تبیان، دستیار زندگی
امسال تعطیلات نوروز مقارن شده است با ایام شهادت و سوگواری بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها ، خیلی ها این تقارن محلی از اعراب ندارد و می خواهند این چند روز تعطیلات را حسابی خوش بگذرانند اما باید دید وظیفه کسانی که محبت اهل بیت علیهم السلام را به دل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محبتمان را به حضرت زهرا (س) نشان دهیم !!

حضرت فاطمه


امسال تعطیلات نوروز مقارن شده است با ایام شهادت و سوگواری بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها، خیلی ها این تقارن محلی از اعراب ندارد و می خواهند این چند روز تعطیلات را حسابی خوش بگذرانند اما باید دید وظیفه کسانی که محبت اهل بیت علیهم السلام را به دل دارند چیست؟

فاطمه زهرا (سلام الله علیها) کلید آفرینش بوده، اما وقوع سال جدید فعل و انفعال عبرت آموز طبیعت است؛ نوروز را که آیه ای از آیات الهی است باید به فال نیک گرفت و حقایق آن را درک کرد؛ زنده بودن و مرگ را از آن استخراج کرد و عبرت گرفت و به سمت زندگی پاک رفت.

رفتن به سمت زندگی پاک بر مبنا و مدار حضرت صدیقه طاهره است، اگر او نباشد و مفاهیم قرآن و فرمایشات پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام نباشد، این فعل و انفعال طبیعی حتی برای همه حیوانات و جمادات عالم نیز نخواهد بود.

وظایف شیعیان در چنین تقارن هایی چیست؟

وظایف شیعیان احیای امر ائمه علیهم السلام است که با تعظیم شعائر اسلامی، عمل کردن به راه و رسم پیغمبر و تمسک و تبعیت و تأسی از حضرت صدیقه طاهره محقق می شود؛ با این امور می توان به طرف زندگی پاک رفت.

اولین مسئولیت و وظیفه شیعه واقعی تحصیل معرفت و افزودن آگاهی و بصیرت به حقایق ائمه و اهل بیت علیهم السلام است. شیعه واقعی وقتی که شناخت را با عمق جان می‌پذیرد با سویدای دل و همه وجود و تمام جوارح به آنها عمل می‌کند و راه و رسم آنها را در زندگی خودش جریان می‌دهد؛ شیعه واقعی این چنین است.

اگر ما خود را شیعه می دانیم باید یادمان باشد که در همه شئون زندگی مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام  در نظر داشته باشیم با شادی آن جنابان شاد و با غمشان عزادار باشیم چه که به آن ها آسیبی نرسید مگر برای هدایت و سعادت من و شما ، در مسیر هدایت ما و حفظ دین که برنامه سعادت و خوشبختی ماست رنج ها متحمل شدند و مصیبت ها به جان خریدند آیا شایسته است که ما رعایت شأن آن عزیزان را مزاحم خوشی ها و تفریحمان بدانیم؟

حضرت زهرا سلام الله علیها دارای شأن والایی نزد خداوند متعال پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام هستند.چه خوب است این آغازین روزهای سال نو را بکوشیم با جلب عنایت ایشان رنگ خدایی و معنوی به زندگیمان بزنیم این روزها به سرعت می گذرند و سال بر سال افزوده می شود و این عمر کوتاه به رفتن شتاب دارد، چه خوب است که از لحظه لحظه آن برای لحظات سخت قیامت و حساب و کتابمان بهره بگیریم

بهره وری از ایام نوروز برای محبت به اهل بیت علیهم السلام

بزرگان ما وقتی به عزیزان شان هدیه می دادند، سعی می کردند هدیه ای را انتخاب نمایند که زمینه ترقی و تکامل معنوی عزیزان شان را فراهم نماید. به عنوان مثال می توان از تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) نام برد، بزرگ ترین هدیه ای که پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) آن را به دخترش زهرا (سلام الله علیها) تقدیم نمود.

امام باقر (علیه السلام) در این زمینه می فرماید:

«مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ التَّحْمِیدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِیحِ فَاطِمَةَ (ع) وَ لَوْ كَانَ شَیْ‏ءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَاطِمَةَ(سلام الله علیها )»[ کافی، ج 3، ص 343]

خداوند متعال به چیزی برتر از تسبیح حضرت زهرا(علیهاالسلام) عبادت نشده است؛ همانا اگر چیزی بافضیلت تر از آن وجود داشت، رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) آن را به حضرت فاطمه (علیهاالسلام) تعلیم می نمود.

حضرت فاطمه

حضرت زهرا سلام الله علیها دارای شأن والایی نزد خداوند متعال پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام هستند.چه خوب است این آغازین روزهای سال نو را بکوشیم با جلب عنایت ایشان رنگ خدایی و معنوی به زندگیمان بزنیم این روزها به سرعت می گذرند و سال بر سال افزوده می شود و این عمر کوتاه به رفتن شتاب دارد، چه خوب است که از لحظه لحظه آن برای لحظات سخت قیامت و حساب و کتابمان بهره بگیریم .

اما اکنون که در تعطیلات نوروزی هستیم و در حال گذران اوقات فراغتمان و با توجه به اینکه در ایام فاطمیه هستیم بیایم و سعی کنیم در جهت جلب رضایت حضرت زهرا سلام الله علیها قدمی برداریم .

بیاییم و با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پیشکش کردن آن به حضرت زهرا سلام الله علیها و یا ختم صلوات و ... تلاشی جزئی در جلب عنایت ایشان داشته باشیم .

بیایم و ثابت کنیم که چه در ایام شادی و چه غم ما نظرگاهمان و قبله توجهمان اهل بیت علیهم السلام هستند و بس.

بیایم و به حضرت زهرا سلام الله علیها ثابت کنیم که دوستدار ایشان هستیم شهادت مظلومانه ایشان قلبمان را جریحه دار کرده و برای خاطیان این عمل شوم هزاران بار لعنت بفرستیم .

اولین مسئولیت و وظیفه شیعه واقعی تحصیل معرفت و افزودن آگاهی و بصیرت به حقایق ائمه و اهل بیت علیهم السلام است. شیعه واقعی وقتی که شناخت را با عمق جان می‌پذیرد با سویدای دل و همه وجود و تمام جوارح به آنها عمل می‌کند و راه و رسم آنها را در زندگی خودش جریان می‌دهد؛ شیعه واقعی این چنین است

ز عرش آمدی و زمین آبرو گرفت

باید برای بردن نامت وضو گرفت

نور قریش! تا که تویی صاحب دلم

غرق خداست شعب ابی طالب دلم

عمرت نفس نفس همه تلمیح زندگی ست

حرفت چراغ راه و مفاتیح زندگی ست

از این شکوه،ساده نباید عبور کرد

باید مدام زندگی ات را مرور کرد

آیینه ای و سنگ صبور پیمبری

در هر نفس برای پدر مثل مادری

اشک شما عذاب بهشت است،

خنده کن

لبخندت آفتاب بهشت است،

خنده کن

دنیای ما نبوده برازنده شما

هجده نفس

زمین شده شرمنده شما

آیینه ای نهاده خدا بین سینه ام

حس میکنم مزار تو را بین سینه ام

(سید حمیدرضا برقعی)

برای توسل به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) نماز و زیاراتی ذکر شده است که با انجام آنها می توان گام هایی را در جهت نزدیک شدن به حضرت برداشت. نماز حضرت زهرا(علیهاالسلام) دو رکعت است؛ بدین صورت که در رکعت اول بعد از حمد 100 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد 100 مرتبه سوره توحید خوانده مى‏شود.(کتاب مفاتیح الجنان)

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

خبرگزاری مشرق نیوز

مرکز ملی پاسخگویی به سۆلات دینی

وبلاگ قرآن و عترت

مطالب مرتبط:

به چه سندی ما به اهل بیت توسل می گیریم؟

چرا به امامان و پیامبران توسل می جوییم؟

 مظاهر ساده زیستی حضرت زهرا«سلام الله علیها»

رفتن به بهشت با گرفتن چادر حضرت زهرا(سلام الله علیها)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.