تبیان، دستیار زندگی
تصور برخی مسئولان دولت قبل و دولت کنونی این بود که اگر در قضیه هسته‌ای با آمریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می‌شود. روز اول امسال در مشهد اعلام کردم که مخالفتی ندارم، اما خوش بین نیستم که به جایی برسد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا رهبری به مذاکرات خوشبین نیستند؟


تصور برخی مسئولان دولت قبل و دولت کنونی این بود که اگر در قضیه هسته‌ای با آمریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می‌شود. روز اول امسال در مشهد اعلام کردم که مخالفتی ندارم، اما خوش بین نیستم که به جایی برسد


رهبری

مقام معظم رهبری امروز طی سخنانی مهم درباره مسائل جاری داخلی و بین المللی با اشاره به مذاکرات مهم هسته ای بین ایران  و گروه 5+1 به ویژه ایران و آمریکا  فرمودند: "تصور برخی مسئولان دولت قبل و دولت کنونی این بود که اگر در قضیه هسته‌ای با آمریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می‌شود. روز اول امسال در مشهد اعلام کردم که مخالفتی ندارم، اما خوش بین نیستم که به جایی برسد".

سوال اصلی و مهم این جاست که چرا در آستانه مذاکرات حساس وین میان ایران و نمایندگان 6 کشور طرف مذاکره با ایران رهبر فرزانه انقلاب درباره با بیان عدم خوشبینی خود، به احتمال بی نتیجه بودن مذاکرات اشاره کرده اند؟ به نظر می رسد می توان با اشاره به بخشهای مهم سخنان ایشان این دلایل را تحلیل کرد. بنابراین این نوشتار می کوشد مهمترین این علت ها را ریشه یابی کند:

1-نفوذ لابی های صهیونیستی در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا

سیاستگذاری خارجی در آمریکا امری یک مرحله ای و قائم به فرد نبوده بلکه دارای بازیگران مهم و متکثری است. اگرچه رییس جمهور آمریکا، وزارت خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا بازیگران رسمی این عرصه هستند اما عملا سیاست خارجی آمریکا برآینده هم افزایی و چانه زنی میان قوه مجریه، ارتش، مجلس نمایندگان و لابیهای پرنفوذ در آمریکا است. لابی های نزدیک به رژیم صهیونیستی در آمریکا مانند آیپک متاسفانه به بازیگران اصلی در عرصه سیاستگذاری کنگره و سنا علیه ایران شده اند و منافع تل آویو را آشکارا دنبال می کنند.

سناتور بی‌آبروی امریکایی از صهیونیست‌ها پول می‌گیرد که به ملت ایران دشنام صریح بدهد، روسای امریکا در سطوح مختلف نیز همین کار را می‌کنند. البته در 22 بهمن تو دهنی را از ملت ایران خوردند.

از طرف دیگر رییس جمهور آمریکا ، وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه برای خوشایند و دلگرمی این طیف ادبیات تند و زننده ای را علیه ایران به کار می گیرند.  لذا رهبر معظم انقلاب با توجه به نفوذ چشمگیر این گروه ها در نهادهای مقننه  آمریکا و مواضع اهانت آمیز مقامت اجرایی این کشور به احتمال بی نتیجه بودن مذاکرات اشاره کردندو فرمودند:

رهبری

"سناتور بی‌آبروی امریکایی از صهیونیست‌ها پول می‌گیرد که به ملت ایران دشنام صریح بدهد، روسای امریکا در سطوح مختلف نیز همین کار را می‌کنند. البته در 22 بهمن تو دهنی را از ملت ایران خوردند.گستاخی، پررویی، زیاده‌طلبی، بددهنی و بی‌ادبی مسئولین امریکا، موجب شد مردم با غیرت دینی در 22 بهمن امسال، گرم‌تر به میدان بیایند".

2-زیاده طلبی غرب و احتمال تغییر دستور مذاکرات

یکی از اخبار نگران کننده ای که رسانه های غربی در روزهای اخیر به آن اشاره می کنند، مطرح شدن مساله قدرت موشکی ایران در دستور کار پیشنهادی طرف غربی است. طرح محدود شدن قدرت موشکهای بالستیک ایران به عنوان جزئی از مصالحه اتمی امری مطلقا غیر سازنده و اعتماد زدا است. این مذاکرات که پس از مدت زمان طولانی در حال برگزاری است ، نیاز به اعتماد کاری میان طرفین دارد. اما گویا برخی کشورها در گروه 5+1 با محاسبه نادرست در صدد ورود نابجا به حوزه های دفاعی و امنیتی متعارف ایران هستند. این زیاده خواهی و شروط بی مبنا مطلقا می تواند توافقات گذشته را زیر سوال برده و رسیدن به راه حل مرضی الطرفین را غیر ممکن سازد. به علاوه افزودن بحثهای مربوط به حقوق بشر به دستور کار مذاکرات با توجه به سابقه نامطلوب آمریکا در حمایت از رژیم ناقض حقوق بشر پهلوی در ایران در سالهای پیش از انقلاب و حمایت از رژیمهای اقتدارگرا و غیر مردمی در منطقه و جهان در حال حاضر کوچکترین وجهی ندارد و جز به بیراهه کشیدن مذاکرات منجر نخواهد شد. بر همین اساس است که رهبر انقلاب فرمودند:

" اگر روزی بر فرض محال هم، موضوع هسته ای مطابق خواسته امریكا، حل شود، امریكاییها مسائل دیگر را پیش خواهند كشید، و اكنون نیز همه شاهد هستند كه سخنگویان دولت امریكا از موضوعات حقوق بشر و توانایی موشكی و دفاعی ایران، سخن به میان می آورند. ؟"

كاری كه وزارت امور خارجه و مسئولان دولتی درخصوص مذاكرات هسته ای آغاز كرده اند ادامه پیدا خواهد كرد و ایران نقض كننده كاری كه شروع كرده است، نخواهد بود

3-  مشکلات مبنایی میان ایران و آمریکا

یکی از انتقادات جدی رهبر انقلاب به برخی رسانه ها و جریانهایی بود که در جریان مذاکرات هسته میان ایران و 5+1 و گفتگو ایران و آمریکا به دنبال تطهیر آمریکا از گذشته این کشور بوده اند. رفتارها و سیاستهای نادرست آمریکا در قبال ایران ، کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان دربیش از نیم قرن گذشته قابل کتمان نیست و نمی توان به بهانه گفتگوهای محدود آنها را به فراموشی سپرد. بر همین اساس است که ایشان فرمودند:"چگونه می توان این چهره زشت و جنایتكار را، در مقابل ملت ایران، با بزك تغییر داد.ایشان به سابقه اقدامات خصمانه دولت امریكا بر ضد ملت ایران نیز اشاره كردند و افزودند: ملت ایران از كودتای 28 مرداد سال 1332 تا سال 1357 و از پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون همواره با خباثت ها، آزارها، توطئه ها و تحریم های امریكا مواجه بوده است كه آخرین مورد آن حمایت وقاحت آمیز رئیس جمهور امریكا از فتنه گرانِ سال 88 بود و اخیراً هم بار دیگر اعلام حمایت كردند"

رهبری

بیان این نکته به این معناست که علی رغم برخی اظهار نظرها که آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران نیست، ایالات متحده از منظر ایران مانند گذشته فعالانه در حال خصومت با ایران است و این سابقه گذشته و  موضع  فعلی راه را برای رسیدن به یک توافق تا حد زیادی دشوار می کند.

راهبرد پیش روی ایران چه خواهد بود؟

رهبر حکیم انقلاب اسلامی اگرچه با منطقی روشن و نگاهی منتقدانه موضع طرف مقابل را که ممکن است منجر به عدم توافق شود ، مورد نقد قرار دادند، اما راه را برای سو استفاده کنندگان داخلی و خارجی بستند. در داخل برخی گروههای سیاسی داخلی به علت نا آگاهی و یا برای تصفیه حسابهای سیاسی با دولت جدید خواستار عدم اجرا و یا تجدید نظر در توافقنامه موقت ژنو هستند. هم چنین برخی لابیهای صهیونیستی و حامیان رسانه ای آنها نیز مشتاق به راه انداختن موج جدیدی از تبلیغات ضد ایرانی با سوء برداشت تعمدی از مواضع نظام می باشند. اما  رهبر انقلاب با تاکید بر این که نظام به عهد و توافق خود وفادار است فرمودند: " كاری كه وزارت امور خارجه و مسئولان دولتی درخصوص مذاكرات هسته ای آغاز كرده اند ادامه پیدا خواهد كرد و ایران نقض كننده كاری كه شروع كرده است، نخواهد بود اما همه بدانند كه دشمنی آمریكا با اصل انقلاب اسلامی و اسلام است و این دشمنی، با مذاكرات پایان نخواهد یافت."

سیدحسین زرهانی

بخش سیاست تبیان