تبیان، دستیار زندگی
آیفون وسیله ایست برای برقراری ارتباط صوتی بین دو مكان.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیفون بسازید

آیفون وسیله ایست برای برقراری ارتباط صوتی بین دو مكان.

بنابراین توسط یك آیفون می توان براحتی بین دو اطاق یا دو طبقه ساختمان و حتی بین دو همسایه، ارتباط برقرار نمود.

مونتاژ كیت:

قبل از اقدام به مونتاژ لازم است سطح مسی فیبر مدار چاپی توسط سمباده نرم یا اسكاج خشك تمیز و براق شود. این مسئله در عملكرد كلی كیت نقش مهمی ایفاء می کند و عدم رعایت آن شما را در استفاده كیت دچار مشكل می کند.
پایه منفی خازن C5 100 میكروفاراد پایه ای است كه به بدنه آن اتصال دارد. این خازن بهتر است به صورت ایستاده نصب شود.
ترانزیستورهای T2 , T1 چنان نصب شوند كه سطح مقطع آنها بر شكل های روی فیبر منطبق شود.
ترانزیستور T3 چنان نصب شود كه شماره روی بدنه آن به طرف عبارت T3 قرار گیرد.
كلید 6 پایه با رعایت پایه ها ( 3 پایه در سمت راست و 3 پایه در سمت چپ ) در محل SW نصب شود.
منبع تغذیه این مدار بین 6 تا 9 ولت مستقیم است كه می توان آن را از باتری یا اداپتور تامین و با رعایت كامل قطب های مثبت و منفی به محل BAT متصل نمود. در صورت استفاده از 9 ولت، ترانزیستور T3 مقداری گرم می شودكه اهمیت نداشته و در صورت تمایل می توان با نصب رادیاتور آن را برطرف نمود.
این كیت نیاز به دو عدد بلندگوی سالم دارد كه باید به طور جداگانه به نقاط SP متصل شوند.


برای آزمایش:

پس از نصب صحیح تغذیه به مدار، با صحبت كردن در مقابل یكی از بلندگوها، صدایتان در بلندگوی دیگر شنیده می شود. این عمل با كلید SW معكوس می شود.
یعنی در حالت اول در بلندگوی 1 صحبت و صدا در بلندگوی 2 شنیده می شود و با تغییر كلید SW ، در بلندگوی 2 صحبت و صدا در بلندگوی 1 شنیده می شود.
پس از آزمایش، لازم است مدار همراه با تغذیه و یكی از بلندگوها، در جعبه مناسبی جاسازی شود و بلندگوی دوم توسط كابل دورشته، به محل دیگر منتقل و آن هم در قاب مناسب نصب شود.
توجه داشته باشید كه:
چون شروع كننده ارتباط كسی است كه در كنار دستگاه اصلی قرار دارد، دستگاه اصلی در محلی نصب شود كه از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای روشن و خاموش نمودن دستگاه، می توان یك كلید قطع و وصل تهیه و در مسیر تغذیه مدار قرار داد. سیم مورد استفاده برای انتقال بلندگوی دوم، بهتر است از نوع كواكسیل انتخاب شود تا پارازیتی در بلندگوها شنیده نشود. همچنین طول مسیر می تواند تا حدود 20 متر انتخاب شود.

نصب كیت به همراه بلندگو، داخل قاب مناسب، علاوه بر محافظت كیت، باعث قدرت صوتی بیشتری می شود. مخصوصاً استفاده قاب مناسب برای بلندگو، نقش زیادی در قدرت صدا دارد. برای اینكه از نقش قاب، مخصوصاً برای بلندگو مطلع شوید، در یك آزمایش بسیار ساده می توانید بلندگو را به طور معكوس داخل یك لیوان كه قطر آن تقریباً با قطر بلندگو یكی باشد، قرار دهید.
متوجه می شوید كه قدرت و نفوذ صدا به مراتب بیشتر خواهد شد. لذا حتماً پس از ساخت، كیت را همراه با بلندگو، داخل یك قاب مناسب جاسازی كنید.

جهت تهیه کیت می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

http://www.mashhadkit.com/

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان - تنظیم:  یگانه داودی