران، اصفهان، شیراز و بندرعباس عبور کند و در نهایت وارد دبی شود. این رالی در 4 کلاس خودروی کلاسیک، نیمه‌کلاسیک، اسپورت و سوپراسپورت برگزار خواهد شد. همچنین قرار بر این شده از ایران 20 اتومبیل در این رالی شرکت کنند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: برنا