تبیان، دستیار زندگی
طبق تبصره ۲۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری دایر کردن دفتر وکالت و مطب و دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی وسیله مالک از نظر این قانون استفاده تجاری محسوب نمیشود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایر کردن داروخانه در اماکن مسکونی


طبق تبصره 24 از ماده 55 قانون شهرداری

"دایر کردن دفتر وکالت و مطب و دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی وسیله مالک از نظر این قانون استفاده تجاری محسوب نمیشود"


و مالکین  میتوانند در واحد مسکونی مجاز خود نسبت به دایر کردن موارد بالا بدون نیاز به پایانکار اداری یا تجاری اقدام و فعالیت کنند.

داروخانه

ضمنا

نظر به اینکه در خصوص نحوه دایر کردن داروخانه در اماکن مسکونی در ارتباط با ماده واحده قانون محل مطب پزشکان مصوب مورخ 66/10/20 مجلس شورای اسلامی سئوالاتی مطرح است لذا به منظور ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از بروز مشکل و مزاحمت جهت ساکنان مستقر در ساختمانهای مسکونی و تا تهیه آئین نامه ای دراین خصوص مراتب ذیل اعلام می گردد.

1 ـ فعالیت داروخانه در محل مورد نظر نبایستی مزاحمت ترافیکی ایجاد نماید.

2 ـ محل مورد درخواست باید دارای دسترسی مناسب بوده و مزاحمتی برای همسایگان ایجاد ننماید.

3 ـ هیچگونه تغییری در تقسیمات داخلی واحد مسکونی نبایستی داده شود به نحوی که پس از تعطیل یا جابجائی داروخانه ، محل مجدداً آماده استفاده مسکونی باشد.

4 ـ چنانچه محل مورد نظر در واحدهای مسکونی آپارتمانی واقع است سایر مالکین آپارتمانهای آن مجموعه رضایت کتبی خود را اعلام نمایند.

5 ـ متقاضی مجوز تاسیس داروخانه از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را در دست داشته و متعهد گردد از محل مزبور صرفا برای انجام شغل داروسازی و فروش دارو استفاده نمایند و از فروش محصولات دیگر خودداری نماید در غیر این صورت از نظر شهرداری واحد تجاری محسوب و بر اساس ضوابط و مقررات حاکم بر اماکن تجاری اقدام خواهد شد.

فعالیت داروخانه در محل مورد نظر نبایستی مزاحمت ترافیکی ایجاد نماید

6 ـ داروخانه هائی که بترتیب فوق و با استفاده از قانون محل مطب پزشکان دایر می گردند قابل تبدیل و استفاده جهت سایر مشاغل غیر پزشکی نمی باشد.

7ـ در گواهیهای صادره قید گردد دایر نمودن داروخانه در محل موردنظر هیچ گونه سابقه کسبی ایجاد نخواهد نمود.

8 ـ متقاضیان تاسیس داروخانه در صورت دارا بودن شرایط فوق بایستی ابتدا مجوز شهرداری را کسب و سپس نسبت به تاسیس آن اقدام نمایند.

9 ـ چنانچه محل مورد نظر متقاضی دارای شرایط فوق نباشد مراتب بهمراه سابقه به دبیرخانه کمیسیون ماده 5 ارسال گردد.

10 ـ در مورد فعالیت شغلی صاحبان حرف وابسته نیز در ارتباط با قانون محل مطب پزشکان مطابق این دستورالعمل اقدام گردد.

بخش حقوق تبیان


منبع: قانون شهرداری ها