تبیان، دستیار زندگی
در حالی که محققان معتقد بودند که سرعت راه رفتن یک معیار خوب برای تعیین سطح سلامت و عملکرد یک فرد است، مطالعات جدید نشان داده اند که این...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر می‌خواهید بیشتر عمر کنید، بیشتر راه بروید


در حالی که محققان معتقد بودند که سرعت راه رفتن یک معیار خوب برای تعیین سطح سلامت و عملکرد یک فرد است، مطالعات جدید نشان داده اند که این سرعت راه رفتن همچنین می تواند معیاری مطمئن برای تعیین طول عمر فرد باشد.

دویدن

امروزه با پیشرفت های بزرگ در علم و تکنولوژی، بدون شک هیچ کم و کسری در تجهیزات و روش های تعیین وضعیت سلامتی افراد دیده نمی شود. از وسایل اسکن گرفته تا تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی برای بررسی های ژنتیکی و مولکولی که با استفاده از آنها می توان وضعیت سلامت تک تک مولکول ها را بررسی کرد. شاید به خاطر همین ابزار پیشرفته باشد که در زندگی امروزی بیشتر افراد بیمار هستند. چرا در گذشته خبری از این مریضی ها نبود؟ شاید هم بوده، ولی تشخیص داده نمی شده؟!

اما با تمام این پیشرفت ها و پیچیدگی های تجهیزات تشخیص سطح سلامتی، در آینده ای نزدیک پزشکان به ابزار بسیار ساده تری برای بررسی وضعیت سلامت روی خواهند آورد.

پس تعجب نکنید اگر دفعه بعدی که برای چکآپ به پزشکتان مراجعه کردید، به جای آزمایش های عجیب و غریب پزشک از شما بخواهد که کمی قدم بزنید.

بله درست است، راه رفتن. در حالی که محققان نظر بر آن داشتند که سرعت راه رفتن یک معیار خوب برای تعیین سطح سلامت و عملکرد یک فرد است، مطالعات جدید نشان داده اند که این سرعت راه رفتن همچنین می تواند معیاری قوی برای تعیین طول عمر فرد باشد.

برای مثال اکثر مطالعات دانشگاه پیتزبورگ نشان داده اند که در میان مردان 75 تا 84 ساله ، آنهایی که با بیشترین سرعت راه می روند (سرعت بیشتر از 1.4 متر در ثانیه)، شانس زنده ماندنشان برای ده سال آینده، 92 درصد خواهد بود. در حالی که آنهایی که با سرعت کمتری راه می روند شانس زنده ماندنشان برای ده سال آینده، 15 درصد خواهد بود.

پس می بینیم عامل اولی که باعث افزایش طول عمر می شود "راه رفتن" است و عامل مهم دیگر "سرعت راه رفتن".

هر فردی که در طی یک سال روزانه 2000 قدم پیاده روی داشته باشد، نتیجه نهایی ده درصد کاهش خطرات بیماری های قلبی عروقی خواهد بود

همراهی این مطالعات و صدها مطالعه دیگر که به بررسی ارتباط سرعت راه رفتن و سلامتی پرداخته اند، منجر به تدوین روشی برای بررسی وضعیت سلامتی بیماران شده است که امروزه پزشکان در تشخیص و درمان بیماران مخصوصا سالمندان از آن استفاده می کنند.

اینکه یک سالمند با چه سرعتی راه می رود، می تواند نشانگر بسیار خوبی از کیفیت عملکرد سیستم ها و اعضای بدن او باشد، یک مثال بارز از این سیستم ها: ماهیچه ها، مفاصل و یا عملکرد انقباض های قلب، شش ها، ریه ها، مغز، اعصاب و سیستم عصبی بدن است.

توانایی بررسی سلامت کلی یک فرد با استفاده از سرعت و کیفیت راه رفتن می تواند یک روش ساده و کم خرج و مناسب برای پزشک و بیمار باشد.

در ادامه بنا بر تشخیص پزشک، بیماری که از وضعیت سلامت خوبی برخوردار است می تواند با توصیه هایی در خصوص تغییرات رژیم غذایی و فعالیت بدنی به بالاترین سطح سلامت دست یابد و یا بیماری که از نظر سلامت در سطحی پایین تر است، برای انجام آزمایش های جدی تر مورد بررسی های بیشتر و مداخلات جدی تری قرار بگیرد.

با بررسی کیفیت و سرعت راه رفتن، پزشک همچنین می تواند تغییرات وضعیت سلامت فرد در طی زمان را بررسی کند. بدون شک تغییراتی مانند کاهش سرعت راه رفتن، احساس درد و ناراحتی و یا عدم کنترل بدن در زمان راه رفتن به عنوان علامت بیماری در نظر گرفته خواهند شد.

اما دانستن این نکته نیز ضروری است که:

فواید راه رفتن تنها به راه رفتن تند خلاصه نمی شود و ما نمی گوییم که فقط افرادی که تند راه می روند، می توانند طول عمر بیشتری داشته باشند. بلکه نکته اصلی و قابل توجه این است که با شروع راه رفتن و قرار دادن برنامه پیاده روی مرتب در زندگی روزمره، بدن شما به مرور بسته به سطح سلامت و وضعیت عمکردی خود، سرعت ایده آل در راه رفتن را برای خود پیدا خواهد کرد. اما سیستم های درگیر در این پیاده روی می توانند پیشرفت کنند و سرعت راه رفتن بالا برود.

تا اینجا ما به ارتباط پیاده روی سریع با طول عمر پرداختیم. اما پیاده روی با سرعت آرام نیز برای بدن بی فایده نیست.

درست است که بسیاری از افراد به دلیل مشکلات جسمی و خیلی وقت ها انواع بیماری ها قادر به پیاده روی سریع نیستند، اما آیا این به معنای آن است که پیاده روی برای آنها بی فایده است؟ بدون شک اینطور نیست.

در اینجا به دو تاثیر مهم پیاده روی بر سیستم های اصلی بدن می پردازیم.

صدای غیرطبیعی قلب

1- سلامت قلب و عروق و پیشگیری از حمله قلبی

پیاده روی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مخصوصا حملات قلبی را کاهش می دهد. این را همه ما می دانیم.

همانطور که می دانید یک دسته خیلی بزرگ از بیماران جامعه ما بیماران دیابتی اند. لازم است بدانید این بیماران نیز شدیدا مستعد بیماری های قلبی و عروقی و مخصوصا حملات قلبی اند. پس قطعا آنها نیز از پیاده روی نفع بالایی خواهند برد.

اما برای این هدف، چقدر پیاده روی لازم است؟

تحقیقات جدید نشان دادند در میان بیماران دارای علائم اولیه دیابت، که به آنها "پیش دیابت" نیز گفته می شود، داشتن پیاده روی روزانه به اندازه دوهزار قدم، یعنی زمانی حدود بیست دقیقه پیاده روی با سرعت متوسط، تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش خطرات بیماری های قلبی عروقی خواهد داشت.

در واقع ارتباطی قوی بین تعداد قدم های پیاده روی و کاهش خطرات بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد. اما برای راحت تر شدن کار، عدد 2000 عدد مناسبی برای دستیابی به تاثیرات پیاده روی بر سلامت قلبی عروقی خواهد بود. برای هر فردی که  در طی یک سال روزانه 2000 قدم پیاده روی داشته باشد، نتیجه نهایی ده درصد کاهش خطرات بیماری های قلبی عروقی خواهد بود.

مرگ‌مان هم دست تکنولوژی است!

2- پیاده روی یک ورزش مغزی است.

همه ی ما حتی برای یک بار هم که شده از یک روز پر مشغله و یا از افکار پریشان  به چند دقیقه پیاده روی پناه برده ایم. اما آیا واقعا این آرامش به دلیل تاثیر پیاده روی است؟

مطالعات نشان داده اند که پیاده روی تاثیری کاملا مستقیم بر عملکرد مغزی و آرامش روحی و حافظه مخصوصا در سنین بالا دارد. با گذشت سن و سال، مغز ما کوچک می شود که در واقع این کوچک شدن ناشی از انقباض مغز است که به زوال عقل و از دست دادن عملکرد های شناختی نظیر حافظه منجر خواهد شد.

مطالعات گسترده ای، تاثیر فعالیت بدنی بر عملکرد مغزی را مورد بررسی قرار داده اند. قریب به اتفاق این مطالعات اظهار می دارند فعالیت های هوازی و مخصوصا پیاده روی تاثیرات قابل توجهی بر تقویت حافظه دارند. اگرچه در خصوص تاثیرات آن بر دمانس و زوال عقل و البته میزان این تاثیرات هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است.

با این حال نقش پیاده روی بر بهبود عملکرد قلبی و عروقی، وضعیت فشار خون، افزایش حساسیت به انسولین، کاهش وزن و سوخت و ساز چربی ها، خونرسانی بهتر به اندام ها و مخصوصا مغز بر کسی پوشیده نیست. در خصوص تاثیرات پیاده روی بر افزایش طول عمر هم به به طور مفصل بحث کردیم. حال اگر منصفانه نگاه کنیم دوهزار قدم راه رفتن در روز، ارزش این همه فایده را ندارد؟!

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

17 راز برای طول عمر بیشتر

نشستن بیشتر = طول عمر کمتر

10 علت برای پیاده روی

6 توصیه به اهالی پیاده‌روی

حداکثر استفاده از حداقل پیاده‌روی

قدرت ایمنی بدن و طول عمر

درک بهتر مزه تلخ و طول عمر بیشتر

قرص ضد بارداری و طول عمر زنان!

5 راهکار برای افزایش طول عمر مردان

9 روش برای طول عمر بیشتر در

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.