تبیان، دستیار زندگی
هر سال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر نوبت به دستچین كردن شماری از بهترین فیلم‌های این جشنواره برای اكران نوروزی می‌رسد؛ در این روزها نیز برخی رسانه‌ها با قطعیت از اكران نوروزی سه فیلم «چ»، « معراجی‌ها » و « طبقه حساس » و نیز اكران احتمالی فیلم‌های « آرایش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام فیلم اکران می شود


هر سال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر نوبت به دستچین كردن شماری از بهترین فیلم‌های این جشنواره برای اكران نوروزی می‌رسد؛ در این روزها نیز برخی رسانه‌ها با قطعیت از اكران نوروزی سه فیلم «چ»، « معراجی‌ها » و « طبقه حساس » و نیز اكران احتمالی فیلم‌های « آرایش غلیظ »، « مهمان داریم »، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران » و « خط ویژه » سخن می‌گویند.

کدام فیلم اکران می شود

هر سال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر نوبت به دستچین كردن شماری از بهترین فیلم‌های این جشنواره برای اكران نوروزی می‌رسد؛ در این روزها نیز برخی رسانه‌ها با قطعیت از اكران نوروزی سه فیلم «چ»، « معراجی‌ها » و « طبقه حساس » و نیز اكران احتمالی فیلم‌های « آرایش غلیظ »، « مهمان داریم »، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران » و « خط ویژه » سخن می‌گویند. با این حال و با وجود تمام این احتمال و یقین‌ها به نظر می‌رسد كه هنوز باید گزینه‌های قطعی اكران‌های نوروزی را در هاله‌ای از ابهام دانست.

اكران نوروزی یكی از ایده‌آل‌ترین دوران گیشه سینماهای كشور است. تماشاگران در ایام نوروز، رغبت خوبی به سینما و فیلم‌های روی پرده نشان می‌دهند و به همین خاطر معمولاً كارگردانان و تهیه‌كنندگان بسیاری علاقه دارند كه فیلمشان در آن روزها روی پرده برود؛ اگرچه هنوز هیچ مقام مسئولی قطعیت اكران نوروزی « چ » و « طبقه حساس » را تأیید نكرده است اما روز گذشته محمدرضا فرجی دبیر كارگروه تدوین آئین‌نامه اكران سال 93 به فارس گفته است كه «معراجی‌ها» گزینه قطعی اكران نوروزی است.

معراجی‌ها، آخرین ساخته مسعود ده نمكی است كه در دقیقه 90 به جشنواره فیلم فجر رسید و در بخش ویژه و خارج از مسابقه اكران شد. این فیلم درباره جوانی است كه شوق رفتن به جبهه را دارد اما با مخالفت‌های سرسختانه پدرش مواجه می‌شود. او شبانه از خانه فرار كرده و به جبهه می‌رود و پدر برای بازگرداندنش راهی منطقه می‌شود. «معراجی‌ها» ده نمكی چندان نتوانست نظر مساعد اهالی جشنواره را به خود جلب كند و به نظر نمی‌رسد كه ده نمكی بتواند همچنان نوار موفقیت‌هایش در فروش گیشه‌ای را با این فیلم دنبال كند. اما «معراجی‌ها» بی‌شك فیلمی است كه تماشاگران می‌توانند صحنه‌های جنگی بسیار زیبا، باورپذیر و نادر سینمای دفاع مقدسی را در آن ببینند.

اخبار مختلف درباره قطعیت یا احتمال حضور برخی فیلم‌ها در اكران‌های نوروزی یا ادعای محمدرضا فرجی درباره قطعیت اكران نوروزی « معراجی‌ها » در حالی است كه هر سال شورای صنفی نمایش متشكل از صنوف مختلف، گزینه‌های اكران نوروزی را اعلام می‌كنند اما اعضای این شورا تا به امروز هنوز تكمیل نشده است .

گزینه دیگر « چ » ابراهیم حاتمی كیاست كه فیلمش در جشنواره برنده جوایز مختلفی شده است. « چ » را بی‌شك باید یكی از بهترین و متفاوت‌ترین آثار سینمایی حاتمی‌كیا دانست كه پیش بینی می‌شود به فروش گیشه‌ای خوبی نیز دست یابد. نام حاتمی‌كیا در سینمای ایران یك برند معتبر است و فیلم او نیز برخلاف فیلم بسیاری از كارگردانان قدیمی سینمای كشور كه در جشنواره حاضر بودند، گلیم خود را به خوبی از آب بیرون كشیده و اثر موفقی از آب در‌آمده است. « چ » داستان یك روز و یك شب از زندگی شهید مصطفی چمران را حكایت می‌كند و جلوه‌های ویژه زیبایی دارد.

«طبقه حساس» كمال تبریزی هم كه برخی رسانه‌ها آن را گزینه قطعی اكران نوروزی اعلام كرده‌اند، فیلمی طنز است كه رضا عطاران به خاطر بازی در آن، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره شده است. تجربه نشان داده است كه معمولاً حضور عطاران در یك فیلم سینمایی نسبت مستقیمی با فروش خوب فیلم دارد و در این فیلم نیز به نظر می‌رسد كه باز هم حضور عطاران بتواند باعث كشش مخاطبان به فیلم تبریزی شود. ضمن آنكه كمال تبریزی خود نامی بزرگ و پر‌كشش در سینمای ایران دارد. داستان فیلم تبریزی درباره مردی است كه همسرش را به تازگی از دست داده است و بعد از چندی در‌می‌یابد كه مرد جوان غریبه‌ای را در طبقه دوم قبر همسر او دفن كرده‌اند، او نمی‌تواند این حقیقت را بپذیرد.

اخبار مختلف درباره قطعیت یا احتمال حضور برخی فیلم‌ها در اكران‌های نوروزی یا ادعای محمدرضا فرجی درباره قطعیت اكران نوروزی « معراجی‌ها » در حالی است كه هر سال شورای صنفی نمایش متشكل از صنوف مختلف، گزینه‌های اكران نوروزی را اعلام می‌كنند اما اعضای این شورا تا به امروز هنوز تكمیل نشده و اولین جلسه آنها برای تصمیم‌گیری درباره گزینه‌های اكران نوروز هنوز برگزار نشده است. با این اوصاف مشخص نیست كه فرجی بر چه اساسی از قطعیت اكران نوروزی « معراجی‌ها » سخن گفته یا اخباری كه برخی حتی جنبه قطعیت دارند بر مبنای چه اصولی منتشر می‌شوند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه جوان / الناز خمامی زاده

مطالب مرتبط:

اکران نوروزی؛ قصه ی هر ساله   

فیلم‌های متقاضی اكران نوروزی  

اکران نوروز مکمل نوروز تلویزیون