تبیان، دستیار زندگی
مدار این رادیو همچون سایر مدارات گیرنده، از دو بخش تیونر و تقویت صدا تشكیل شده است. در مدار تیونر در اولین بخش آشكار سازی از ترانزیستور فركانسی C1923 استفاده شده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسازیم IC با FM رادیو 

بسازیم ic با fm رادیو

درباره این كیت:

مدار این رادیو همچون سایر مدارات گیرنده، از دو بخش تیونر و تقویت صدا تشكیل شده است. در مدار تیونر در اولین بخش آشكار سازی از ترانزیستور فركانسی C1923 استفاده شده است. پس از عمل آشكار سازی سیگنال های رادیویی از طریق چوك فركانس رادیویی F به بخش تقویت سیگنال های رادیویی منتقل می شوند. در این بخش ترانزیستورهای T3 , T2 عمل تقویت را روی سیگنال های آشكار شده انجام می دهند.

سپس این سیگنال برای تقویت صوتی و پخش از طریق بلندگو، از طریق پتانسیومترPT به مدار آمپلیفایر صوتی كه متشكل از آی سی LM386 است منتقل می شوند. اینك در خروجی، مدار قادر است یك بلندگوی 8 اُهمی را تغذیه نماید. توان خروجی این رادیو حدود 2 وات می باشد.


در مونتاژ به این موارد توجه نمایید:

یک عدد چوک سبز رنگ (شبیه مقاومت ) در محل RFC قرار دهید.
در نصب خازن های الكترولیت توجه شود كه پایه مثبت با علامت + بر روی بدنه آنها مشخص شده است. خازن های شماره 10 و 11 و 12 بهتر است بطور خوابیده بر روی مدار نصب شوند و البته ممكن است فقط خازن شماره 11 كمی به صورت مورب نصب شود.

همچنین خازن شماره 9 نیز می تواند بطور ایستاده نصب شود. برای اطلاع بیشتر می توانید به شكل روی جلد كه تصویر مونتاژ شده كیت را نشان می دهد توجه نمایید.


پتانسیومتر به ترتیب پایه ها در مكان خود نصب شود، چنان كه پایه وسط در خانه وسط و دو پایه دیگر در طرفین نصب شوند.
در نصب ترانزیستورها چنان عمل شود كه سطح مقطع آن ها بر شكل های روی فیبر منطبق شود.
در نصب آی سی چنان عمل كنید كه تورفتگی U شكل لبه آن بر شكل مشابه روی فیبر منطبق شود.


یك تكه سیم كوتاه ( مثلاً پایه قطع شده مقاومت ) به عنوان جامپر در محل J نصب كنید. یك عدد بلندگوی سالم  8 اُهمی توسط دو رشته سیم به محل SP متصل شود.
تغذیه رادیو می تواند از طریق 4 تا 6 باتری قلمی یا یك آدابتور 6 تا 9 ولت تامین و با رعایت مثبت و منفی به محل –BAT+ متصل شود.
پس از نصب تغذیه، صدای " فِش " از بلندگو شنیده می شود و البته قدرت صدا توسط پتانسیومتر قابل تنظیم است. اینك برای دریافتی ایستگاه رادیویی، باید پیچ داخل خازن تریمر VC توسط پیچ گوشتی پلاستیكی كوچك، به آرامی پیچانده شود. همچنین توسط این رادیو صدای انواع كیت های فرستنده اف – ام این شركت به خوبی قابل دریافت می باشد.


با كمی تنظیم خازن تریمر متوجه می شوید كه توسط این گیرنده صدای برخی بیسیم های سازمانی و هواپیمایی نیز دریافت می شود و این به دلیل باز بودن پهنای باند دریافت این گیرنده است.
چنانچه تمایل دارید كه از تغذیه 12 ولت برای این رادیو استفاده كنید، باید مقاومت R7 را باز و در محل آن از یك مقاومت حدود 1/5  كیلو اُهم استفاده كنید.


و اما. . . این رادیو یك گیرنده در باند اف – ام می باشد كه بر اساس سیستم ری جنراتیو طراحی شده است و لذا نباید قدرت گیرندگی آن را با رادیوهای تجاری موجود در بازار كه دارای مدارات سوپر هترودین بوده و دارای چندین طبقه IF هستند و نیاز به تنظیمات كارخانه ای دارند، مقایسه نمود.

البته به دلیل پیچیدگی مدارات سوپرهترودین، ساخت آن ها به دو دلیل به صورت كیت میسر نیست. اول این كه نیاز به تنظیمات دقیق كارخانه ای دارند كه از دست مبتدیان خارج است و دیگری هزینه بسیار بالای آن ها.
همان طور كه بیان شد، این مدار با سیستم ری جنراتیو كار می كند و لذا ساخت و استفاده آن آسان می باشد و به هیچ تنظیم خاصی نیاز ندارد. حتی بوبین مدار هماهنگی رادیو توسط نوارهای مسی انجام شده و لذا دارای بوبین خاصی برای مدار هماهنگی نیست.

جهت تهیه کیت می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

http://www.mashhadkit.com/

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تنظیم: یگانه داودی