تبیان، دستیار زندگی
بیشتر زنان شاغل، پیش از بچه دار شدن، نمی توانند درك كنند كه داشتن فرزند چگونه است! آنها با خود فكر می كنند: مشكلی نیست ، بچه را پیش مادر بزرگ و یا پرستار و یا مهد کودک می گذارم و پس از اتمام ساعت کاری پیش او باز می گردم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت به كار بعد از مادر شدن


بیشتر زنان شاغل، پیش از بچه دار شدن، نمی توانند درك كنند كه داشتن فرزند چگونه است!  آنها با خود فكر می كنند: مشكلی نیست ، بچه را پیش مادر بزرگ و یا پرستار و یا مهد کودک می گذارم و پس از اتمام ساعت کاری پیش او باز می گردم.

زنان شاغل

دنیای مادر شدن ، در عین زیبایی، دنیای متفاوتی است. با کمی دقت در خانواده، دوستان و آشنایان و همکاران در میابید کسانی که مادر شده اند، تفاوت زیادی با قبل پیدا کرده اند، انگار پا به دنیای دیگری گذاشته اند، دنیای مادرها.

از اخلاق و رفتارتان گرفته تا سلایق و نظرها، همه عوض می شود، این تفاوت در مورد زنانی که مرخصی زایمان آنها تمام می شود و می خواهند که به سر کارشان برگردند، بیشتر نمایان می شود.

شاید فكر بازگشت به كار شما را می ترساند، ممكن است از اینكه می خواهید. نوزادتان را نزد فردی دیگر بگذارید، خیلی ناراحت باشید و یا اینكه شدیدا دوست داشته باشید دوباره همان زن شاغل قبلی شوید. شاید برای اولین بار است كه نوزادتان را ترك می كنید. در هر وضعیتی كه باشید، یعنی اگر از سر نیاز، یا به انتخاب خود، به كار بازمی گردید، احساسات شما و برخوردهای اطرافیانتان هرچه باشد، در هر حال باید راهی برای بازگشت به تعادل پیدا كنید.

بیشتر زنان شاغل، پیش از بچه دار شدن، نمی توانند درك كنند كه داشتن فرزند چگونه است!  آنها با خود فكر می كنند: مشكلی نیست ، بچه را پیش مادر بزرگ و یا پرستار و یا مهد کودک می گذارم و پس از اتمام ساعت کاری پیش او باز می گردم و مثل گذشته کارهای منزل را انجام می دهم و از بودن در کنار همسر و فرزندم لذت می برم، ولی متوجه نیستند كه در آینده باید چه فشار زیادی را تحمل كنند، روزی شرایطی پیدا می كنند كه به خود می گویند: واقعاً دلم نمی خواهد كار كنم!

بازگشت به كار، اتمام مرخصی پس از زایمان

سخت ترین نكته پس از مرخصی زایمان این است كه احساس می كنید شخص دیگری شده اید، به ویژه اگر برای اولین بار صاحب فرزند شده باشید. اكنون انسانی كوچك به شما متكی است و این تجربه ای است كه زندگی تان را در مدتی كوتاه ،چنان متحول كرده كه احساس می كنید كل دنیا تغییر كرده است.

وقتی به محل کارتان برمی گردید و پشت میز کارتان می نشینید، انگار اولین بار است که همه چیز را می بینید، همکارانتان با زبان مریخی با شما صحبت کرده و رئیستان فرمول های پرتاب موشک از شما می خواهد!!!

ذکر این نکته ضروری است که باید پیش از شروع به كار، مقدمات بازگشت به كار را آماده كنید و ارتباطتان را با محیط كار در هنگام مرخصی پس از زایمان حفظ كنید. پس باید برای خود برنامه هایی ترتیب دهید كه به شما اعتماد به نفس بیشتری برای بازگشت به كار بخشد

پیش خود فکر می کنید من قبلا این کارهای سخت را انجام داده ام؟ چرا مغزم کار نمی کند؟ نکند زایمان روی ذهن و هوش من تاثیر گذاشته است؟

نترسید، هیچکدام از این اتفاقات نیفتاده، باید به خودتان کمی زمان بدهید، بالاخره شما عظیم ترین پروژه ی دنیا را پشت سر گذاشته اید، هیچ شرکتی در جهان نتوانسته کاری که شما انجام داده اید را به درستی و سلامت انجام دهد، شما یک انسان به این دنیا آورده اید، و این بزرگترین پروژه ی هستی است!

در ابتدا کار، طبیعی است که ناراحت و عصبی باشید و عکس العمل نشان دهید، اما وسواس و اضطراب نداشته باشید.در موقع بروز مشکل ، مکث کنید و نفس عمیق بکشید، سعی کنید آرام باشید و آنچه که اتفاق افتاده را مرور کنید، به پرونده ها و کارهای قبلی سری بزنید و چرخه ی انجام کار را یادداشت کنید.

اینکه از حالا به بعد چه می‌خواهید بکنید هم مهم است، رئیستان از شما چه می خواهد، برنامه کاریتان را بنویسید.

از همکارانتان نزدیکتان کسی را پیدا کنید که بتوانید به او تکیه کنید و سوالاتتان را از او بپرسید.

ذکر این نکته ضروری است که باید پیش از شروع به كار، مقدمات بازگشت به كار را آماده كنید و ارتباطتان را با محیط كار در هنگام مرخصی پس از زایمان حفظ كنید. پس باید برای خود برنامه هایی ترتیب دهید كه به شما اعتماد به نفس بیشتری برای بازگشت به كار بخشد.

زنان شاغل

اولین روزها

نخستین روزهای بازگشت به كار با نگرانی دربارة كودكتان و افكار پریشان همراه است. شاید از آن دسته مادرانی باشید كه تمام طول راه تا محل كار گریه می كنند و هر ساعت به پرستار یا مربی مهدكودك تلفن می زنند تا حال کودک خود را بپرسند.

اولین روز كار بسیار سخت می گذرد، بالاخره شش ماه شما استراحت داشته اید، ساعت خواب و غذا خوردنتان تحت تاثیر کودکتان بوده، چه بسا شبها تا دیروقت بیدار بوده اید و صبحها خوابیده اید، ولی سعی كنید ظاهری قدرتمند داشته باشید. رئیس شما دوست دارد اشتیاق شما را به كار ببیند و بشنود. احتمالا دلتان برای کودکتان خیلی تنگ شود، مدتی طول می كشد تا شما بتوانید مجدداً به فضای كار، امور كاری و پذیرش اینكه نوزادتان بدون شما هم حال خوبی دارد، عادت كنید.

خستگی نیز عامل مهمی به شمار می آید. نگهداری از نوزاد چنان طاقت فرساست كه شاید فكر كنید بازگشت به كار نوعی استراحت است. با این حال كار را آسان تصور نكنید. شما پس از بازگشت به كار ،نیازمند انرژی روانی بیشتری هستید. تا حد امكان شب ها زود بخوابید؛ حتی اگر لازم باشد با نوزادتان بخوابید و

بعد از كار، همه چیز را در خانه تعطیل كنید تا بتوانید از بودن با نوزادتان لذت ببرید.

در قسمتهای بعدی به بررسی مشکلات مادران شاغل و راه حل آنها ، از جمله نگهداری از کودک،رابطه با پرستار، کمبود خواب، مرتب شدن خانه و برنامه حفظ بقاى مادر شاغل خواهیم پرداخت.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب راهنمای مادران شاغل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.