تبیان، دستیار زندگی
فوتبال تهران روزی روزگاری بزرگان زیادی را به فوتبال ملی معرفی می‌کرد، اما این روزها قدیمی‌ها خانه‌نشین هستند و خبری از افتخارات گذشته نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال ‌تهران  با گذشته‌ نفس می‌کشد


فوتبال تهران روزی روزگاری بزرگان زیادی را به فوتبال ملی معرفی می‌کرد، اما این روزها قدیمی‌ها خانه‌نشین هستند و خبری از افتخارات گذشته نیست.


علی رغم اینکه باید و به حق خوزستان را مهد فوتبال ایران دانست و به احترام فوتبال خوزستان کلاه را از سر برداشت، با وجود اینکه باید قبول کرد که آذربایجان به خصوص از نوع شرقی و مرکزی‌اش (اردبیل) از استان های فوتبال خیز کشور بوده و هست و بسیاری از بزرگان تاریخ فوتبال کشور از این خطه به فوتبال ایران و حتی جهان معرفی شده اند، با وجود اینکه از استعداد های فوتبال در استان خراسان و بزرگانش نمی توان به راحتی عبور کرد و با وجود اینکه مازندران و گیلان هم سهم به سزائی در فوتبال حرفه ای و نیمه حرفه ای کشورمان داشته و دارند و تعداد بسیار زیادی فوتبالیست مطرح و زبده و خبره از این دو خطه شمالی کشورمان به فوتبال معرفی شده اند و هرچند که خیلی از استان های دیگر نیز در معرفی، رشد و نمود بازیکنان مطرح فوتبال در این مرز و بوم نقش داشته و دارند که در این میان نمی توان از بردن نام استان هائی چون بوشهر، هرمزگان، کرمان و حتی یزد و به ویژه اصفهان چشم پوشی کرد و در یک کلام با ادای احترام به فوتبال ایران، باید اذعان کرد که فوتبال تهران همواره می توانست و می تواند نقش بسیار زیادی در جایگاه بین المللی فوتبال کشورمان داشته باشد. بی تردید هرگاه فوتبال تهران قوی بوده ما از تیم ملی قوی تری برخوردار بوده و از جایگاه بالاتری در محافل بین الملل برخوردار بودیم.

تهران

فوتبال تهران آنقدر بزرگ و پهناور است که شاید با کمی غلو بتوان گفت به جای آنکه مثل هر استان دیگر یک هیات (هیات فوتبال) متولی امورش باشد شاید بتوان یک فدراسیون مستقل برایش تعریف کرد. تعداد بزرگان فوتبال ایران که از چند منطقه فوتبال خیز این کلان شهر به فوتبال ایران معرفی شده اند به راحتی از عدد 100 عبور می کند. وقتی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هنوز فوتبال کشور آن‌طور که باید و شاید شکل نگرفته بود، این فوتبال تهران بود که جور همه فوتبال کشور را می کشید. حضور 16 تیم در جام باشگاه های تهران نه تنها به خودی خود به همه فوتبال کشور رونق بخشیده بود، بلکه همین تیم های تهرانی و در سر لوحه آن ها تیم های استقلال و پرسپولیس بازیکنان تیم ملی کشورمان را به تنهائی تامین می کردند و در همان ایام بود که فوتبال ملی ایران در آسیا خودنمائی می کرد و هیچ رقیبی برای خود نمی دید. حتی کشورهائی مثل کره و عربستان و ژاپن و امارات و کویت و.... هم توان رقابت با فوتبال کشورمان را در رده ملی نداشتند. حتی در رده باشگاهی.... چرا که در همان ایام بود که تیم های استقلال و پاس و پرسپولیس در عرصه باشگاهی هم عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا را ازان خود کردند.

اما هم اینک سال‌هاست که فوتبال تهران راه خود را گم کرده و به جای آنکه مثل سابق باشگاه های سازنده تهرانی مثل راه آهن و کیان و بوتان و تهرانجوان و آرارت و استقلال و پاس دارائی و شاهین و هما و... که خیلی از آن ها دیگر اسم و اثری هم از آنها باقی نمانده به امر سازندگی در تیم های پایه بپردازند، یا چوب حراج بر سر این تیم ها زده و آن ها را از تهران زدوده اند و یا آنکه اینقدر همین تیم های تهرانی اسیر پدیده نتیجه گیری و نتیجه گرائی شده اند که از اصل سازندگی غافل شده اند. دیگر در تهران هم بازی های باشگاهی رونقی ندارد و به غیر از تیم هائی که در لیگ برتر بازی می کنند، حتی دیگر تیم های تهرانی حاضر در لیگ یک هم فقط برای خالی نبودن عریضه کار می کنند.

قدر مسلم رونق گرفتن فوتبال در تهران می تواند به رشد و نمود مجدد فوتبال کشور هم کمک کند. رونق گرفتن فوتبال تهران هم قطعا از وظایف ذاتی هیات فوتبال تهران می باشد. همانطور که می توان گفت از رونق افتادن این بازی ها چه در رده بزرگسالان و چه در رده های پایه و به خصوص جوانان از جمله تقصیراتی‌ است که بر گردن هیات فوتبال تهران است. هیات فوتبالی که سال هاست ریاست آن را حبیب‌الله شیرازی بر عهده دارد و از این حیث نمره قبولی نگرفته. هیات فوتبالی که با توجه به نزدیکی انتخابات دوره جدید ریاست آن شاید آخرین روزهای خود را سپری کند.

به هرحال امیدواریم که هیات فوتبال تهران در دوره جدید خود این خلاء بزرگ را پُر کرده و بتواند بار دیگر به فوتبال تهران بزرگ که می تواند موتور محرکی باشد برای فوتبال کل کشور رونق ببخشد.

تهران

برای داغ شدن بازار فوتبال پایتخت باید قدیمی ها و پیشکسوتان این رشته ورزشی پا به میدان بگذارند. این یک وظیفه است که اهالی فوتبالی برای اعتبار از دست رفته فوتبال تهران از اعتبارشان هزینه کنند و برای بازسازی آن وارد گود شوند.

از وزارت ورزش گرفته تا مسئولان فدراسیون فوتبال کشور، همگان می دانند که فوتبال پایتخت نیازمند تغییرات اساسی است. با رونق گرفتن فوتبال در کلان شهر تهران نه تنها در زمینه حرفه ای و قهرمانی بلکه می توان از میزان ناهنجاری ها اجتماعی شهروندان جوان این استان کاست، بنابراین سکوت برای این دوره از انتخابات از سوی کارکُشته‌های فوتبال کار جایزی نیست و دیگر نمی توان خانه نشینی پیشکسوتان را پذیرفت.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فارس