تبیان، دستیار زندگی

10 ترفند برای پیشگیری از چاقی عیدانه

روزهای عید از راه رسیده و بساط مهمانی و مهم‌تر از همه بخور بخور به راه است؛ اما اگر امسال نمی‌خواهید سال جدید را با چند کیلو اضافه‌وزن شروع کنید باید کمی حواستان را جمع کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگیری از چاقی عیدانه ،  چاقی و رژیم های کاهش وزن ،

 

1- گرسنه و هلاک پای میز غذا حاضر نشوید

معمولاً روزهای عید و تعطیل، سفره‌ها رنگین‌تر است. برای همین نمی‌شود به این راحتی‌ها از غذاهای خوشمزه‌ی سر سفره دل کند آن هم زمانی که حسابی گرسنه باشید. خیلی‌ها در روزهای تعطیل به قدری سرگرم بازی و تفریح می‌شوند که به کلی شکمشان را فراموش می‌کنند. برای همین وقتی سر سفره‌ی غذا حاضر می‌شوند مثل قحطی‌زده‌ها شروع به خوردن می‌کنند. لطفاً این کار را نکنید. زمانی که با شکم خالی سر میز غذا حاضر می‌شوید به سختی خواهید توانست خودتان را در برابر غذاهای خوشمزه و مخصوص کنترل کنید. برای پیشگیری از پرخوری سر غذا بهتر است قبل از شروع یک عدد سیب یا یک لیوان بزرگ آب بنوشید. در این صورت هم تشنگی‌تان رفع می‌شود و هم اینکه بهتر می‌توانید اشتهایتان را کنترل کنید.

 

2- مواد غذایی مناسب انتخاب کنید

به عقیده‌ی متخصصان ارزش غذایی هر ماده‌ی غذایی بیشتر از میزان کالری آن اهمیت دارد. مواد غذایی مغذی بیش‌ترین سود را به بدن می‌رسانند و به راحتی نیز جذب بدن می‌شوند. درحالی‌که هیچ ماده‌ی مغذی از چیپس نصیبتان نخواهد شد. برای همین لازم است مواد غذایی مفیدی که زود هضم شده و تبدیل به انرژی می‌شوند را در الویت برنامه‌ی غذایی قرار دهید. برای این کار توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی تصفیه‌شده را محدود کنید. به عنوان مثال مصرف نان و پنیر در گشت‌وگذارها خیلی بهتر از خوردن دونات‌های خوش‌رنگ و لعاب و مصرف میوه در عید دیدنی‌ها بهتر از مصرف شیرینی‌جات و انواع شکلات‌ها و هله‌هوله‌های دیگر خواهد بود.

اداره‌ها تعطیل‌اند و سر کار نمی‌روید. برای همین بهانه‌ی کمبود وقت و خستگی ندارید. آستین‌ها را بالا بزنید و سکان آشپزخانه را به دست بگیرید. اینکه در طول تعطیلات خودتان آشپزی کنید مزایای زیادی دارد. از همه مهم‌تر اینکه تمرین

تغذیه‌ی سالم می‌کنید

 

3- «چاق نشدن راحت‌تر از رژیم گرفتن است» را به یاد داشته باشید

بعضی‌ها به تصور اینکه بعد از عید خیلی راحت رژیم می‌گیرند و لاغر می‌شوند در روزهای عید حسابی دلی از عزا در می‌آورند و پرخوری می‌کنند؛ اما بدانید که این تصور نادرست است و شما را درگیر بازی یویویی چاقی و لاغری می‌کند. متأسفانه این شیوه افتادن در چرخه‌ی رژیم‌های یویویی به مرور لاغر شدن را سخت‌تر و بازگشت به وزن اولیه و بیشتر از آن را ساده‌تر می‌کند.

 

4- لطفاً ورزش یادتان نرود

درست است که عید است و تعطیلی؛ اما معنی‌اش این نیست که ورزش و تحرک بدنی را هم تعطیل بکنید. تفریح و عید دیدنی خوب است اما از همین تعطیلات برای ورزش بیشتر استفاده کنید. شاید نیازی به گفتن نباشد اما ورزش خواص زیادی برای سلامتی دارد. چون می‌تواند استرس را کاهش دهد، عضلات و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد. از همه مهم‌تر اینکه به کنترل وزن کمک می‌کند. اگر می‌خواهید در طول تعطیلات چاق نشوید ورزش را فراموش نکنید.

 

5- در منزل آشپزی کنید

اداره‌ها تعطیل‌اند و سر کار نمی‌روید. برای همین بهانه‌ی کمبود وقت و خستگی ندارید. آستین‌ها را بالا بزنید و سکان آشپزخانه را به دست بگیرید. اینکه در طول تعطیلات خودتان آشپزی کنید مزایای زیادی دارد. از همه مهم‌تر اینکه تمرین تغذیه‌ی سالم می‌کنید. آشپزی در منزل باعث می‌شود مواد غذایی سالمی انتخاب کرده و غذاهای متنوعی تهیه کنید. آشپزی کنید و از غذایی که خودتان تهیه کرده‌اید لذت ببرید.

 

6- مقاومت کنید

معمولاً بیش‌ترین پرخوری در برنامه‌های عید دیدنی اتفاق می‌افتد. میزبان اصرار می‌کند و شما هم می‌پذیرید. بعد همان صحنه‌ی آشنای شیرینی، شربت، آجیل، میوه، انواع شکلات‌ها و تنقلات و غیره. کافی است در طول روز به چند جا برای عید دیدنی بروید. اگر همین طور ادامه دهید شک نکنید چاق می‌شوید. باید مقاومت کنید. هر جایی که می‌روید از همه‌ی آنچه تعارفتان می‌شود میل نکنید. اگر خانه‌ی عمو شیرینی میل کرده‌اید خانه‌ی خاله میوه بخورید. آجیل را در منزل دایی و تنقلات را در منزل یکی دیگر از اقوام نوش جان کنید. خلاصه اینکه تناسب اندام و معده‌ی خود و جیب صاحب‌خانه را در نظر بگیرید.

 

7- بخوابید

معمولاً در روزهای عید خیلی از ما خواب را نادیده می‌گیریم و به راحتی برنامه‌ی خواب و بیداری‌مان به هم می‌ریزد؛ اما با این حال باید بدانید که در طول شب بدن باطری‌هایش را شارژ می‌کند و عضلات ما استراحت می‌کنند تا روز جدیدی را آغاز کنند. خواب خوب و باکیفیت به شما انرژی لازم برای شروع یک روز خوب دیگر را می‌دهد.

بعضی‌ها به تصور اینکه بعد از عید خیلی راحت رژیم می‌گیرند و لاغر می‌شوند در روزهای عید حسابی دلی از عزا در می‌آورند و پرخوری می‌کنند؛ اما بدانید که این تصور نادرست است و شما را درگیر بازی یویویی چاقی و لاغری می‌کند

 

از طرف دیگر خواب خوب روی اشتهای شما هم تأثیر می‌گذارد. اگر شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانید حتی اگر شام خوب هم خورده باشید بدون شک به دنبال ریزه‌خواری خواهید بود. متأسفانه این قبیل ریزه‌خواری‌ها و سر یخچال بودن‌ها دشمن شماره یک تناسب اندام هستند.

 

8- یوگا کار کنید

ورزش یوگا بهترین ورزش برای یادگیری تنفس درست و حفظ آرامش است که به کاهش استرس کمک زیادی می‌کند. اکثر افراد زمانی که استرس دارند بیشتر می‌خورند و میل به مصرف مواد غذایی نامناسب نیز بیشتر می‌شود.

درست است که عید فرصت استراحت و آرامش است اما همین دید و بازدیدها نیز می‌تواند برای برخی‌ها استرس‌زا باشد. اگر می‌خواهید تعطیلات را به سلامت پشت سر بگذارید و چاق نشوید استرس را از خود دور کنید. برای این کار یوگا گزینه‌ی مناسبی است.

 

9- خطرات کاناپه را جدی بگیرید

دوستی را می‌شناختم که قبل از عید تمام آنونس فیلم‌های تلویزیون را یادداشت می‌کرد. سپس به میزان کافی مواد غذایی و هله‌هوله تهیه می‌کرد و مبل را جلوی تلویزیون می‌گذاشت و ساعت‌های طولانی بدون کوچک‌ترین تحرکی می‌خورد و تلویزیون تماشا می‌کرد؛ اما بدانید که هیچ‌چیز به اندازه‌ی تنبلی و بی‌تحرکی خطرآفرین نیست. زمانی که در مقابل تلویزیون ولو می‌شوید بدون شک دور و برتان را پر از چیپس، پفک، شکلات، بستنی و هله‌هوله‌های دیگر خواهید کرد. روزهای تعطیل برای این نیستند که شما روی کاناپه دراز بکشید و شیرینی و آجیل میل کنید. البته که نوش جانتان اما به جای خوردن از وقتتان استفاده کنید و به دل طبیعت بزنید. کتابی بخوانید، لوازم خراب منزل را تعمیر کنید. خلاصه هر کاری جز هله‌هوله خوری و لم دادن در برابر تلویزیون انجام دهید.

 

10- تصمیمتان را از قبل اعلام کنید

به خانواده و اطرافیانتان بگویید که قصد دارید در طول تعطیلات رژیمتان را حفظ کنید و یا اینکه سعی می‌کنید چاق نشوید. در این صورت فشارها و اصرار اطرافیان برای تشویق شما به خوردن کمتر می‌شود. در بیشتر مواقع خانواده و اطرافیان حتی کمک خواهند کرد تا به هدفتان یعنی تلاش برای کنترل وزن برسید. پس قبل از شروع روزهای تعطیل و عید دیدنی‌ها به همه بگویید امسال قصد پرخوری و چاقی ندارید.

 


مطالب مرتبط:

عطیلات عید چاق تان نکند!

چه کنیم در طول تعطیلات چاق نشویم؟

12 توصیه به مهمان‌های نوروزی

پذیرایی سالم از مهمانان در ایام نوروز

توصیه‌هایی برای این که در طول تعطیلات چاق نشوید

کنترل وزن در تعطیلات نوروز

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز

چند ترفند هوشمندانه برای سلامتی بیشتر در طول تعطیلات

مشکلات گوارشی و بخور نخورهای عیدانه!

تعطیلات عید و رژیم غذایی

برای حفظ سلامتی بدن در ایام نوروز باید ...

بفرمایید آجیل، بدون اضافه وزن

برای چاق نشدن در تعطیلات باید...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.