تبیان، دستیار زندگی
تمام مواد از اجزای ریزی به نام اتم تشکیل شده اند. هر اتم یک هسته ی مرکزی با بار مثبت است که الکترون های دارای بار منفی در اطراف آن می گردند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست نزن

مقدمه:

می دانیم شیمی، علم مطالعه ی راه های ترکیب مواد و رفتار آن ها در شرایط مختلف است، این علم همانند سایر علوم با حواس انسان سروکار دارد. دیدن، شنیدن، چشیدن، حس کردن و بوییدن.

شیمی جزیی از زندگی روزانه ی ماست. در این آزمایش و سایر مطالب مرتبط با آن سعی شده است مفاهیم شیمی به طور ساده، و با سرگرمی و هیجان مطرح گردد.

با این حال، افرادی که با آزمایش های علمی سر و کار دارند، قبل از شروع هر آزمایش، می بایست نکاتی را مورد توجه قرار دهند. در ادامه دستورالعمل هایی را که برای انجام این سری آزمایش ها لازم به نظر می رسد ذکر می کنیم:

قبل از شروع هر آزمایش، به طور کامل آن را مطالعه کنید.

اگر مواد و وسایل مورد نیاز آزمایش را از قبل آماده کنید، در طول انجام آن خستگی کمتر و سرگرمی بیشتری خواهید داشت. جستجو برای یافتن مواد در حین آزمایش، رشته ی کار را از دست شما خارج می سازد.

مواد و وسایلی که در این آزمایش ها مورد نیاز است، به راحتی قابل تهیه هستند وغالبا در گوشه و کنار خانه یافت می شوند.

در انجام آزمایش ها عجله نداشته باشید. هر مرحله را با دقت پیگری کنید، و هرگز مرحله ای را نادیده نگیرید و یا چیزی از خودتان به آن اضافه نکنید.

ایمنی از هر چیز مهم تر است. سعی کنید با مطالعه ی دقیق هر آزمایش، قبل از شروع و انجام آن، از نتایج غیر منتظره جلوگیری کنید.

چنان چه جواب آزمایش مطابق آنچه گفته شده نبود، مجددا با دقت دستورالعمل را بخوانید و از قدم اول شروع کنید.


هدف:

حرکت دادن شیئی که در حالت تعادل قرار دارد، بدون دست زدن به اشیا متصل به آن


مواد و وسایل

  • لیوان پلاستیکی شفاف،
  • خلال دندان صاف
  • سکه
  • بادکنک
دست نزن


روش

سکه را روی لبه ی آن بایستانید.
خلال دندان را به حالت تعادل روی لبه ی سکه قرار دهید. 
با دقت این مجموعه را با یک لیوان پلاستیکی شفاف بپوشانید.
با مالش بادکنک روی مویتان، به آن الکتریسیته ساکن داده و اصطلاحا باردارش کنید.


توجه:

موی شما باید تمیز و بدون چربی باشد.
بادکنک دارای بار را نزدیک لیوان پلاستیکی بگیرید و آهسته آن را دور لیوان بچرخانید.


نتیجه

خلال دندان حرکت می کند.


اما چرا

تمام مواد از اجزای ریزی به نام اتم تشکیل شده اند. هر اتم یک هسته ی مرکزی با بار مثبت است که الکترون های دارای بار منفی در اطراف آن می گردند. مالش بادکنک سبب شارژ شدن آن با بار منفی می شود. عمل شارژ به این دلیل انجام می گیرد که در اثر مالش، الکترون های مو به روی بادکنک انتقال می یابند.
نیروی بسیار کمی برای حرکت دادن خلال دندان نیازاست. نیروی جاذبه یا ربایش بین بادکنک (با بار منفی) و اتم های خلال دندان با بار مثبت آنقدر قوی هست که خلال را حرکت دهد.

مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی