تبیان، دستیار زندگی
در این پنچ پگاه به موضوع مهریه نگاهی فراتر از مباحث قانونی و فقهی شده است؛ بدان معنا که اخلاق و ایمان حرف اصلی را در پرداخت مهریه می زند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجازات مردی که قصد دادن مهریه را ندارد

مهریه


مبحث مهریه از جمله مقدمات برپایی مراسم عقد و عروسی است که در این پنج پگاه از دیدگاه روایات به جنبه اخلاقی- ایمانی آن پرداخته‌ایم.

مهریه از جمله مباحث بسیار مهم و جدال برانگیز است که لزوماً قبل از خوانده شدن خطبه عقد باید دقیقاً مشخص شده باشد.


در اکثر مقالات و گزارش ها موضوع مهریه و حواشی آن اعم از مقدار، نحوه پرداخت و ... با رویکردی فقهی و قانونی پرداخته شده است؛ تا آنجا که برخی به مهریه نگاهی مانند وثیقه دارند تا سر بزنگاه بتوانند از آن حداکثر استفاده را کرده و در مواقع ضروری حربه ای باشد تا امتیازی از طرف مقابل خود کسب کنند.

اما بر تمام افراد عاقل بدیهی و روشن است که مقدار مهریه نه تنها تضمین کننده خوشبختی افراد نیست، بلکه برخی با سوءاستفاده از قانون و حقه بازی، از زیر بار ادای این دین بزرگ، شانه خالی می‌کنند؛ مادران و پدرانی که فرزندان خود را به خانه بخت فرستاده اند به خوبی می دانند که اخلاق و ایمان اصلی‌ترین عواملی هستند که باعث خوشبختی زوج جوان می شود، بنابراین در تعیین مقدار مهریه از سوی خانواده عروس و پرداخت آن از سوی آقا داماد مهم ترین اصل و عنصر، داشتن وجدان و اخلاق نیکو است.

در این پنچ پگاه به موضوع مهریه نگاهی فراتر از مباحث قانونی و فقهی شده است؛ بدان معنا که اخلاق و ایمان حرف اصلی را در پرداخت مهریه می زند.

حدیث اول:  با اسناد نقل شده، امام رضا (علیه السلام) از پدرش علی بن ابی طالب نقل می‌کند، که پیامبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: «خداى متعال همه گناهان را مى‏آمرزد، مگر کسى را که مهریه‏ زن را به تأخیر افکند، یا مزد کارگرى را پایمال کند و یا انسان آزادى را بفروشد.» (1)

حدیث دوم: امام صادق علیه السّلام فرمود: «هر کس ازدواج کند و نظرش‏چنین باشد که مهریّه‏ را نپردازد، نزد خداوند عزّ و جلّ زنا کار است». (2)

پیامبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: «هر کس درباره پرداخت مهریّه و صداق همسرش بدو ستم کند، وی در نزد خداوند زانی محسوب می‌شود، و خداوند عزّ و جلّ در روز قیامت او را گوید: «بنده من جاریه‏ام را به تو با پیمانى به همسرى دادم، و تو پیمان را وفا ننمودى و به آن جاریه ستم کردى، پس از حسنات و اعمال نیک که آن مرد داشته به اندازه طلب آن زن برگیرند و به آن جاریه دهند، و هر گاه عمل خیرى براى او باقى نماند، امر فرماید او را به دوزخ برند به سبب پیمانى که آن را شکسته و وفا ننموده، و در مقابل عهد و پیمان‏ شخص مۆاخذه خواهد شد»

حدیث سوم: سندی بن شاهک - همو که هارون الرّشید وی را مأمور زندانی کردن حضرت کاظم علیه السّلام ساخته بود- گوید: چون زمان وفات آن حضرت فرا رسید [به او گفتم]: اجازه دهید من شما را کفن کنم (یعنی: بگذارید مخارج کفن و دفن شما با من باشد)، فرمود: «ما خاندانى هستیم که مخارج اوّلین سفر حجّ، و مهریه‏ زنان، و کفن و دفنمان از پاکترین دارایى ما مى‏باشد». (3)

حدیث چهارم: پیامبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: «هر کس درباره پرداخت مهریّه و صداق همسرش بدو ستم کند، وی در نزد خداوند زانی محسوب می‌شود، و خداوند عزّ و جلّ در روز قیامت او را گوید: «بنده من جاریه‏ام را به تو با پیمانى به همسرى دادم، و تو پیمان را وفا ننمودى و به آن جاریه ستم کردى، پس از حسنات و اعمال نیک که آن مرد داشته به اندازه طلب آن زن برگیرند و به آن جاریه دهند، و هر گاه عمل خیرى براى او باقى نماند، امر فرماید او را به دوزخ برند به سبب پیمانى که آن را شکسته و وفا ننموده، و در مقابل عهد و پیمان‏ شخص مۆاخذه خواهد شد.»(4)

حدیث پنجم: امام صادق (علیه السلام) فرموده است، «دزدان سه گروهند: کسى که زکات نپردازد. کسى که مهریه‏ و کابین زنان را نپردازد و خوردن آن را حلال بشمرد و کسى که وام بگیرد و قصد پرداخت آن را نداشته باشد». (5)

پی نوشت ها:

1.  علی بن موسی، امام هشتم علیه السلام، صحیفة الإمام الرضا علیه السلام / ترجمه حجازی - مشهد، چاپ: اول، 1406 ق

2.  ابن بابویه، محمد بن علی، ترجمه من لا یحضره الفقیه - تهران، چاپ: اول، 1367 ش ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج 5، ص: 32

3.  ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول / ترجمه جعفری - تهران، چاپ: اول، 1381 ش.

4. ابن بابویه، محمد بن علی، ترجمه من لا یحضره الفقیه - تهران، چاپ: اول، 1367 ش. ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج 5، ص: 319

5.  ابن بابویه، محمد بن علی، الخصال / ترجمه جعفری - قم، چاپ: اول، 1382 ش. «1» الخصال / ترجمه جعفری؛ ج 1؛ ص 231

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط:

فلسفه مهریه برای زنان 

آهسته برانید خطر مهریه سنگین!

مهریه؛ کی داده، کی گرفته!

مهمترین حق قرآنی زنان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.