تبیان، دستیار زندگی
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین تصمیمی که در خصوص برنامه حذف کنکور اتخاذ شده است، گفت: مقرر شده سال 93 تمام دانشگاه های دولتی ظرفیت روزانه خود را اعلام کنند تا ثبت نام برای ورود به این دانشگاه ها نیز انجام شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلام ظرفیت خالی دانشگاه های روزانه دولتی در سال 93 /اتخاذ تدابیر ویژه جلوگیری از جعل مدرک

اعلام ظرفیت خالی دانشگاه های روزانه دولتی در سال 93 /اتخاذ تدابیر ویژه جلوگیری از جعل مدرک


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین تصمیمی که در خصوص برنامه حذف کنکور اتخاذ شده است، گفت: مقرر شده سال 93 تمام دانشگاه های دولتی ظرفیت روزانه خود را اعلام کنند تا ثبت نام برای ورود به این دانشگاه ها نیز انجام شود.

علی زرافشان در نشست خبری خود با بیان اینکه قانون حذف کنکور برای دومین بار به تصویب مجلس رسیده و ابلاغ شده است، افزود: در آخرین جلسه مربوط به کارگروه کنکور نیز که با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش برگزار شد، آیین نامه اجرای آن، تنظیم و به هیات دولت ارسال شده است تا برای اجرا ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه تمهیداتی در این ابلاغیه جهت عملیاتی کردن حذف کنکور آمده است، گفت: در قانون حذف کنکور، حذف کامل و یک باره آن نیامده و ماده 4 قانون حذف کنکور نیز این موضوع را تصریح می کند، اما آنچه که مهم است روش پذیرش در دانشگاه ها بدون کنکور است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موج جمعیت دانش آموزی که پشت کنکور مانده بودند، وارد دانشگاه ها شده اند اما آمار سال های اخیر نشان می دهد که ظرفیتی که در طول سال های گذشته در آموزش عالی ایجاد شده، به طور کامل پر نمی شود.

در اولین مرحله اجرایی حذف کنکور هدف، جذب حداکثری داوطلبان ( که معادل 85 درصد فارغ التحصیلان از آموزش و پرورش است)، آنهم بدون کنکور است و امروز شاهد هستیم که در دانشگاه هایی چون آزاد و پیام نور بیش از 85 درصد بدون کنکور پذیرفته می شوند.

زرافشان گفت: در اولین مرحله اجرایی حذف کنکور هدف، جذب حداکثری داوطلبان ( که معادل 85 درصد فارغ التحصیلان از آموزش و پرورش است)، آنهم بدون کنکور است و امروز شاهد هستیم که در دانشگاه هایی چون آزاد و پیام نور بیش از 85 درصد بدون کنکور پذیرفته می شوند.

وی اظهار کرد: در کنکور سال آینده نیز مقرر شده دانشگاه های دولتی ظرفیت خالی خود را در بخش روزانه اعلام کنند و امکان ثبت نام برای ظرفیت خالی این دانشگاه ها نیز فراهم شود.

به گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، برخی از دانشگاه ها که در آن رقابت های پذیرش بالاست، از طریق آزمون عمومی و تخصصی وارد دانشگاه می شوند که این تعداد شامل 15 درصد ظرفیت دانشگاه ها خواهد بود.

زرافشان با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش مصمم و آماده اجرای قانون حذف کنکور است، گفت: با همکاری خوبی که بین دستگاه های متولی و همچنین شورایی که پیش بینی شده، وجود دارد؛ در صدد عملیاتی کردن این قانون هستیم.

جاعلان مدرک یک گام از دستگاه ها جلوتر هستند

وی در پاسخ به سۆالی مبنی بر برنامه آموزش و پرورش برای جلوگیری از جعل اسناد به ویژه مدرک دیپلم نیز گفت: در این رابطه یک کارگروه زیر نظر وزیر تشکیل شده است اما آنچه که مهم است، دستگاه هایی که به نوعی در آنها صدور مدارک و اسناد صورت می گیرد، با این معضل مواجه هستند و به تعبیری که پیش از این عنوان شده، علی رغم اقداماتی که صورت می گیرد، جاعلین یک قدم از دستگاه ها جلوتر هستند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به نوع تخلفات، تدابیری در این رابطه اتخاذ شده، هر چند که جعل اسناد در مورد دیپلم کم اتفاق می افتد اما بیشترین فراوانی جعل اسناد در روند صدور دیپلم است؛ به این معنا که مقدماتی که منجر به صدور دیپلم می شود، مشکل هستند که صدور گواهینامه های مهارتی یکی از این مشکلات است و چنانچه این گواهی ها فاقد اعتبار باشند، مدرک دیپلم صادر شده نیز با مشکل مواجه می شود.

زرافشان درباره فروش دیپلم که پیامدهای آن نیز ارسال می شود و گاهی تبلیغات دیگری نیز برای آن انجام می شود، گفت: زمانی که جعل اسناد مالکیت یک ملک اتفاق می افتد، جعل دیپلم کار آسانی به نظر می رسد. هر چند که نمی گوییم جعل دیپلم وجود ندارد، اما تعداد آن کم است؛ اما با توجه به اینکه برخی از مراکز اقدام به برگزاری دوره ها و صدور گواهی های مهارتی می کنند، بیشترین تخلف ها مربوط به گواهی های مهارتی جعلی است؛ زمانی که نمرات و این گواهی استعلام می شود، جعلی بودن آن نیز مشخص خواهد شد.

وی درباره راهکار آموزش و پرورش برای پیشگیری از این موارد، گفت: در حال حاضر اقدام خوبی در وزارت کار که متولی برگزاری دوره های فنی حرفه ای است، صورت گرفته و آن هم صدور گواهی های مهارتی هوشمند است که به نظر می رسد با این اقدام نه تنها ضریب امنیت صدور گواهی ها افزایش می یابد، بلکه از بسیاری تخلفات نیز جلوگیری می شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطر نشان کرد: نوعی از این جعل دیپلم و یا مدرک تحصیلی نیز مربوط به نمرات است که البته علی رغم سخت بودن، غیرممکن نیست، اما در حال حاضر برای اتخاذ تدابیر ویژه در این مورد، به شورای عالی مطالعاتی سفارش داده شده که در خصوص افزایش ضریب امنیت مدارک تحصیلی اقداماتی صورت می گیرد.

نوعی از این جعل دیپلم و یا مدرک تحصیلی نیز مربوط به نمرات است که البته علی رغم سخت بودن، غیرممکن نیست، اما در حال حاضر برای اتخاذ تدابیر ویژه در این مورد، به شورای عالی مطالعاتی سفارش داده شده که در خصوص افزایش ضریب امنیت مدارک تحصیلی اقداماتی صورت می گیرد.

نوعی از این جعل دیپلم و یا مدرک تحصیلی نیز مربوط به نمرات است که البته علی رغم سخت بودن، غیرممکن نیست، اما در حال حاضر برای اتخاذ تدابیر ویژه در این مورد، به شورای عالی مطالعاتی سفارش داده شده که در خصوص افزایش ضریب امنیت مدارک تحصیلی اقداماتی صورت می گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره پرسشی مبنی بر روز بدون کیف و کتاب نیز گفت: این طرح فعلا در مقطع ابتدایی به صورت آزمایشی اجرا می شود و اگر قرار باشد در دوره متوسطه نیز اجرا شود، مطابق چارچوب قانون و برنامه ریزی خواهد بود و ما نیز آن را اجرای خواهیم کرد.

به گفته زرافشان، هم اکنون در برخی مدارس دولتی و غیردولتی در مقطع متوسطه دانش آموزانش پنج شنبه ها به مدرسه می روند اما برنامه درسی ندارند، چرا که بر اساس زمان آموزش، پنجشنبه ها باید بدون آموزش رسمی برای دانش آموزان برگزار شود؛ ضمن آنکه بر اساس طرح ساماندهی زمان آموزش، روز بدون کیف و کتاب فعلاً مربوط به مقطع ابتدایی است و به صورت آزمایشی در این مقطع اجرا می شود.

وی درباره نمره دادن بدون ضابطه برخی معلمان در مدارس نیز به خبرنگاران گفت: در این موضوع با دو مساله ارتقاء کیفیت و آسیبهای ارتقای کیفیت مواجهیم و معاونت آموزشی موظف به ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی است، بنابراین باید از وضع موجود ارزیابی داشته باشیم به این معنی که میانگین هر درس در هر استان باید بررسی شود و اگر استانی میانگین کشوری اش پایین است آموزشهای لازم در نحوه ارتقاء یاددهی به معلم ارائه شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و آموزش در خصوص بازنشستگی پیش از موعد نیز اظهار کرد: در دوران وزارت آقای علی احمدی درهای آموزش و پرورش را باز کردند و گفتند هرکس می خواهد برود لذا بسیاری از افرادی که فرصتهای کاری در بیرون آموزش و پرورش داشتند اقدام به بازنشستگی پیش از موعد کردند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی در آموزش و پرورش موضوع بسیار پیچیده ای است افزود: باید از ابزار مدیریتی برای ساماندهی نیروی انسانی استفاده کنیم چرا که در یک استان 72 درصد معلم زن و 28 درصد معلمان مرد هستند لذا ساماندهی نیرو با مشکل مواجه است. از سوی دیگر معتقدم بازنشستگی پیش از موعد ابزار مدیریتی برای ساماندهی نیروی انسانی است که اگر خوب از آن استفاده شود می توان از نیروهای کارآمد به شکل بهینه استفاده کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره توقف ساختار 3 3 6 نیز گفت: وزیر آموزش و پرورش معتقدند توقف این ساختار به صلاح نیست و قطعاً هزینه های بسیاری را بر دوش آموزش و پرورش می گذارد اما برای ارتقای کیفیت ساختار جلساتی تشکیل شده و قرار است حجم تغییرات کاهش پیدا کند، تا بتوانیم به معلمان آموزشهای لازم را ارائه کنیم.

زرافشان با بیان اینکه تغییرات پایه هشتم در ادامه تغییرات پایه هفتم خواهد بود، افزود: از سازمان پژوهش خواسته ایم کتاب های پایه هشتم را هرچه زودتر تدوین کند تا بتوانیم در تابستان آموزش های لازم را به معلمان ارائه دهیم.

نیم درصد مدارس کشور سال آینده سرانه ای اداره می شوند

وی در خصوص سرانه ای کردن بودجه مدارس و پرداخت حقوق معلمان از سوی مدیران مدارس گفت: هدف آموزش و پرورش ارتقای کیفیت آموزشگاهی است که مدیر باید همه عوامل مدرسه را به ارتقاء تشویق کرده و برای این موضوع نیازمند بودجه است لذا سرانه، ابزار ارتقای مدیریت آموزشگاهی است و مقرر شده با تصویب لایحه بودجه 93 این طرح در نیم درصد مدارس کشور اجرا شود.

زرافشان به معلمان اطمینان خاطرداد که نگران نحوه دریافت حقوقشان نباشند چراکه حقوق آنها از منابع دولتی و بر اساس قانون پرداخت خواهد شد.

زرافشان همچنین درباره تعداد دانش آموزان ترک تحصیل کرده در مقطع متوسطه به ویژه متوسطه اول، گفت: با توجه به اینکه ارتقای پوشش تحصیلی یکی از برنامه های آموزش و پرورش بوده، برای تامین شرایط تحصیل در دوره اول متوسطه با محدودیتی مواجه نیستیم و روش های گوناگونی برای آموزش دانش آ موزان در این دوره تدارک دیده شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: طرح «روستا مرکزی»، «خوابگاه مرکزی»، «آموزش از راه دور» و «آموزش بزرگسالان» جزو طرح هایی است که برای آموزش دانش آموزان در این دوره متناسب با شرایط آنها در نظر گرفته می شود و در حال حاضر می توان گفت با توجه به اینکه اتمام دوره اول متوسطه بر اساس قانون جزو آموزش عمومی اجباری محسوب می شود، توانسته ایم پوشش 88 درصدی را در این دوره داشته باشیم که باید این هدف گذاری به سمت 100 درصد پوشش تحصیلی برود.

وی ادامه داد: با توجه به تکالیفی که برنامه پنجم و نقشه جامع علمی کشور برای آموزش و پرورش تدوین کرده است، باید در پایان برنامه پنجم پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول به 91 درصد برسد که امیدواریم بتوانیم این هدف را محقق کنیم.


منبع: خبرگزاری ایسنا

بخش سفیران تبیان