تبیان، دستیار زندگی
خیلی از مادران پس از اتمام مرخصی زایمان ، کودکشان را از شیر می گیرند ، اما اگر توانایی دارید، بهتر است که پس از بازگشت به خانه ، او را شیر دهید، نوازشش کنید و در چشمانش نگاه کنید و بگویید که دلتان برایش تنگ شده بود،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت به کار بعد از شش ماه


خیلی از مادران پس از اتمام مرخصی زایمان ، کودکشان را از شیر می گیرند ، اما اگر توانایی دارید، بهتر است که پس از بازگشت به خانه ، او را شیر دهید، نوازشش کنید و در چشمانش نگاه کنید و بگویید که دلتان برایش تنگ شده بود، این کار به رابطه بین شما و او و آرامشتان کمک می کند.

مادر و کودک

در قسمت اول به مشکلات روزهای اول کاری مادران شاغل پس از اتمام مرخصی زایمان پرداختیم، در این قسمت به تفاوت مهدهای کودک با پرستار و رابطه ی مادر با پرستار بچه خواهیم پرداخت، به ادامه مطلب توجه کنید.

نگهداری از كودك

بعد از بازگشت به كار، مهم ترین موضوع پیدا كردن فرد مناسب برای نگهداری از نوزادتان است.

کارشناسان می گویند اگر می خواهید به کار بازگردید، بهترین پرستار بعد از شما، مادربزرگ و یا پدر بزرگ و به طور کلی خانواده ی نوزاد می باشد، کسانی که رابطه ی خونی با کودک دارند، بسیار بهتر از غریبه ها می باشند.

پرستار یا مهد کودک؟

یافتن مهدكودك خوب و یا پرداخت هزینة آن برای برخی از خانواده ها بسیار دشوار است. به همین دلیل فقط درصد كمی از والدین می توانند از خدمات مهدكودك های تمام وقت برخوردار شوند. بسیاری از خانواده ها به مهدكودك غیررسمی ، بدون مجوز سازمان بهزیستی ، بدون بیمه و ناظر روی می آورند که اصلا توصیه نمی شود.

محیط مهد کودک را خیلی ها دوست دارند و می گویند که مثل خانه گرم است و بچه با همسن و سال های خودش که مثل خواهر و برادر های خودش می باشد، شاد و خوشحال است.در ثانی وجود مربی های با سابقه و تحصیل کرده و در برخی مهد ها وجود دوربین مدار بسته که مادران امکان رصد کردن فرزند خود را توسط اینترنت دارند، مزیت دیگر مهدکودک هاست.

خیلی ها هم پرستار های کارآزموده را بهتر از مهد می دانند و معتقدند که حداقل بچه از خانه و کاشانه ی خود جدا نشده و مجبور نیست که صبحها زود از خواب بلند شود.

وقتی كودكتان نمی‌خواهد تركش كنید

هیچ چیز دشوارتر از ترك كودكی كه گریه كنان به شما چسبیده، نیست. سعی كنید خداحافظی هایتان طولانی نباشد و همچنین بدون خداحافظی از فرزندتان جدا نشوید.

اگر ترك فرزندتان در دوران نوزادی دشوار است، وقتی بزرگتر شود، یعنی زمانی كه می تواند به شما بگوید نمی خواهد به مهدكودك برود و یا حتی به شما التماس  می كند كه به محل كار خود نروید، این كار دشوارتر خواهد بود. كودك شما، احساستان – اضطراب یا اندوه – را حس می كند و اگر نگران و غمزده باشید ، تأثیر خوبی بر او نخواهید گذاشت. پس سعی كنید در حضور او شجاع باشید.

كودكان معمولاً بعد از آنكه والدین آنها از دیدشان دور می شوند، راحت تر آرام می شوند. بنابراین نگران و ناراحت این موضوع نباشید. وقتی به محل كارتان رسیدید، با مهدكودك یا پرستارتان تماس بگیرید. به احتمال قوی او به شما اطمینان می دهد كه فرزندتان دیگر گریه نمی كند و در حال بازی است.

داشتن رابط های خوب با پرستار برای كودكتان مفید و مثبت است. كودك از طریق ارتباطی مداوم با پرستارش می آموزد كه رابطه ها برای او منشأ آسایش ، اطمینان خاطر و عشق خواهند بود

تركیب كار با شیر دادن

خیلی از مادران پس از اتمام مرخصی زایمان ، کودکشان را از شیر می گیرند ، اما اگر توانایی دارید، بهتر است که پس از بازگشت به خانه ، او را شیر دهید، نوازشش کنید و در چشمانش نگاه کنید و بگویید که دلتان برایش تنگ شده بود، این کار به رابطه بین شما و او و آرامشتان کمک می کند.می توانید صبح ها و شب ها شیر خودتان را به نوزاد بدهید و از پرستار بچه بخواهید طی روز به او شیرِ جایگزین بدهد.و یا بطری با خود به سر کارتان ببرید و در طول روز شیرتان را بدوشید ، تا زمانی كه در خانه حضور ندارید، پرستار نوزادتان به او شیر دهد.

كنار آمدن با پرستار بچه

شما باید رابطة خوبی با هر كس كه از كودكتان در ساعات كاری تان نگهداری می كند – مادر یا خواهر، پرستار روز، پرستار سرخانه یا كارمندان مهدكودك – داشته باشید.

ارتباط منظم با وی ضروری است،اگر در آغاز و پایان روز، فرصت صحبت كردن با پرستار خود را ندارید، سعی كنید تا حداقل هفته ای یك بار بدون مزاحمت كسی یا چیزی با او صحبت كنید.

منصف باشید، برای پرستار كودكتان ارزش قائل شوید و از پرستار كودكتان نخواهید كارهایی را انجام دهد كه خودتان حاضر به انجام آنها نیستید.

به او بگویید چقدر كار او را تحسین می كنید، هدایای سال نو و روز تولد همیشه دلنشین هستند. اما ابراز تشكری صمیمانه و قلبی با كلماتی مثل "از شما ممنونم و نمی دانم بدون وجود شما چه می كردم " نیز بسیار تأثیرگذار و ارزشمند است.

مادر و کودک

حسادت

بزر گترین ترس برخی از مادران آن است كه كودكشان پرستار خود را به مادرشان ترجیح دهد. اما در صورتی كه ساعات بیشتری را در خانه در كنار كودكتان بگذرانید، خطر فراموش كردن شما در میان نخواهد بود. طبیعت و نیروی وابستگی های كودك به حضور عاطفی بزرگسالان و پاسخگو بودن شان به نیازهای او بستگی دارد. كودك در نخستین سال زندگی اش برای رشد روانی سالمتر ، نیازمند وابستگی نزدیك به اطرافیانش است.

كودكان قادرند دلبسته و وابسته چند نفر بزرگسال شوند و به این ترتیب برقراری پیوند عاطفی با پرستارشان بدان معنا نیست كه مادرشان را كمتر دوست دارند.

داشتن رابط های خوب با پرستار برای كودكتان مفید و مثبت است. كودك از طریق ارتباطی مداوم با پرستارش می آموزد كه رابطه ها برای او منشأ آسایش ، اطمینان خاطر و عشق خواهند بود.

برخی از كودكان وقتی از پرستارشان جدا و به خانه آورده می شوند، فریاد می كشند و گریه می كنند. این رفتارها شیوه تخلیه احساسات كودك در پایان یك روز طولانی است و او احساس می كند اكنون كه به آغوش شما بازگشته می تواند احساسش را خالی كند. این موضوع ممكن است برای شما دشوار باشد، اما به این معنا نیست كه فرزندتان شما را دوست ندارد یا ترجیح می دهد با پرستارش بماند و به خانه برنگردد. شما مادرش هستید و احساس مادرانه از همه ی احساس ها قوی تر است.

در قسمت سوم به بررسی مشکل خواب و منظم شدن خانه ی مادران شاغل ، و در قسمت چهارم برنامه حفظ بقاى مادر شاغل را عنوان می کنیم.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب راهنمای مادران شاغل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.